افزایش نقدینگی دولت، عامل گرانی و تورم

نویسنده

سهیل آصفی

همزمان با احضار مدیران اقتصادی دولت به مجلس،روبرت بگلریان،عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اسلامی در گفتگو با “روز” بحث نحوه مدیریت حساب ذخیره ارزی،عملکرد بودجه 85 تا به حال، افزایش نقدینگی و توضیحات وزیران در خصوص بازارهای پولی،مالی و ارز و سیاست های پیشنهادی دولت برای کنترل قیمت ها را از رئوس اصلی مباحث جلسه امروز مجلس با دولت عنوان می کند. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اسلامی با انتقاد از سیاست های دولت احمدی نژاد در قبال نقدینگی،سیاست های اعمال شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی را در این خصوص سازنده نمی داند.

beglarianb.jpg

آقای بگلریان، مجلس در دو روز گذشته به فوریت دو طرح و یک لایحه رای نداد. این مساله پیرو تحولات اخیر در رابطه بین مجلس و دولت به نوعی تقابل با احمدی نژاد عنوان شده است. کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره چه فکر می کند؟

چون بحث، بحث اقتصادی است، من فکر می کنم واقعا بحث تقابل یا تضاد با دولت نبود.

پس چه بود؟

در درجه اول مربوط به بحث تورم و گرانی ها بود که ادامه دارد.

خب بخش عمده این مساله، ربطی به سازو کار اجرایی کشور ندارد؟

موج افزاینده تورم و گرانی به قدری محسوس است که همه به آن اذعان دارند. نمایندگان مجلس هم که در جریان مداوم اعتراضات مردم هستند طبیعتا نمی توانند نسبت به این مساله بی تفاوت باشند.

بحث افزایش نقدینگی بی سابقه در دولت احمدی نژاد مطرح است که با توجه به سابقه عملکرد دو دولت قبلی “کارگزار” و “اصلاح طلب”،کارشناسان اقتصادی معتقدند تشدید این سیاست در دولت کنونی در حال حاضر وضعیت اقتصاد ایران را بحرانی تر کرده است.کمیسیون اقتصادی در مورد این افزایش نقدینگی و سیاست اعمال شده در این خصوص که موجب موج افزایش تورم و گرانی ها در کشور شده است، چه فکر می کند؟

افزایش نقدینگی که در سالهای اخیر داشتیم و از نظر تاریخی بی سابقه است، قطعا نقشی اساسی در ایجاد تورم و بالا رفتن قیمت ها داشته است. مجلس نسبت به مسائل اقتصادی، این تفاوت نگاه را با دولت نهم دارد.

این “نگاه مجلس” به ریشه های معضلات اقتصاد ایران آیا در متمم بودجه یا در بودجه سال 86 منعکس می شود؟

من در مورد آینده نمی توانم قضاوت کنم، اما می توانم بگویم برخورد مجلس نسبت به معضلات اقتصادی، کارشناسی تر و علمی تر شده است.

این “نگاه کارشناسی” که اشاره می کنید چقدر در آمار و ارقام مطرح در بودجه که دولت آنها را تنظیم کرده اعمال شده است؟

ما باید بودجه خود را با توجه به شرایط و واقعیاتی که می بینیم ببندیم. اما باز هم نفت 45 دلار در بودجه مطرح شده است. این رقم بالایی است. ما باید هم محتاط ترباشیم و هم هزینه ها را مدیریت دقیق کنیم ، اتفاقی که تا به حال نیفتاده است. البته این مساله در همه دولت های ما وجود داشته است.به هر حال ما فکر می کنیم در شرایط فعلی بودجه ما باید انقباضی تر باشد.

آقای حداد عادل رئیس مجلس، چندی پیش با نوشتن نامه ای از الزام دولت به گزارش عملکرد اقتصادی و میزان انطباق آن با قانون برنامه چهارم نوشت، اما این اتفاق نیفتاد.

چون دولت در انتظار برخی برنامه های خود است تا اثربخشی نهایی آنها را ببیند و به جمع بندی هایی برسد و بعد گزارش آن را به مجلس ارائه دهد.

اما طبق قانون برنامه و بودجه مجلس می تواند هر زمانی چنین خواسته ای را از دولت مطرح کند.

بله، این حق مجلس است. نمایندگان هم باید به جامعه پاسخگو باشند و در سیاست گزاری ها به خصوص در بحث بودجه با دولت تعامل سازنده ای را پیش بگیرند.