سگ ها حق گردش ندارند

نویسنده
آرش معتمد

» مصوبه جدید مجلس در راه است

کمیسیون شوراهای مجلس هشتم، روز چهارشنبه طرحی را تدوین کرد که در صورت تصویب در صحن علنی مجلس، تردد حیوانات “نجس العین” در اماکن عمومی ممنوع و صاحبان آنها جریمه نقدی می شوند. نمایندگان حامیان طرح معتقدند سگ ها مروج زندگی غربی و اشرافی هستند و همچنین باعث کور شدن صاحبان خود می شوند.

گرچه دیروز  مهمترین دلمشغولی نمایندگان مجلس جمهوری اسلامی امضای نامه ای در حمایت از حیدر مصلحی وزیر برکنار شده دولت محمود احمدی نژاد بود، اما این باعث نشد تا گردش سگ ها در شهر توجه کمیسیون شوراهای پارلمان اصولگرایان را به خود جلب نکند.  در همین ارتباط دیروز سید محمد جواد ابطحی با خبرگزاری فارس مصاحبه کرد تا از نتایج جلسه کمیسیون متبوع خود پیرامون سگ ها سخن بگوید :“اعضای کمیسیون شوراها در جلسه اخیر خود مباحثی را در خصوص موضوع سگ‌گردانی داشتند و نمایندگان نقطه نظرات خود را در این خصوص عنوان کردند.”

 

تا کی سکوت کنیم؟

این جلسه اندک زمانی پس از آن ترتیب داده شد که یالثارات  با انتشار مطلبی از تردد “دخترکان بدحجاب” با همراهی “وحوش” در گورستان بهشت زهرا در تهران انتقاد  و خاطرنشان کرد: “اینک در این مکان مقدس و در این سنگر بزرگ فرهنگی، سربازان فرهنگ غرب با ظاهر‌های بزک کرده مشاهده شده‌اند؛ آنانی که مزار شهدا را با پارک اشتباه گرفته‌اند.”

به گزارش سایت رجانیوز، یالثاراث ـ– ارگان انصار حزب الله-ـ ضمن انتقاد از افرادی که انان را “سربازان فرهنگ غرب” نام نهاده، اقدام به انتشار تصاویر دو دختر و سگ سفیدشان کرده  و با زیر سئوال بردن سیاست های دولت مستقر پرسیده است: “تا کی باید سکوت کنیم؟”

این ها باعث شد تا روز چهارشنبه محمد جواد ابطحی تاکید کند همراه داشتن هر حیوان “نجس العین” در “مکان های عمومی” ممنوع خواهد شد. به گفته وی شهروندانی که سگ های خود را به اماکن عمومی بیاورند، مجازات خواهند شد. مجازاتی که نقدی خواهد بود: “از یک تا پنج میلیون ریال”

 یکی از نمایندگان مجلس هفته پیش گفته بود در کمیسیون شوراهای مجلس اختلاف نظرهایی برای تصویب این طرح وجود دارد. وی به مخالفت برخی نمایندگان عضو این کمیسیون با ممنوع شدن گردش سگ ها در شهر اشاره و خاطرنشان کرد: “به گفته این نمایندگان، تصویب این طرح می‌تواند مورد سوء استفاده رسانه‌های خارجی قرار گیرد و آنان به استناد این طرح علیه ایران تبلیغ کنند.”

 

سگ مروج زندگی غربی است

آغاز تدوین طرح مقابله با سگ ها به اواخر سال گذشته بر می گردد؛ زمانی که 39 نماینده مجلس به رهبری محمد تقی رهبر، از اعضای کمیسیون مجلس آن را طرحی برای “نهی از منکر” نام نهادند. رهبر  نگهداری سگ را “ترویج زندگی غربی” توصیف و تاکید کرده بود: “این طرح بر اساس مشاهده نهی از منکری که آشکارا در جامعه رواج پیدا کرده و به اشاعه و ترویج زندگی غربی و استکبار جهانی  و ایمن نبودن جان افراد تلقی شده به مجلس ارائه شده و در صورت تصویب آن قانونی به مرحله اجرا درمیآید.”

 

سگ ها صاحبانشان را کور می کنند

محمدجواد ابطحی این طرح را البته “ناجی” صاحبان سگ ها نامیده بود. چرا که وی اعتقاد دارد سگ ها باعث “کوری” آنها خواهد شد: “برخی افراد هستند که به طور مشخص در ماشین یا در بغل خود سگهایی را به خیابان میآورند که به نظر میرسد در برخورد با این افراد سهل انگاری شده است. ما برای نجات جان افراد این طرح را ارائه کردهایم چراکه بر اساس آمار 10 هزار نفر در امریکا به خاطر  تماس با سگ در حال کور شدن هستند. همچنین در حالی که در اسلام نیز تاکید شده سگ حیوان نجسی است همین حالا در خانه های اشرافی و طبقه مرفه و بیدرد جامعه نگهداری آن مشاهده میشود و این دقیقاً دهن کجی به ارزشهای اسلامی است و منافات با ارزشهای بومی ما ایرانیان دارد.”

 

صاحبان مذهبی سگ ها

اسفند سال گذشته، روزنامه اصلاح طلب روزگار گزارشی منتشر کرد که در آن دکتر پیمان محبی رئیس کلینیک و بیمارستان دامپزشکی  تهران به تندی از تدوین چنین طرحی انتقاد کرده بود. وی با زیر سئوال بردن ادعاهای ابطحی، گفته بود بسیاری از صاحبان سگ ها که به کلینیک ها مراجعه می کنند، درآمد بالایی ندارند و حتی “مذهبی” هستند.

وی به آرای کارشناسان روانشناسی در دنیا اشاره کرده بود که از تاثیر نگهداری حیوانات خانگی در “بالا رفتن امید به زندگی” و “کاهش طلاق و اعتیاد” سخن می گویند. وی در پاسخ به ادعای نمایندگان اصولگرایی که نگهداری سگ را “ترویج زندگی غربی” می نامند، پرسیده بود :“اگر این کار ترویج و اشاعه یک فرهنگ غربی است پس استفاده از ماشینهای وارداتی که صدالبته غربی و شیک و لوکس هستند نیز نوعی ترویج فرهنگ غرب تلقی میشود. چرا آقایان برای مقابله با این موضوع قانونی وضع نمیکنند.”

سگ حیوانی اهلی است که بر اساس قوانین اسلامی نجس به شمار می آید و حتی دست زدن به آن نیز ممنوع است. با این حال در سال های اخیر کلینیک های بسیاری برای مراقبت از بهداشت سگ های خانگی در کشور تاسیس شده است. بسیاری از سگهایی که نگهداری میشوند شناسنامه دارند و مشخصات آنها از قبیل نژاد، سن، جنس، تاریخ تولد، رنگ، اسم صاحب و واکسن هایی که زده در آن نوشته میشود.