تازه چه خبر

نویسنده

فراخوان سومین دوره جایزه شعر زنان ایران؛ خورشید

سومین دوره جایزه شعر زنان ایران؛ خورشید، دی ماه امسال به عنوان جایزه بهترین کتاب شعر سال زنان برگزار می‌شود.

سپیده جدیری، بنیانگذار و دبیر جایزه خورشید، داوران سومین دوره این جایزه را که همگی از میان زنان شاعر، پژوهشگر و منتقد انتخاب شده‌اند، به شرح زیر معرفی کرد:

بنفشه حجازی، شاعر، نویسنده و پژوهشگر؛ آزیتا قهرمان، شاعر، نویسنده و مترجم؛ مهری جعفری، شاعر، منتقد ادبی و فعال حقوق زنان؛ بهاره رضایی، شاعر و منتقد ادبی و روجا چمنکار، شاعر و برنده دومین دوره جایزه شعر زنان ایران؛ خورشید.

جدیری ضمن اعلام این خبر افزود: «امسال  نیز مانند سال گذشته این قاعده را رعایت کرده‌ایم که برنده دوره قبل به عنوان یکی از داوران این دوره معرفی شود.»

حامیان مالی سومین دوره جایزه خورشید نیز عبارتند از: دکتر فریده فرهادی، رئیس بیمارستان الغدیر تهران و دکتر فاطمه حق‌بین، جراح و متخصص بیماری‌های چشم.

جدیری اظهار داشت: «از امسال، در اعتراض به هر گونه سانسور فرهنگی و اِعمالِ فشار بر شاعران و نویسندگان ایران، تمام کتاب‌های شعر زنان ایرانی اعم از انتشار یافته و انتشار نیافته حق حضور و شرکت در جایزه شعر زنان ایران؛ خورشید را خواهند داشت.»

تمام زنان شاعری که تاریخ چاپ اول مجموعه شعر آنها در صفحه شناسنامه کتاب، سال 1388 باشد یا سند اعلام وصول آن در سال 1388 صادر شده باشد، می‌توانند تا پایان شهریور ماه 1389 با ارسال پنج نسخه از کتاب خود به آدرس تهران، صندوق پستی 41113955 در این رقابت شرکت کنند.

کتاب‌های شرکت‌کننده باید هر کدام سروده فقط یک شاعر باشد. مجموعه شعر از چند شاعر در یک مجلد و همچنین مجموعه‌های ترکیبی شعر و داستان، یا ترجمه سروده‌های شاعران غیر ایرانی به فارسی در رقابت شرکت داده نخواهد شد.

همچنین زنان شاعری که قصد دارند با کتاب شعر منتشرنشده‌شان در این رقابت حضور یابند، می‌توانند فایل وُرد یا پی‌دی‌اف کتاب خود را که تعداد صفحات آن دست کم باید به چهل صفحه A4 برسد، تا پیش از پایان مهلت ذکر شده به آدرس sepideh.jodeyri(at)gmail.com;) ارسال کنند.

جایزه خورشید دی ماه هر سال (به مناسبت تولد فروغ فرخزاد در این ماه) در مراسمی به بهترین کتاب شعر منتشر شده زنان ایران در سال قبل اهدا می‌شود.

این جایزه شامل تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی است.

جایزه شعر زنان ایران؛ خورشید در دوره‌های قبل به کتاب‌های «می‌خواهم بچه‌هایم را قورت بدهم» سروده رؤیا زرین و «با خودم حرف می‌زنم» سروده روجا چمنکار تعلق گرفته است.

اطلاعات مربوط به اهداف، اساسنامه، بیوگرافی داوران و حامیان مالی سومین دوره جایزه خورشید، دوره‌های قبل و همچنین نسخه انگلیسی این اطلاعات در وب سایت جایزه به آدرس www.khorshidprize.ir موجود است.