رأی جوانان برای میر حسین

نویسنده

» نگاه فایننشیال تایمز به فضای انتخاباتی ایران

هزاران دانشجو که برای شنیدن سخنان میر حسین موسوی، نامزد مورد حمایت اصلاح طلبان در انتخابات ماه جاری ایران گرد آمده بودند، فریاد «مرگ بر دیکتاتور» سر می دادند

 

میرحسین چندین دهه از صحنه عمومی کشور ناپدید شده بود و آخرین حضورش به زمان نخست وزیری در دهه 1980 باز می گردد. وی به جذب جوانان ایران مشغول است، جوانانی که قسمت عمدۀ جمعیت کشور را تشکیل می دهند و می توانند به خوبی برندۀ این انتخابات را تعیین کنند.

بسیاری از دانشجویان خواستار پایان داده شدن به کار دولت محمود احمدی نژاد ، رئیس جمهور تندروی ایران هستند. تلاش آقای موسوی جهت متقاعد کردن دانشجویان در این مسیر است که تغییر امکان پذیر است، و آنها باید از خانه ها بیرون بروند و در اولین دور انتخابات در 22 خرداد ماه رأی بدهند.  

جمعیتی که او موفق شده در برخی از سفرهای استانی گردهم بیاورد، بسیار شگفت انگیز بوده و باعث شده طرفدارانش به این موضوع فکر کنند که میرحسین در حال به جریان انداختن یک انتخاب اعتراضی است و هر روز به قدرت او افزوده می شود.

دو هفته پیش به نظر می رسید آقای احمدی نژاد شکست ناپذیر باشد. تحلیلگران و سیاستمداران اصلاح طلب می گویند با شروع همایش های انتخاباتی، آقای موسوی درحال جلب پشتیبانی باورنکردنی از جوانان و رأی دهندگان طبقه متوسط است.

بهراد بهشتی رئیس شاخه جوانان ستاد موسوی در اصفهان می گوید بیش از 300 نفر از طرفداران ستاد ، هر روز در خیابان ها به دیدار چهره به چهره با مردم مشغول اند تا آنها را به رأی دادن تشویق کنند.

وی گفت: «احساس می کنیم جوانان تشنۀ پیدا کردن یک جایگزین برای آقای احمدی نژاد هستند.»

آقای موسوی، به عنوان یک مهندس معمار و کسی که بیشتر وقت خود در چند ساله گذشته را به نقاشی اختصاص داده، با انگشت گذاشتن روی حس ملی گرائی و نگرانی مردم از تصویر بین المللی شان، در همایش های انتخاباتی خود به دولت اصولگرا حمله کرده است.

آقای موسوی در اولین سخنان تلویزیونی خود در هفته گذشته، بر روی سابقه اقتصادی دولت تأکید کرد. نرخ تورم به بیش از 24 درصد افزایش یافته است.

انتخابات ایران کاملاً دموکراتیک نیست اما رقابتی است. رئیس جمهور فعلی از امتیاز رسانه های دولتی و نیز امکانات مالی دولت برخوردار است و آقای احمدی نژاد از این امکانات، حداکثر استفاده را کرده است.

او وعده پرداخت نقدی به 55 میلیون از سهام شرکت های بزرگ دولتی را به ساکنان مناطق روستائی داده که انجام آن همین حالا نیز آغاز شده است. او درآمد معلمان را افزایش داد و حتی دستور واگذاری سهام دو باشگاه فوتبال بزرگ کشور به طرفدارانشان را نیز صادر کرد.

هرچند آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی ایران به طور رسمی جانب هیچ طرف را نگرفته است، اما هیچکس تردید ندارد آقای احمدی نژاد نامزد دلخواه اوست. این مسأله می تواند به جاری شدن میلیون ها رأی از اردوگاه سازمان های افراط طلب به سوی وی منجر شود.

آقای موسوی که کمرو و بدور از هیاهوست، تلاش می کند با استفاده از حمایت محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین و همچنان محبوب کشور، این مسأله را جبران کند.

ضمناً او از پشتیبانی برخی نهادهای سیاسی کلیدی از جمله بسیاری از محافظه کاران میانه رو و حتی اصولگرایان برخوردار است.

همراهان اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور سابق و محافظه کار کشور، به طور غیرآشکار  اعلام کرده اند وی از موسوی حمایت می کند.

محمد باقر قالیباف، شهردار بانفوذ تهران که یک اصولگراست، نیز طرفدار اوست و به تسهیل جریان همایش های انتخاباتی کمک کرده است.

یک سیاستمدار اصولگرا می گوید: «یک نقطه اشتراک در این ائتلاف وجود دارد- اینکه آقای احمدی نژاد باید برود- هرچند با کمال تأسف مطلعیم ممکن است او دوباره انتخاب شود.»

به نظر می رسد آقای احمدی نژاد کمی ناراضی است. او خود را به شکل خدمتگزاری برای مردم نشان می دهد که از نهادهای سیاسی به کنار است.

احمدی نژاد بر روی پشتیبانی اقشار فقیر، خصوصاً در نواحی روستائی حساب باز کرده است. این بخش از جمعیت بیشترین بهره را از دست و دل بازی های او برده اند و از وام های ارزان قیمت و پرداخت های نقدی وی برخوردار شده اند.

محمد علی ابطحی سیاستمدار اصلاح طلب می گوید: «چالش بزرگ این است که بسیاری از مردم، یا طعم دست و دل بازی های نقدی احمدی نژاد را چشیده اند، و یا در انتظار وعده ها و انتظارت از وی به سر می برند.»

 

تحلیلگران و سیاستمداران می گویند آقای موسوی به آرای بسیاری برای شکست دادن آقای احمدی نژاد نیاز دارد.

 

یک سیاستمدار محافظه کار می گوید: «آقای احمدی نژاد حتی درخواست پشتیبانی هیچیک از گروه ها از خود را نیز نکرده است. او فکر می کند از همین حالا برندۀ انتخابات است.»

 

 

 

منبع: فایننشیال تایمز- 1 ژوئن