از مفقود با ارزش خبری نیست

نویسنده
مریم کاشانی

» آمار جدید مفقودان و کشته شدگان حادثه منا

سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت که سفری چند روزه به عربستان سعودی داشته، پس از بازگشت به ایران در جمع خبرنگاران اعلام کرد که هنوز تعدادی از حجاج ایرانی حادثه منا مفقود هستند.

به گزارش خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، اوحدی گفت: “بر اساس آماری که خود مقامات عربستان اعلام می‌کنند، ۶ هزار جان باخته در فاجعه منا وجود دارد که به دلیل نداشتن امکانات به سردخانه‌های جده، طائف، منا و عرفات منتقل شده بودند. از بین این تعداد جان باخته پیداکردن حجاج ایرانی کار بسیار سختی بود که در این بین اتفاق بسیار تلخ شرایط عزیزان جان باخته‌مان بود به نحوی که خود مقامات عربستان هم دچار آشفتگی شده بودند.” او اضافه کرد: “متاسفانه در مقطعی پیکر ۲۹ تن از عزیزان ما در مقبره الشهدای مکه دفن شدند که البته محل و اسامی کامل آن‌ها مشخص و قابل شناسایی است.” اوحدی تاکید داشت: “مقامات سعودی اعلام کردند دفن اجساد جان باختگان در این کشور با حکم حکومتی و جلوگیری از انتشار بار میکروبی صورت گرفته است.”

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین خبر داد: “تا این لحظه پیکر مطهر ۳۹۵ جان باخته ما شناسایی شده‌اند و از سرنوشت ۳۶ نفر هم تا این لحظه اطلاعی نداریم. […]همه توانمان را متمرکز کرده‌ایم تا از وضعیت ۳۶ نفری که تاکنون مشخص نشده‌اند مطلع شویم که در این راستا وزارت امورخارجه نیز با همکاری سرکنسولگری مان در جده کمیته ویژه‌ای را تشکیل داده‌اند.”

اوحدی درباره سرنوشت سفیر سابق جمهوری اسلامی در لبنان هم گفت: “من تا این لحظه نگفته بودم که با آقای رکن‌آبادی توفیق آشنایی و دوستی چندین ساله دارم، براساس پیگیری‌هایی که برای تعدادی از این عزیزان داشتیم مشخص شد تا این لحظه خبری از دستگیری این عزیزان به دستگاه دیپلماسی ما به ویژه سرکنسول‌گری‌مان در جده داده نشده است.”

کشته‌شدن صدها نفر از زائران ایرانی مکه در حادثه منا، تشنج در روابط ایران و عربستان را به اوج خود رساند. خشم بی‌سابقه مقامات جمهوری اسلامی که حتی به تهدید نظامی عربستان هم منجر شد، بعد از آن معنی پیدا کرد که مشخص شد گروهی از مسئولان بلند پایه امنیتی-نظامی  نیز در بین کشته‌ها و مفقودان این حادثه هستند. مسئولان جمهوری اسلامی معتقد بودند که توطئه‌ای در کار بوده است.

چند روز پیش آیت‌الله احمد جنتی در سخنان خود به نکته مهمی اشاره کرد که توضیحی بر رفتار مسئولان جمهوری اسلامی نیز می‌تواند باشد. او گفته بود: “نزدیک به ۴۰۰ نفر در حادثه منا کشته شده‌اند و ۶۵ نفر نیز مفقود هستند، گفت: در این مفقودین افراد با ارزشی هستند، البته بقیه این افراد هم با ارزش بودند که به هر حال این بی‌کفایتی آل‌سعود در این حادثه قطعی است.”

سخن جنتی در باارزش خواندن تعدادی از مفقود شدگان و بعد تصحیح سخنش و با ارزش دانستن همه افراد، در واقع بخشی از ماجرای پشت صحنه را فاش می‌کند. به نظر می‌رسد که نگرانی اصلی مقامات جمهوری اسلامی در مورد همین افراد باارزش دسته اول بوده است.

علی‌اکبر ولایتی هم پیش از این خبر از مفقود شدن “برخی از افراد رده بالای جمهوری اسلامی” در عربستان داده بود: “بدون تردید همکاری عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی در حوزه‌های مختلف منطقه امری نیست که آنرا بتوانند مخفی کنند اما در این رابطه من اطلاعی ندارم اما به هر حال آنچه صورت گرفته است سوءظن برانگیز است چرا که برخی از افراد رده بالای جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های فنی علمی و سیاسی در این حادثه مفقود و شهید شدند و دولت عربستان باید در این زمینه پاسخگو باشند.”

 

از طرفی دیگر، سخنان رئیس سازمان حج و زیارت واقعیت دیگری را برملا کرده و آن اینکه خلاف هیاهوی بسیاری که هواداران آیت‌الله خامنه‌ای در معجزه‌آسا بودن تهدیدات رهبر جمهوری اسلامی و تغییر رفتار عربستان داشتند، عربستان هیچ تغییری در رفتار خود نداشته است.هم تعدادی از کشته‌های ایرانی بر اساس “حکم حکومتی” در عربستان دفن شده‌اند و هم تعداد زیادی مفقودند و خبری از آنها نیست.  

هفته پیش در میان ستایش‌هایی که از سخنان خامنه‌ای علیه عربستان به گوش می‌رسد، آیت‌الله محمد یزدی، رئیس مجلس خبرگان هم  گفته بود: “در قضیه منا شاهد فرافکنی آل‌سعود بودیم البته بیانات قاطع و صریح رهبری که فرمودند این موذی‌گری‌ها را کنار بگذارید موجب شد آل‌سعود رویه خود را عوض کرده و در مسیر شناسایی اجساد و افراد مفقود همکاری لازم را داشته باشد.” با اینهمه ظاهرا رویه آل‌سعود تغییری نکرده است.