دوازده سال زندان؛ هفتاد ضربه شلاق

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» صدور احکام علیه دانشجویان در مصاحبه با "روز"

با نزدیک شدن به آغاز سال جدید تحصیلی٬ برخوردهای قضایی و انضباطی با دانشجویان شدت گرفته و منابع خبری از موج جدید صدور احکام قضایی٬ اخراج از دانشگاه و محرومیت از تحصیل خبر داده اند.

منابع نزدیک به خانواده علی‌اکبر محمدزاده٬ دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف٬  در این باره به “روز” گفته‌اند: “علی‌اکبر٬  توسط قاضی صلواتی به ۶ سال زندان محکوم شده  که این حکم به دلیل دو اتهام تبانی و تبلیغ علیه نظام صادر شده است”.

وی با اشاره به عدم حضور صالح نیکبخت٬ وکیل محمدزاده در دادگاه و اجبار خانواده وی برای انتخاب وکیلی جدید در ساعات آخر تشکیل دادگاه٬ می‌افزاید: “در زمان تشکیل دادگاه علی اکبر به ریاست قاضی صلواتی در شعبه 15 دادگاه انقلاب در 3 مرداد برگزار شد که 3 ساعت به طول انجامید و علی اکبر تمامی اتهامات وارده را رد کرد و نادرست دانست. یکی از دو وکیل علی اکبر حق مطالعه پرونده و حضور در دادگاه را نداشت و دادگاه وی با حضور یک وکیل تشکیل شد”.

پیش از این نیز یکی از هم‌کلاسی‌های علی‌اکبر محمدزاده درباره وضعیت وی چنین گفته بود: “علی‌اکبر 27 بهمن به  بند 240 اوین منتقل شد و 54 روز در سلول انفرادی بود تا اینکه 22 فروردین به سلولی 4 نفره و در نهایت در 5 اردیبهشت ماه 89 به بند 350 اوین منتقل شد. او طی مدت انفرادی تنها 3 بار تماس تلفنی داشته و در اواخر مدت انفرادی هم هیچ گونه بازجویی نداشته است. بازجویی‌های او همراه با توهین و الفاظ رکیک و ضرب و شتم بوده است.با اینکه مدت‌هاست دوران بازجویی علی‌اکبر تمام شده، اما  اعلام کرده‌اند به دلیل عدم همکاری او با بازجوها، حق استفاده از مرخصی را نخواهد داشت”.

این عضو انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شریف همچنین اضافه کرده بود: “اتهامات تبلیغ علیه نظام، تجمع و تبانی علیه نظام و اخلال در نظام عمومی به او تفهیم شده که او این اتهامات را رد کرده است. بین دادرس و بازپرس بر سر کیفرخواست اختلاف پیش آمده و یکی هر دو اتهام را وارد دانسته و دیگری تنها تجمع و تبانی علیه نظام را وارد دانسته که در انتها در دادگاه حل اختلاف به ریاست قاضی مقیسه، هر دو اتهام در کیفرخواست تایید  و حکم  6 ساله برای او صادر شده است. ولی پس از آن، اتهام اخلال در نظم عمومی نیز به  پرونده ی او اضافه و در نهایت با کیفرخواست 7 ساله به شعبه ی 15 به ریاست قاضی صلواتی فرستاده شده”.

اما علی‌اکبر محمدزاده٬ تنها دانشجویی نیست که در روزهای گذشته٬ چنین حکمی برایش صادر شده است. محمد غفاریان، دانشجوی رشته مهندسی برق دانشگاه فردوسی مشهد نیز توسط دادگاه انقلاب به تحمل سه سال و نیم حبس تعزیری و هفتاد ضربه شلاق محکوم شده است. وی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به دو سال حبس، برای اخلال در نظم عمومی شش ماه حبس، برای توهین به مقام رهبری به یک سال حبس و ۳۵ ضربه شلاق و برای توهین به رییس جمهور به ۳۵ ضربه شلاق محکوم شده است.

