انجمن اسلامی دانشگاه ایلام منحل شد

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» تشدید فشارها بر فعالان کرد

انحلال انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه ایلام، دستگیری سردبیر نشریه “نوای وقت کرمانشاه” و برگزاری دادگاه دو زندانی کرد از مهم ترین اخبار روز گذشته فعالان دانشجویی، سیاسی و مطبوعاتی کردستان بود. بر اساس برخی از گزارشهای تائید نشده سه دانشجوی زندانی زن کرد هم توسط کسانی که از آنان به عنوان “شکنجه گران اداره اطلاعات” یاد شده است، مورد شکنجه و آزار و اذیت و تهدید به تجاوز جنسی قرار گرفتته اند.

روز گذشته هیات نظارت بر تشکلهای دانشجویی دانشگاه ایلام طی حکمی اعلام کرد که انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه ایلام منحل شده است.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر، انجمن اسلامی دانشگاه ایلام از یک سال پیش به سبب عضویت در دفتر تحکیم وحدت از طرف دانشگاه تحت فشار قرار داده شد و هیات نظارت ادامه فعالیت این انجمن را منوط به “خروج از دفتر تحکیم و اعلام برائت از طیف علامه” کرده بود.

 این مبنع خبری در ادمه این گزارش می افزاید: سرانجام با اصرار انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه ایلام بر مواضع خود و مقاومت یکساله، هفته گذشته هیات نظارت طی حکمی مجوز فعالیت انجمن اسلامی را لغو کرد.

در آبان ماه گذشته نیز برخی از اعضای این انجمن بهمراه 18 دانشجوی دیگر در نقاط مختلف ایران به علت شرکت در فعالیتهای دانشجویی بعد از مراسم روز دانشجو بازداشت و یا به کمیته های انضباطی احضار شده بودند.

انجمن اسلامی دانشگاه ایلام اوایل سال تحصیلی جاری طی بیانیه ای با اعتراض به حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری، اعلام موجودیت و آغاز به کار کرده بود.

 

بازداشت به اتهام فحاشی

از سوی دیگر در ادامه بازداشت های کردستان، علی محمد اسلامپور فعال مطبوعاتی کرد و سردبیر نشریه “نوای وقت کرمانشاه” روز گذشته توسط شعبه نهم دادگاه انقلاب احضار و با حکم قاضی نجار به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و فحاشی از طریق وبلاگ قصر نیوز  بازداشت شد.

خبرگزاری “رهانا” - گزارشگران و فعالان حقوق بشر در ایران ـ با اعلام این خبر به نقل از گزارش کرمانشاه پست، با اشاره به رد این اتهام از سوی  علی محمد اسلامپور نوشته است: سردبیر نوای وقت هر گونه ارتباط با این وبلاگ را رد و اتهامات یادشده علیه خود را نپذیرفته است.

رهانا در ادامه گزارش افزوده است: استناد قاضی پرونده به اعترافات بازداشت شدگان پیشین در حالی بعنوان سند اتهامی بکاربرده می‌شود که رهبری نظام در یکی از خطبه‌های اخیر خود هرگونه اعتراف متهمان علیه دیگران را نادرست و اعترافات هر کس را تنها برای شخص متهم مورد قبول دانسته است.

گفتنی است نوای وقت از نشریات هوادار انتخاباتی میرحسین موسوی بشمار می رود که بارها توسط مقامات استانی تذکر و به دادگاه فراخوانده شده است.

 

برگزاری دادگاه دو زندانی سیاسی کرد

انحلال انجمن اسلامی دانشگاه ایلام و دستگیری سردبیر نشریه “آوای وقت کرمانشاه” در حالی است که در ادامه فشارها بر فعالان سیاسی و مدنی کرد روز گذشته جلسه رسیدگی به اتهامات دو زندانی سیاسی کرد که از چهارماه پیش در بازداشت به سر می برند در شهر سنندج برگزار شد.

خبرگزاری هرانا بر اساس گزارش کمیته کردستان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران اعلام کرد: جلسه رسیدگی به اتهامات دو زندانی سیاسی کرد به نامهای انور رحمانی فرزند حسن و انور رحمانی فرزند فارس که حدود چهار ماه پیش توسط نیروهای امنیتی در شهر کامیاران دستگیر شده بودند، روز یک شنبه مورخه 11 بهمن ماه در شعبه 2 دادگاه انقلاب شهر سنندج به ریاست قاضی طیاری برگزار شد.

این گزارش در ادامه افزوده است: نامبردگان طبق کیفرخواست صادره از سوی دادستان عمومی و انقلاب شهر کامیاران در این دادگاه متهم به اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در احزاب کردی متهم شده اند.

لازم به ذکر است شهروندان مورد اشاره در اوایل مهرماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی در شهر کامیاران دستگیر شده و حدود دو ماه در بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر سنندج برای گرفتن آنچه که “اقرار” خوانده میشود تحت شکنجه های روحی و جسمی قرار گرفته اند.

 

تهدید به تجاوز جنسی

اخبار مربوط به زندانیان سیاسی و مطبوعاتی کردستان در شرایطی منتشر شده که برخی از منابع خبری محلی از مورد آزار و اذیت قرار گرفتن سه دانشجوی زندانی کرد و تهدید آنها به تجاوز جنسی خبر داده اند.

وبسایت کردستان و کرد نیوز در گزارشی با اشاره به وضعیت دانشجویان زندانی کرد اعلام کرده است که «سه دانشجوی زن دانشگاه تهران به اسامی سروه ویسی، لیلا محمدی و پخشان عزیزی که بیش از 8 روز ازاعتصاب غذای آنها در زندان میگذرد، از سوی نیروهای شکنجه گر اداره اطلاعات مورد شکنجه و آزار و اذیت و تهدید به تجاوز جنسی قرار گرفتند.»

بنا به گزارش این منبع خبری  این سه دانشجوی زن کرد که بیش از 8 روز از اعتصاب غذای آنها در اعتراض به بلاتکلیفی در بازداشت، میگذرد از سوی بازجویان اداره اطلاعات و همچنین مأمورین زندان اوین مورد هتاکی و ضرب و شتم شدید قرار گرفتند.

کردستان و کورد نیوز در ادامه گزارش خود به نقل منابع خبری افزوده است: بازجوهای شکنجه گر اداره اطلاعات این دانشجویان زن کرد را تهدید نموده اند که در صورت عدم اعتراف به اتهاماتشان همانند زندانیان بازداشگاه کهریزک مورد تجاوز جنسی قرار خواهند گرفت، این زندانیان همچنین در بازداشتگاه تهدید به مرگ شده اند.

سروه ویسی، لیلا محمدی و پخشان عزیزی 25 آبانماه سال جاری در تجمع اعتراضی دانشجویان کرد دانشگاه های تهران در مقابل دانشکده حقوق تهران به حکم اعدام احسان فتاحیان توسط نیروهای امنیتی و لباس شخصی دستگیر شده اند.