پیتزا، توئیتر و شبی خوشحال

نویسنده
محمود واعظی

» روایت/ حاشیه‌های اسکار 2014

الن دی‌جِنِرس مجری اسکار 2014 برای مهمان‌های برنامه پیتزا سفارش داده است و در پخش آن کمک می‌کند

 

هرچند اسکار 2014 متمرکز بر چند فیلم نام‌آشنا شد و فیلم‌های برجسته‌ای چون “گرگ وال‌استریت” را درنهایت ناکام گذاشت اما توانست تماشاگران خود را مجذوب صفحه‌های تلویزیون نگاه دارد. این برنامه، همچنان یکی از برجسته‌ترین اتفاقات سال نه فقط در دنیای سینما، بلکه در دنیای هنر و مُد است. همچنین امسال دی‌جِنِرس مجری برنامه، نشان داد اتفاقی است برجسته در دنیای رسانه‌های اجتماعی. در این مطلب نگاهی کوتاه داریم به حواشی اسکار امسال. هرچند اسکار تنها محدود به مراسم خود نمی‌شود و به فرش قرمز خود هم معروف است و همچنین به مهمانی‌های بعدی خود. عکس‌هایی برجسته از مهمانی‌های بعد از مراسم اسکار را می‌توانید در این لینک روزنامه گاردین ببینید. برجسته‌ترین لحظه‌های فرش قرمز و مراسم را هم اینجا می‌توانید ببینید.

 

انفجار توئیتر

If only Bradley’s arm was longer. Best photo ever. # oscars

5:06 AM - 3 Mar 2014

2,788,560 Retweets 1,452,117 favorites

مهم‌ترین اتفاق اسکار نه اعلام نام برندگان مجسمه‌های اسکار شد نه لباس‌ها و نه مانند سال گذشته، لحن طعنه‌وار و متلک‌های تند مجری، ست مک‌فارلی بود که اسکار را در رسانه‌ها برجسته کند. امسال اسکار لحظه‌ای برجسته شد که اَلن دی‌جِنرس که بعد از سال‌ها مجری‌گری در برنامه محبوب خود “اِلن” سراغ مریل استریپ رفت و رو به تماشاگران خود در سرتاسر جهان گفت، مریل رکورد نامزدی اسکار را شکسته است و حالا با این عکس می‌خواهیم رکورد بازتوئیت جهان را بشکنیم.

781,454 Retweets 296,024 favorites

Four more years.

6:16 AM - 7 Nov 2012

رکورد قبلی متعلق به باراک اوباما بود، رئیس‌جمهور امریکا با تصویری از او بعد از برنده شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری برای دور دوم و بر آن فقط نقش خورده بود: “برای چهار سال دیگر” و بیشتر از هفتصد هزار مرتبه هم بازتوئید شده بود. هرچند تصویری که الن در اکانت توئیتر خود قرار داد در عرض یک ساعت بیشتر از یک میلیون مرتبه بازتوئید شده بود و این رقم تا پایان برنامه، به بیش از دومیلیون مرتبه رسیده بود و بازتوئید آن در حالی ادامه پیدا کرد که گسترده در شبکه‌های اجتماعی دیگر مانند فیس‌بوک و دیگر رسانه‌های الکترونیکی و چاپی و تلویزیونی بازدید از آن گسترش می‌یافت. الن در متن توئیت خود نوشته بود: “اگر دست‌های برادکلی کمی بلندتر بود بهترین عکس همیشه می‌شد”.

 

پیتزا در اسکار

مجری‌های اسکار هرکدام به‌نحوی تلاش می‌کنند تا جدی بودن این مراسم را نادیده بگیرند و آن را تبدیل کنند به لحظاتی مفرح برای بینندگان آن. هرکدام هم هنر خود را دارند. سال گذشته اسکار متمرکز بر آواز و رقص بود (تمِ برنامه را در همان ابتدای برنامه موزیکال اعلام کردند) امسال البته بیشتر شبیه شده بود به یک برنامه تلویزیونی مفرح به سبک امریکایی که الن دی‌جِنرس یکی بر برجسته‌ترین چهره‌ها برای خلق آن است. الن نه فقط اسکار را تبدیل به رکورد در شبکه‌های اجتماعی کرد بلکه آن را تبدیل به تصویرهایی سراسر خنده هم ساخت.

