جنگ سایبری از تهران به کاراکاس

نویسنده

» مقاله ال اونیورسال در باره ویروس استاکس نت در ونزوئلا

مقامات ایرانی سال گذشته از یک ویروس کامپیوتری خبر دادند که به تاسیسات هسته ای آنها نفوذ کرده بود. آنها گفتند این ویروس احتمالا از طریق یک حافظه یو اس بی به کشور انتقال یافته است. و این آغاز کار ویروس معروف استاکس نت بود.  این ماجرا واقعیت دیگری را از نظر پنهان کرد و آن اینکه کامپیوتر های ونزوئلا نیز به این ویروس آلوده شده بودند.

اطلاعات دقیق تری در باره نحوه و مکان آلودگی و سازمان های هدف گرفته شده دراین کشور منتشر نشده است. معذالک اطلاعات منتشره از سوی شرکت ایمنی اینترنتی کاسپارسکی نشان می دهد که ویروس مزبور بدون پاسپورت درحال سفر است. کابوس ایرانی ها در چند کامپیوتر در اکوادور و ونزئلا در این سوی دنیا نیز مشاهده شد.

این یک تهاجم همه جانبه نبود. بر خلاف آنچه در ایران اتفاق افتاد، این ویروس تنها هزار کامپیوتر متصل به شبکه را آلوده کرد. به هر حال این داستان زنگ خطری بود برای اینکه نشان دهد اپیدمی های رایانه ای نیازی به مجوزهای ادارات مرزی و مهاجرت  ندارند؛ و باید گفت تعداد آن  ها هم کم نیست.

 ویروس ها در حال تکثیر هستند. آخرین تحقیق انجام شده توسط شرکت کاسپارکی چشمان ونزوئلا را گشود. بر اساس نظر متخصصین این شرکت تعداد ویروس و بد افزارهایی که به کامپیوتر ها و سرور ها در این کشور نفوذ کرده  است ظرف دو سال گذشته سه برابر شده است.

 بنا بر این گزارش بیش از یک و نیم میلیون هشدارنسبت به تهدید های کامپیوتری ظرف این مدت از کامپیوتر های ونزوئلا دریافت شده است. در سال 2010 این عدد به 5 میلیون رسید و همچنان در حال افزایش است. دیمیتری بستوژف، رئیس تیم تحقیق و تحلیل آمریکای لاتین می گوید: “تنها در سه ماهه اول سال 2011 تعداد تخلفات سایبری ثبت شده بیش از کل سال 2009 است.”

هر چند این ارقام در نزد شرکت های مختلف ضد ویروس متفاوت است ولی کاسپارسکی بدترین حالت را در نظر گرفته است. حتی هشدار هایی در مورد حمله خاص به ونزوئلا نیز وجود داشت؛ تا به حال در سال جاری متخلفین سایبری گفتند که به بانک های ملی آمریکا لاتین، بیشتر در کشورهای آرژانتین و کلمبیا، حمله خواهند کرد.

ونزوئلا یکی از بزرگترین کشورهای آمریکای لاتین است. این کشور در نیمه اول سال 2011 در مقام سوم بعد از برزیل و مکزیک در فهرست کشورهای مورد تهاجم متخلفین سایبری قرار گرفت. گزارشات برخی دیگر شرکت های رایانه ای خوش بینانه تر است. در این گزارشات ذکر شده است که تعداد بد افزار های گزارش شده در آرژانتین و کلمبیا بیشتر است و معتقد است بخشی از این  ارقام بستگی به میزان رخنه برچسب های تجاری در بازارهای این منطفه دارد.

 به همین دلیل مساله تنها ازقام نیستند. نیکولاس سورینو، از شرکت سیمانتک می گوید ویروس های رایانه ای از هر مرزی عبور می کنند ولی در ونزوئلا گزارشی از خسارت های مالی به دلیل بد افزار دریافت نشده است. این البته یک تابو است. هیچ بانک یا موسسه مالی نمی خواهد که مشتریان آن از وجود بد افزار در سیستم های آنان مطلع شود.

به هر حال ونزوئلا به دور از حملات سایبری نیست و تمام شرکت های کامپیوتری این کشور تا کنون با مشکلات ویروسی روبرو شده اند. شرکت  پی وی سی این موضوع را ظرف هفت سال گذشته در ونزوئلا دنبال می کند. در آخرین گزارش آن آمده است که 90 درصد از 346 شرکت شرکت کامپیوتری این کشور ظرف یک سال گذشته لااقل با یک ویروس روبرو بوده اند. از آن بدتر آنکه اطلاعات 34 درصد از شرکت ها دزدیده شده اند و این در حالی اتفاق می افتد که سازمان خدمات الکترونیک ونزوئلا، که یک سازمان دولتی است بر این شرکت ها نظارت دارد.

برخی ازمتخصصین هشدار داده اند که گذشته از ایران، بد افزار استاکس نت به سیستم های مرتبط با نفت در ونزوئلا نیز نفوذ کرده است. با این وجود شرکت های ایمنی کامپیوتری فهرست شرکت هایی را که تحت حمله این ویروس یا اپیدمی های مشابه قرار گرفته اند فاش نمی کنند.

منبع: ال اونیورسال - 24 ژوئن