بازگشائی راز حمایت ایران از شورشیان عراق

نویسنده

shoreshdariraqib.jpg

کیم سنگوپتا

این فکر که هدف سیاست جنجالی جدید بوش در عراق، نوعی مقابله با ایران است، با اظهارات مقامات کاخ سفید مبنی بر “رسیدگی به” اقدامات و عملیات رژیم تهران در حمایت از شورشیان عراق، قوت بیشتری گرفت.

در یک سلسله از مصاحبه ها، دیک چنی، معاون رئیس جمهور، کوندلیزا رایس، وزیر خارجه، و استفن هادلی، مشاور امنیت ملی، همه اظهارات شدیدی در مورد عملیات ایران در عراق بیان داشتند. آقای هادلی حتی احتمال اقدام نظامی در مرز های ایران را نیز نفی نکرد.

نزاع میان آمریکا و عراق بر سر دستگیری 5 ایرانی در اربیل، در کردستان عراق، همچنان ادامه دارد. آمریکا ادعا می کند آن ها عضو سپاه پاسداران اند و از شورشیان عراق حمایت می کنند. به گفته ارتش آمریکا پاسداران ایرانی “معروف هستند به کمک مالی، تسلیحاتی و آموزشی به گروه های افراطی که سعی در بی ثبات کردن دولت عراق دارند.”

تهران می گوید این 5 نفر موقعیت دیپلماتیک دارند و خواهان آزادی آن ها شده است. هوشیار زبیاروی وزیر خارجه عراق دیروز خواستار آزادی ایرانیان شد و تاکید کرد که آن ها با تایید دولت عراق فعالیت می کردند. وی گفت : “ ما کاملا به دیدگاه ها، سیاست ها و استراتژی ایالات متحده که قوی ترین متحد عراق است احترام می گذاریم، ولی دولت عراق هم دارای منافع ملی خود نیز هست. ما نمی توانیم این واقعیت جغرافیایی را نادیده بگیریم که ایران همسایه ماست. این وضع ظرافت خاصی دارد و ما روی لبه باریکی حرکت می کنیم.”

آقای چنی در واشنگتن با همین بی پروایی گفت: “ایران از آب گل آلود در عراق ماهی می گیرد. ما نمی خواهیم آن ها به بی ثباتی بیشتر وضعیت در عراق مشغول باشند.” آقای هادلی گفت: “ما باید به آنچه ایران در عراق انجام می دهد رسیدگی کنیم. ما می دانیم ایران در حال حمایت از عناصر شورشی است که به نیروهای عراقی حمله می کنند وسربازان ما را می کشند. آنچه رئیس جمهور صراحتا بیان کرد آن است که نوع فعالیت ایرانی ها غیر قابل قبول است. این باعث به خطر افتادن جان مردم شده است. وی به روشنی گفت ما اقدام خواهیم کرد.”

در مقابل این سئوال که آ یا این به معنی عملیات “تعقیب” تا درون خاک ایران است، آقای هادلی جواب داد: “عبور از مرز مسائل حقوقی در بر دارد. ما می خواهیم از عملیات ایران در عراق جلوگیری کنیم و آن را مختل سازیم.”


کاندلیزا رایس نیز در سفر خود به خاور میانه ادعاهای آمریکا در مورد نقش ایران در ساختن بمب های دستی در عراق را تکرار کرد و گفت: “ به این موضوع رسیدگی خواهد شد.”

در این آخر هفته اطلاعاتی منتشر شد حاکی از اینکه آقای بوش دستور عملیات نظامی وسیع علیه ایرانیان مشکوک در داخل عراق را به ارتش صادر کرده است.

منبع: ایندیپندنت، 15 ژانویه