این حکم در حالی صادر شده است که بنا بر اعلام نزدیکان این فعال دانشجویی٬ از میان اتهامات او تنها اقدام علیه امنیت ملی در جلسه بازپرسی و در زمان بازداشت به وی تفهیم شده بود و اتهام توهین به ریاست جمهور حتی در دادگاه هم مطرح نشده بود.

غفاریان همچنین از جمله دانشجویانی است که در پی اعلام نتایج کنکور کارشناسی ارشد، و به رغم کسب رتبه‌ی ۲۰۶، مردود اعلام شده و از ادامه‌ی تحصیل محروم مانده.

از سوی دیگر٬ دانشجونیوز خبر از آن داده که حسین ضامن ضرابی٬ از دانشجویان محروم از تحصیل دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل٬ به یک سال حبس تعزیری محکوم شده و این حکم برای مدت ۵ سال به حال تعلیق در آمده است.

این دانشجوی محروم از تحصیل که روز ۲۵ بهمن سال گذشته بازداشت شده بود٬ پیش از این نیز توسط مسوولان دانشگاه به یک ترم محرومیت از تحصیل  محکوم شده بود. اتهام ضرابی تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در تجمع ۲۵ بهمن اعلام شده است. وی که با قرار وثیقه 30 میلیون تومانی آزاد شده بود، طی حکمی جدید از سوی مقامات قضایی شهر بابل، به یک سال حبس تعزیری، با لحاظ ۵ سال تعلیق محکوم شده است.

در تحولی دیگر٬ وب‌سایت صبح امروز خبر از آن داده است که جاوید فخریان٬ از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه ازاد شهرکرد٬ توسط قاضی مقیسه به یک سال زندان محکوم شده است.  وی که در آستانه تظاهرات ۲۵ بهمن سال گذشته بازداشت شده، به تبلیغ علیه نظام، متهم شده است.

منابع دانشجویی همچنین خبر از اخراج مریم شفیع‌پور٬ فعال دانشجویی دانشگاه آزاد قزوین٬ از این دانشگاه داده‌اند. این فعال دانشجویی که پیش از این به چهار ترم محرومیت از تحصیل و یک ترم محرومیت از تسهیلات رفاهی محکوم شده بود٬ اجازه ثبت‌نام در دانشگاه را نیافته است. مسوولان دانشگاه به وی گفته‌اند که در سال تحصیلی جدید و با توجه به نزدیک بودن موعد برگزاری انتخابات مجلس٬ قصد ندارند به دانشجویانی که قصد شلوغ کردن محیط دانشگاه را دارند٬ اجازه ثبت نام دهند.

 

ادامه روند محرومیت از تحصیل

در حالی که پس از روند رسمی ستاره‌دار شدن دانشجویان در کنکور کارشناسی ارشد٬ این مشکل در دانشگاه‌ آزاد وجود نداشت و حتی برخی از دانشجویان ستاره‌دار٬ تحصیل خود را در این دانشگاه ادامه می‌دادند٬ برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که در کنکور کارشناسی ارشد سال تحصیلی جاری٬ بیش از ۱۰۰ نفر از داوطلبان، ستاره‌دار شده‌اند.

مسوولان دانشگاه آزاد اعلام کرده‌اند که دلیل این مساله آن است که “هیات گزینش دانشجو هنوز اسامی یکسری دانشجویان را تایید نکرده است و هیچ کارنامه‌ای برای این داوطلبان در سایت این دانشگاه نمایش داده نمی‌شود”.

پیش از این روزنامه توقیف شده روزگار٬ در این‌باره به  نقل از  حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده دلیجان و عضو اصولگرای مجلس هشتم نوشته بود: “کسانی که به نحوی در مسائل سیاسی آتش بیار معرکه هستند و کسانی که نظام را متهم و برای آن ایجاد مشکل کرده‌اند، طبیعی است که جایی در دانشگاه‌های ما چه آزاد و چه دولتی ندارند. سلایق سیاسی از برکات نظام است اما براندازها و کسانی که در فتنه ۸۸ دخیل بودند فرق دارند.”

