تظاهرات مسالمت آمیز حق مردم است

نویسنده

» کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران اعلام کرد :

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران با انتشار اعلامیه ای تظاهرات مسالمت آمیز را حق شهروندی مردم ایران و آن را مطابق با پیمان نامه هایی اعلام کرد که دولت ایران به آن متعهد است. این کمپین همچنین خواستار رفع خشونت علیه مردم بی دفاع ،از طریق خالی کردن خیابانها از نیروهای نظامی و امنیتی شده است.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در بیانیه ای که در نخستین ساعات امروز منتشر شد، اعلام کرد که این کمپین از احتمال خشونت بیشترعلیه تجمعات مسالمت آمیز و بازداشت های خودسرانه شهروندان ایرانی توسط پلیس و نیروهای خود خوانده نظامی ابراز نگرانی عمیق می کند  و از مقامات می خواهد که به الزامات حقوقی بین المللی ایران و قانون اساسی ایران در مواجه با نا آرامی های وسیع مردمی مربوط به نتایج انتخابات ریاست جمهوری روز 22 خرداد ماه پایبند بمانند.

ارون رادز؛ سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: “ ما هر گونه اظهارنظری را مبنی بر اینکه تظاهرات مسالمت آمیز غیر قانونی هستند، یا طبق برنامه های خیانت به کشور برانگیخته شده اند، یا علیه منافع مردم ایران است، با صراحت تمام رد می کنیم.” ارون تاکید کرد که “این حق شهروندان ایران و مردم در سراسر جهان، در حکم یک حق بنیادین وعمومی بشراست.”

کمپین بین المللی حقوق بشر، استفاده وسیع از نیروهای فشار علیه تظاهر کنندگانی که بعد از رقابت انتخابات ریاست جمهوری 22 خرداد ماه 1388 عقایدشان را به مقامات ابراز می کردند، رصد و مستند کرده است. خشونت علیه تجمع کنندگان منجر به تعدادی کشته و تعداد زیادی زخمی شده است. استفاده از نیروهای فشار توسط پلیس و نیروهای امنیتی طبق معیارهای بین المللی بشدت ممنوع است. استفاده از نیروهای فشار علیه تظاهرکنندگان ایران آشکارا معیارهای بین المللی مربوطه بخصوص اصول بنیادین سازمان ملل  در مورد استفاده از نیروهای فشار و مسلح توسط ماموران اجرای قانون، نقض کرده است. [این اصول بنیادین سازمان ملل را در این پیوند ببینید] www.unhchr.ch/html/menu3/b/h_comp43.htm)

در بیانیه این کمپین همچنین آمده است که ایران بعنوان کشوری که میثاق بین المللی حقوق سیاسی و مدنی را امضا کرده است، قانونا ملزم است که حق برگزاری تجمع مسالمت آمیز را طبق ماده 21 رعایت کند. حق برگزاری تجمع مسالمت آمیز در ماده 20 اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز تصریح شده است.حق تجمع مسالمت آمیز همچنین در ماه 27 قانون اساسی در ایران در صورتی که اصول اسلام را نقض نکند مورد حمایت قرار گرفته است.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از مقامات ایران می خواهد که خیابان های شهرها را از نیروهای وسیع امنیتی و نظامی که برای ترساندن و مقابله با تجمع مسالمت آمیز مردم مستقر شده اند، خالی کند.

کمپین بین المللی حقوق بشر از مقامات می خواهد که گروه های خود خوانده نظامی  که شهروندان ایرانی را مورد ضرب و شتم  قرار داده و کشته اند، خلع سلاح کرده  و تحت کنترل درآورد. اعضای این گروه ها که در عملیات جنایی علیه شهروندان مشارکت کرده اند، باید محاکمه شوند.

ارون رادز در مورد فضای خشونت در ایران گفت :“ایران بعنوان یک جامعه مدنی نمی تواند خشونت نفرت انگیزرا علیه هموطنانشان تحمل کنند که توسط گروههای تند رویی اعمال می شود که بر اساس دستوری که مسئولین دولت می دهند یا از نظر تاکتیکی اعمال این افراد را نادیده می گیرند، از مصونیت برخوردارند.”

کمپین بین المللی حقوق بشر از مقامات ایران خواست که به مداخله در سیستم ارتباطات شهری برای محدود کردن آزادی بیان و تحت کنترل گرفتن جریان اطلاعات، خاتمه دهند.

کمپین بین المللی حقوق بشر همچنین بازداشت خودسرانه دهها فعال حقوق بشر، شخصیت های سیاسی، رهبران جامعه مدنی و روزنامه نگاران را رصد کرده است. بسیاری از این افراد و همچنین تعداد بسیار زیادی از شهروندانی که تاکنون شناخته شده نیستند در جریان تظاهرات در سراسر کشور بازداشت شده اند. بازداشت خودسرانه بشدت تحت قوانین بین المللی بخصوص ماده 9 میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی ممنوع شده است. کمپین بین المللی حقوق بشر بر این باور است که این چنین بازداشت های غیر قانونی شهروندان، آنها را با خطر شکنجه و بدرفتاری روبرو می کند و اینکه حتی ممکن است برخی از این افراد در خطر جانی باشند. این کمپین یاداوری می کند که دولت مسئول امنیت جانی و سلامتی همه این افراد بازداشت شده است.

کمپین بین المللی حقوق بشر به مقامات ایرانی توصیه می کند که همه افرادی که خودسرانه بازداشت شده اند، آزاد کند و مطابق الزامات ایران در قوانین بین المللی، برای پایان دادن به خشونت نظامی علیه تظاهرکنندگان مسالمت آمیز باید فورا گام های لازم را بردارد.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران به مقامات پیشنهاد می کند که برای پیشگیری از هر گونه صدمات بیشتر جانی با رهبران سیاسی گروههای منتقد وارد گفتگو شوند وبرای حل مسالمت آمیز وضعیت سیاسی گام هایی بردارند.