اوج آن، لحظه‌ای است به قول روزنامه گاردین “سورئال‌ترین لحظه مراسم اسکار امسال” و آن هم وقتی است دی‌جِنرس از سکو پایین آمد تا به مرد جوانی برسد پیتزا برای تحویل آورده بود و وسط سالن، سه بسته پیتزا باز کند و به چند نفری تعارف کند. جذابیت آن در این موضوع بود که چهره‌های میلیونر هالیوود با چه علاقه‌ای مشتاق دریافت قطعه‌ای از این پیتزای مجانی بودند. دی‌کاپریو که از بازندگان بزرگ امسال بود و نتوانست اسکار نقش اول مرد را برای «گرگ وال‌استریت» دریافت کند، از جایش بلند شد و جلو آمد تا قطعه‌ای از پیتزا بگیرد.

در این میان چیویتیل الیفور سعی کرد یک بسته پیتزا را قاپ بزند، جولیا رابرتز و مریل استریب دست‌هایشان بهم گیر کرد. هریسون فورد هم سریع بشقاب پیتزای خود را پایین گرفت کسی چیزی از آن ناخونک نزند. برنده اسکار نقش مکمل مرد، جِیرد لیتو هم جلو آمد و گفت یک تکه از پیتزا را برای مامانش می‌خواهد. درنهایت هم دی‌جِنرس می‌گوید “خُب حالا یک میلیارد نفر دارند این صحنه را می‌بینند نمی‌شود کاری کرد” و 200 دلار از کیف پول خود به مرد آورنده پیتزا، انعام می‌دهد.

سانسور به سبک روسی

اسکار هم از سانسور بی‌نصیب نمی‌ماند. هنوز یک دهه بیشتر نگذشته است از اسکاری که جنجالی شد در زمان جورج بشر پسر و بعد از آن تصویب کردند اسکار با چند ثانیه اختلاف از اجرای اصلی خود پخش شود تا اگر لازم شد جلوی پخش جملاتی را بگیرند. حالا امسال مراسم اسکار پخش خود را شروع کرده است در حالی که نیروهای نظامی روسیه آماده یورش به خاک اوکراین می‌شوند، نیروی دریایی این کشور را محاصره کرده‌اند و هرلحظه ممکن است جنگی جدید شروع شود.

در این میان اولین جایزه اسکار را به نقش مکمل مرد می‌دهند به جِیرد لیتو برای فیلم “باشگاه فروشندگان دالاس” و او به روی صحنه می‌رود و بعد از پخش اولین جمله‌های او، بزرگ‌ترین شبکه تلویزیونی روسیه پخش اسکار را متوقف می‌کند. این کار را شبکه 1 روسیه انجام داد که 99 درصد خانه‌های این کشور امکان دسترسی به آن را دارند و 19 درصد جامعه مخاطب تلویزیون در روسیه را در انحصار خود گرفته است.

لیتو در شروع سخنان خود می‌گوید، «به تمام رویابین‌های سرتاسر جهان که امشب این برنامه را تماشا می‌کنند از سرزمین‌هایی مانند اوکراین و ونزوئلا، می‌خواهم بگویم ما اینجا هستیم و همانند شما در تقلا هستیم… تا رویاهایمان به حقیقت تبدیل شوند، تا به غیرممکن‌ها امکان حیات دهیم. امشب به شما فکر می‌کنیم.»

اجرای گیج‌کننده مجری

اجرای مراسم اسکار، موهبتی است برای مجری. نام او را در تاریخ سینما ثبت می‌کند و اگر چهره‌ای موفق باشد، شاید تبدیل به بیلی کریستال بعدی بشود و بتواند چندین سال پشتِ سر هم، این مراسم را اداره کند. برای همین هم بعد از مراسم، نظر مرورگران اهمیت پیدا می‌کند. هرچند امسال مرورگران و منتقدها نظرهایی متفاوت از اجرای الن دی‌جِنرس داشتند. برخی آن را موفق دانستند و محافظه‌کار در مقایسه با اجرای شوک‌آور و نفس‌گیرِ ست مک‌فارلین در سال گذشته برخی دیگر هم آن را مراسمی بی‌روح و بی‌اندازه طولانی توصیف کردند.

