تشویق ایرانیان به بچه دار شدن

نویسنده

» مقاله ای از سان تایمز

محمود احمدی نژاد سیاست های جدید برای تشویق مردم به ازدیاد جمعیت را تشریح کرد و تلاش چند دهه برنامه ریزی جمعیتی ایران را برباد داد و آن را غربی خواند.

راه حل جدید دولت ریختن پول به حساب نوزاد از سوی دولت تا 18 سالگی اوست که در عمل تلاش هایی را که برای کم کردن جمعیت و دستیابی و به رونق اقتصادی شده بود بی اثر می کند.

احمدی نژاد در جریان مراسمی به منظور اختصاص دادن پول به نوزادان گفت که کسانی که در مورد کنترل جمعیت حرف می زنند، در محدوده دنیای سکولار تصمیم گیری می کنند.

این برنامه در راستای تلاش های احمدی نژاد برای بالا بردم جمعیت ایران است که در حال حاضر در حدود 75 میلیون نفر است. او قبلا گفته بود که کشور برای 150 میلیون نفر جا دارد.

این برنامه بیش از هر کس برای اقشار کم درآمد جامعه قابل توجه است که در انتخابات سال های 2005 و 2009 از او حمایت کرده بودند.

احمدی نژاد در زمان ریاست جمهوری اش در ایران که بیش از 10 میلیون نفر زیر خط فقر زندگی می کنند، سیاست های پوپولیستی اش را پیش برده است.

هنوز مشخص نیست این بودجه از کجا تامین خواهد شد زیرا دولت در حال حاضر برای اجرای پروژه های ساده هم با مشکلات مالی روبرو است.

ایران در اوایل دهه هفتاد برنامه کنترل جمعیت موفقی را در سرتاسر کشور اجرا کرد و این شامل پوستر های تبلیغاتی بود که در مراکز بهداشتی نصب شده بود و روی آن نوشته شده بود: “دو بچه کافی است”

بعد از انقلاب سال 1979 درایران این روند برعکس شد و تنها 10 سال بعد که افزایش جمعیت باعث رکود اقتصادی شد به  سیستم قبلی بازگشت.

در دهه نود، ایران تلاش کرد تا جمعیت کشور را کم کند و به همین دلیل مردان و زنان را تشویق کرد تا از ابزار جلوگیری از بارداری مجانی یا بسیار ارزان استفاده کنند با وازکتومی کنند. دولت موفق شد رشد جمعیت را که در سال 1986 در حدود 3.9 درصد بود در سال 2006 به 1.6 درصد برساند.

احمدی نژاد کمی بعد از اینکه در سال 2005 به ریاست جمهوری رسید اعلام کرد که دو بچه کافی نیست و ایرانیان را تشویق کرد تا بچه دار شوند.

با برنامه جدید به هر بچه ای که در سال جاری متولد می شود، 950 دلار از حساب دولت به او تعلق می گیرد. آنها تا زمانی که 18 ساله شوند هر سال 95 دلار به حسابشان ریخته می شود.

طبق این برنامه بچه ها زمانی که به سن 20 سالگی رسیدند می توانند این پول را برداشت کنند و از آن برای تحصیلات، ازدواج، درمان و مسکن استفاده کنند.

نرخ رسمی بیکاری در ایران در حدود 10 درصد است اما آمار ها نشان می دهند که در حدود 3 میلیون نفر از کسانی که در سن کار کردن قرار دارند، بیکار هستند.

حاصل  آخرین ازدیاد زاد و ولد در ایران 26 میلیون ایرانی بین سن 15 تا 30 سال است.

 

سان تایمز، 27 ژوئیه