همزمان سعدالله نصیری از نمایندگان نزدیک به اصلاح طلبان، محروم کردن دانشجویان از ادامه تحصیل را در ردیف “مسائل امنیتی و اطلاعاتی” بر شمرده و به روزنامه روزگار گفته بود وقتی “پای مسائل امنیتی و اطلاعاتی در مورد این افراد وسط می‌آید پیگیری و دخالت ما هیچ نتیجه‌ای ندارد.”

پیش از این علی عباس پور، ریس کمیسیون آموزش مجلس نیز در این باره گفته بود: “گزینش دانشجو در کشور ما از جنبه‌های مختلف دینی و مذهبی، اخلاقی و… امری عادی است و جزء مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است. کسانی که ادیان رسمی کشور را نداشته باشند یا مشکل اخلاقی داشته باشد٬ نمی‌توانند استخدام شوند یا ادامه تحصیل بدهند.”

شایان وحدتی از دانشجویان محروم از تحصیل بهایی ساکن ایران و از اعضای جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی٬ در این زمینه به “روز” گفته است: “در چند سال اخیر همواره داوطلبان بهائی با عبارت نقص پرونده در مرحله دریافت کارنامه مواجه می شدند. به طور مثال در سال 86 بیش از 800 نفر از بهائیان  با گزینه ی نقص پرونده مواجه شدند. کسانی که نقص پرونده می شوند با مراجعه به سازمان سنجش با جواب سر بالای مسئولین مواجه می شوند و عملا کاری برای آنها انجام نمی شود و به آنها گفته می شود که شما به علت مذهبتان محروم شدید و کاری نمیتوان کرد و این نقص پرونده وفیلترینگ  دقیقا به معنای محرومیت از تحصیل است.”

وی درباره تعداد دانشجویان محروم از تحصیل می‌گوید: “تقریبا می توان گفت نقص پرونده در مرحله اعلام نتایج کنکور مختص داوطلبان بهائی است. ولی در مراحل کارشناسی ارشد بسیاری از دانشجویان دگراندیش و منتقد سیستم با عباراتی مختلف به نوعی ستاره دار و محروم از تحصیل می شوند. در مورد تعداد هنوز اطلاعات دقیقی در دست نیست. ولی به طور کل، محرومیت از تحصیل تنها مختص بهائیان نیست. به طور مثال چند روز پیش روزنامه ی توقیف شده ی  روزگار در گزارشی اعلام کرد که  بیش از ۱۰۰ نفر از داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد  دانشگاه آزاد موفق به عبور از سد گزینش این دانشگاه نشده و به نوعی ستاره دار شدند که ستاره دار شدن این افراد به دلیل دگراندیش و منتقد بودن آنها و یا حتی دوست بودن آن ها با فعالان دانشجویی بوده است؛ در طی این چند روز تعلیق و اخراج چند تن از دانشجویان بهائی از دانشگاه های صنعتی شریف، فردوسی مشهد و صنعتی اصفهان است که نگرانی ها را نسبت به اخراج بهائیانی که به دانشگاه راه پیدا کرده اند افزایش داده است”.

وحدتی با اشاره بحث تعطیلی دانشگاه آن لاین بهاییان در ایران٬ می‌گوید: “این دانشگاه تعطیل نشده و به علت اهمیت مساله تحصیل برای بهائیان تعطیل نخواهد شد و به کار خود ادامه می دهد ولی با حملات اخیر فشار بر روی بهائیان افزایش یافته است و به نوعی همین راه باریکی که برای تحصیل بهائیان در ایران وجود داشت با مشکلات بیشتری مواجه شده است. در این چند ماه بسیاری از مسوولین، اساتید و حتی دانشجویان این دانشگاه به ستادهای خبری وزارت اطلاعات احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند. ولی با توجه به فشار و فیلتر کردن سایت و یا مشخص کردن تاریخ محاکمه برای مسوولین دانشگاه می توان گفت که حکومت قصد تعطیل کردن این دانشگاه را دارد”.