در حالی که برخی رسانه‌های هالیوودی به حمله‌هایی تند از اجرای دی‌جِنرس مشغول بودند رسانه‌هایی مانند گاردین با لحنی ملایم‌تر نوشتند: “الن گرم بود. بامزه بود. دوست‌داشتنی بود. اما برخلاف ست مک‌فارلین، سریع او را فراموش می‌کردی.” چهره‌هایی موافق هم وجود داشتند مثل مرور منتشر شده در یواس‌ای تودی که می‌گوید: “این دومین مرتبه بود الن دی‌جِنرس اسکار را اجرا کرد، اولین مرتبه هم در سال 2007 مجری بود و در آن سال، اجرای او تبدیل به یکی از بهترین اجراهای دهه شد. و امسال با وجود اینکه تهیه‌کننده‌های پارسال بودند اما درسی هم گرفته بودند. اگر مجری بهتری انتخاب کنید، مراسم بهتری خواهید داشت. اگر یک مجری واقعاً عالی انتخاب کنید، همان‌طور که دی‌جِنرس یکشنبه گذشته ثابت کرد، شما بهترین اجرای اسکار را خواهید داشت در مقایسه با، خُب، آخرین مرتبه‌ای که خودش مجری این مراسم شده بود.”

فرش قرمز

فارِل ویلیامز در فرش قرمز همراه با همسر خود هِلن کلایخان - با لباس نامتعارف خود برای اسکار

اگر طرفدار مد باشید و طرفدار این باشید که بتوانید ساعت‌ها در مورد حواشی اسکار صحبت کنید، شاید فرش قرمز اسکار که اکثراً نزدیک به دو ساعت طول می‌کشد را به خود مراسم ترجیح بدهید. در این زمان، دوربین‌های خبرنگاران و شبکه‌های تلویزیونی خیره است به لباس‌ها، جواهرها، آرایش‌ها، مدل‌های مو و صحبت‌های هنرپیشه‌ها و دیگر چهره‌های برجسته سینمای جهان. مجموعه‌ای برجسته‌ترین لحظه‌های فرش قرمز اسکار را در وب‌سایت بی‌بی‌سی جهانی ببینید.

مجموعه‌ای دیگر از عکس‌های برجسته این فرش قرمز را هم در این لینک می‌توان دید که در آن البته به یکی از مشهورترین لحظه‌های فرض قرمز هم اشاره شده است. به وقتی که گروه موسیقی U2 در فرش قرمز حاضر شده است و ژست گرفته‌اند برای عکس وقتی که هنرپیشه “شرلوک هولمز” کامبرباچ به هوا می‌پرد و وسط عکس آن‌ها خودی نشان می‌دهد.

جنیفر لورنس بازیگر مطرح هالیوود سال گذشته در فرش قرمز زمین خورد و امسال هم تبدیل به چهره‌ای مطرح شد چون مجدد در فرش قرمز زمین خورد. هرچند با وقار تمام یک هنرپیشه سعی کرد طوری نشان بدهد که خانم جلوی‌اش کند قدم برداشته است و او به او برخورده است اما تمام این‌ها نتیجه نداد و عاقبت خیلی آرام نقش زمین شد. درنهایت، برترین لباس‌ها و ظاهرهای فرش قرمز اسکار را می‌توانید در این لینک ببینید.

در پایان…

اسکار امسال در حالی تمام شد که برندگان و بازندگان به خانه خود بازگشتند. تقریباً همه از اسکار راضی هستند و کسی از فهرست جوایز شکایتی جدی ندارد. تقریباً تمام شانس‌های اصلی توانسته‌اند برنده شوند و سینما به حیات خود ادامه می‌دهد. حواشی اسکار تا چندی مطرح می‌ماند و برند اسکار بر نام‌های برنده خود به فروش بهتر فیلم‌ها کمک می‌کند. حالا همه منتظر فیلم‌های 2014 هستند تا بتدریج حدس و گمان‌ها شروع شود برای اسکار سال آینده.