خداحافظ مصر، سلام ایران

نویسنده

» مقاله فرانت پیج در باره اسلامگرایان

استفان براون

در حالی که قرار است انتخابات در مصر با هدف استقرار دموکراسی در این کشور انجام شود، اخوان المسلمین از هم اکنون در حال سوق دادن کشوربه سوی نوعی استبداد دینی با الگوی ایران است.

سازمان اخوان المسلمین از دولت خواسته است که مقررات سخت تری را در زمینه جهانگردان، پوشیدن مایو برای زنان و مصرف نوشابه های الکلی در اماکن عمومی، به  اجرا گذارد. در دولت مبتنی بر قوانین شریعت، که اخوان المسلمین امیدوار است در مصر پیاده شود، مصرف الکل و پوشیدن برخی لباس ها برای زنان ممنوع است. درخواست اخوان المسلمین برای منع استفاده زنان از مایو  و مصرف الکل اولین قدم در حرکت به سوی چنین الگویی است.

محمد سعد الکتانی، دبیر کل حزب آزادی و عدالت به مقامات جهانگردی مصر گفت: “حضور جهانگردان در سواحل ما باید از ارزش ها و معیار های ما پیروی کند.” وی گفت: “ما باید مقرراتی را برای جهانگردان وضع کنیم.”

حزب آزادی و عدالت، حزب سیاسی اخوان المسلمین است. این حزب در انتخاباتی که قرار است در نوامبر برگزار شود با 17 حزب سیاسی دیگر به رقابت خواهد پرداخت و امکان دارد به قوی ترین حزب در مجلس آینده مصر بدل شود. لیکن بسیاری از مصری ها از این نگرانند که پیروزی این حزب جامعه مصر را رادیکال تر کند و آن را به سمت الگویی مشابه رژیم ایران سوق دهد.

هانی هانری، استاد دانشگاه آمریکایی قاهره گفت: “درایران هم به همین صورت شروع شد. جوانان میانه رو خواهان تغییر بودند ولی ملاها انقلاب را به سرقت بردند. همان موضوع اکنون در مصر توسط اخوان المسلمین در حال روی دادن است. این واقعا مرا نگران می کند.”

الکتانی گفت حزب او مساله الکل و مایوی زنانه را مطالعه خواهد کرد و قوانین را پس از انتخابات اصلاح خواهد کرد.

علی خفاگی، از شاخه جوانان حزب آزادی و عدالت گفت راه حلی که حزب برای این مساله پیدا کرده است جدا کردن مکان های شنای مردان و زنان است.

خفاگی گفت: “مایو های شنا و مخلوط کردن مرد و زن ساحل بر خلاف سنت های ماست. مساله فقط مذهب نیست؛ من وقتی به ساحل می روم نمی خواهم بدن برهنه ببینیم.”

چیزی که وحشت صنعت توریسم در مصر را بیشتر کرده است اظهارات یک گروه سلفی به نام «سپیده دم » است که خواستار آن شده بود که تمام آثار باستانی مصر، مانند مجسمه ابوالهول، اهرام، قبرهای فراعنه و غیره پوشیده شود. این گروه این مجسمه ها را به بت های مکه قبل از اسلام تشبیه کرده و آن ها را غیر- اسلامی خوانده است.

الشهات، یکی از نمایندگان این گروه گفته است که فرهنگ فراعنه یک فرهنگ منحط است و چهره مجسمه های آن باید با شمع پوشانده شود.

این واقعیت که میراث فرهنگی اکنون در خطر است مساله دور از ذهنی نیست. در افغانستان نیز مجسمه بودا متعلق به قرن ششم، که از میراث ثبت شده توسط سازمان ملل بود توسط همین تفکر متعصبانه اسلامی در سال 2001 تخریب شد. طالبان هم در افغانستان اعلام کردن مجسمه بودا “غیر اسلامی” است و آن را با مواد منفجره نابود کردند. پوشاندن مجسمه های باستان فراعنه مصر هم چندان با سرنوشت بودای بامیان افغانستان فاصله ندارد.

 منبع:  فرانت پیج ماگزین– 6 سپتامبر2011