حضور مردم باعث عقب نشینی حکومت شد

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» گزارش روز از آخرین وضعیت خانواده کروبی

محمد تقی کروبی، فرزند مهدی کروبی شب گذشته برای ملاقات با پدر و مادرش رفت و برای علی کروبی، قرار وثیقه صادر شد.مجتبی واحدی، مشاور و سخنگوی مهدی کروبی در مصاحبه با “روز”ضمن تایید این خبرها می گوید: به فرزندان آقای کروبی، وعده ملاقات در شب گذشته را داده بودند و آقای تقی کروبی برای ملاقات رفته اما تا الان که با شما صحبت میکنم مشخص نیست که آیا این ملاقات انجام شده یا نه و در صورت انجام در کجا و در چه شرایطی انجام پذیرفته است.

محمد تقی کروبی، روز گذشته در وب سایت شخصی خود خبر داده بود که از یک روحانی مورد اعتماد خانواده او و همچنین حاکمیت، خبر گرفته که پدر و مادرش سالم هستند.

او در وب سایت شخصی اش نوشته است: “امروز روحانی عزیزی که مورد اعتماد خانواده و حاکمیت است طی تماس تلفنی با اینجانب اظهار داشتند که شب گذشته در محیطی دوستانه با پدر و مادرم ملاقات نموده اند. این عزیز خبر از صحت، سلامت و آرامش کامل آنان دادند”.

این ملاقات به گفته آقای واحدی، در آخرین ساعات سه شنبه انجام پذیرفته.

او به روز می گوید: این ملاقات را خبر مهمی تلقی نمی کنیم در عین حال که بسیار خوشحالیم که از سلامت حاج آقا و حاج خانم خبر گرفته ایم امااین اقدام را نوعی فریبکاری از سوی حکومت می دانیم. به خصوص اینکه بحث شورای حقوقی سازمان ملل آقایان را ترسانده و حضور مردم هم آنها را وادار به عقب نشینی کرده است.

مشاور و سخنگوی مهدی کروبی، ملاقات مذکور را پیروزی مردم می داند و می گوید: علیرغم میل باطنی و توصیه برخی آقایان همچون احمد جنتی  برای قطع کلیه ارتباطات و زندانی کردن آقای کروبی و آقای موسوی، اکنون ناچار به عقب نشینی شده اند و این پیروزی بزرگی برای مردم است. عزم قبلی شان این بود که هیچ گونه خبری ندهند اما مجبور شدند و من دست تک تک مردم را می بوسم.

از آقای واحدی می پرسم که آقای کروبی و خانم کروبی اکنون در کجا بازداشت هستند و ملاقات در کجا صورت گرفته؟ پاسخ میدهد: هنوز ما هم نمی دانیم. آن روحانی که ملاقات را انجام داده ظاهرا مجاز به گفتن این مساله نیست که کجا ملاقات صورت گرفته. آقا تقی هم که گفتند برای ملاقات برود هنوز برنگشته و ما خبری نداریم.

مشاور آقای کروبی تاکید میکند که تا زمانی که آقای کروبی، آقای موسوی و همسرانشان آزاد نشوند ما هیچ مساله ای را قبول نخواهیم کرد. آزادی آنها یکی از دهها خواسته ما است و ما مطالبات مردم را همراه با این مطالبه که خواست مردم است پی گیری میکنیم.

طی روزهای گذشته و پیش از ملاقات مذکور، ماموران امنیتی سراغ آرایشگری رفته اند که مهدی کروبی پیش او موهایش را اصلاح میکرد. بر اساس گزارش رسیده به روز ماموران این آرایشگر را پیش مهدی کروبی برده و بازگردانده اند.

در این زمینه از آقای واحدی سئوال میکنم؛ می گوید: این برای ما هم جالب است. آقای کروبی دو هفته یکبار عادت به سلمانی داشت اما سئوال ما این است که مگر خود آقایان، آرایشگر ندارند؟ قحطی آرایشگاه و آرایشگاه که نیست! من فکر میکنم باز هم نوعی فریب کاری در پیش است. این فرد را برده اند که بعد مجبور کنند هر آنچه درباره حاج آقا و حاج خانم میخواهند از زبان او بگویند.

مهدی و فاطمه کروبی چند روز پیش از 25 بهمن در بازداشت خانگی قرار گرفتند. یک هفته بعد گفته شد که آنها به مکانی نامعلومی منتقل شده اند و اکنون نیز از محل و شرایط نگهداری انها هیچ خبری در درست نیست.

مسئولان قضایی و امنیتی بارها اعلام کرده اند کروبی و همسرش در منازل خود به سر می برند اما یکی از فرزندان وی به وب سایت سحام نیوز که ارگان رسمی حزب اعتماد ملی است گفته بود همسایگان پدرش شاهد حضور هشت ماشین ون نیروی انتظامی در مقابل ساختمان و پارکینگ منزل آقای کروبی بوده اند که پس از دقایقی همراه با یک ماشین دیگر که از پارکینگ خارج شده آنجا را ترک کرده اند.

به گفته او، پس از این جریان،  چراغ های منزل آقای کروبی خاموش شده است.

هفته گذشته نیز فرزندان آقای کروبی با تاکید بر اینکه شواهدی قوی مبنی بر انتقال پدر و مادرشان به مکانی نامعلوم دارند، اعلام کرده بودند که “تا زمانی که به صورت حضوری با پدر و مادر در منزل دیدار نداشته باشیم، هرگونه خبر مبنی بر حصر خانگی ایشان و مواردی از این دست را تکذیب می کنیم”.

فرزندان آقای کروبی در عین حال خبر داده بودند که “برای اولین بار پس از 18 روز چراغ های خانه آقای کروبی روشن شده، اما کسی به زنگ در پاسخ نداده است”.

آنها اعلام کرده بودند: هنوز هم معتقدیم که پدر و مادرمان در یک عملیات بازداشت - ربایش به محل نامعلومی منتقل شده اند و اگر هم بر اساس فشارهای فراوان داخلی و خارجی و اقدامات قهرمانانه ملت، به خانه باز گردانده شوند تا آنها را در منزل نبینیم فریب اقدامات حکومت را نخواهیم خورد. ضمن آنکه این تغییر مکان را به معنای پایان بازداشت آنها تلقی نخواهیم کرد.

اما این تنها مهدی و فاطمه کروبی نبودند که بازداشت شدند. از این خانواده علی کروبی نیز در حالی بازداشت شد که براساس گزارش های رسیده به روز ماموران امنیتی در تماس با او گفته بودند برای ملاقات با پدر و مادرش به منزل آنها برود. اما همزمان با حضور علی کروبی در منزل پدرش، او را بازداشت کردند واکنون برای او قرار وثیقه صادر شده است.  ماموران امنیتی که همزمان با بازداشت علی کروبی، قصد بازداشت حسین، فرزند ارشد آقای کروبی را داشتند، موفق به بازداشت او نشدند.

محمد تقی کروبی، دیگر فرزند آقای کروبی نیز که از سه ترم گذشته ممنوع التدریس شده، براساس گزارش وب سایت سحام نیوز، با دستور رئیس جدید جهاد دانشگاهی از انجام هرگونه  فعالیت پژوهشی و تحقیقاتی در محیط پژوهشگاه های جهاد دانشگاهی نیز منع شده است.