آینده روشن برای ناهید

بهروز کاظمی
بهروز کاظمی

» گزارش

 

فیلم ناهید به کارگردانی آیدا پناهنده و بازی ساره بیات، پژمان بازغی و نوید محمدزاده موفق شده در این دوره جشنواره کن و در بخش نوعی نگاه جایزه برنده “جایزه آینده نویدبخش برای کارگردانش شد.

«ناهید» روایتی زنی است که برای حداقل حقوق انسانی می‌جنگد. فیلمی با روایت ساده و بازی‌هایی درخشان که تماشاگران را به تحسین وا داشته است هر چند که در داخل ایران چندان مورد لطف و توجه منتقدین و مسئولان حوزه سینمایی قرار نگرفت.

آیدا پناهنده کاگردان این فیلم به همراه نیراج قیوان از هند در شرایطی برنده جایزه “آینده نویدبخش” در بخش نوعی نگاه جشنواره کن شد که «ناهید» اولین تجربه بلند سینمایی او بود. در مراسم امسال جشنواره کن برخی از عوامل این فیلم مانند بیژن امکانیان (تهیه کننده) و بازیگرانی مانند ساره بیات، پژمان بازغی و نوید محمدزاده حضور داشتند.

 

ناهید فیلمی است که به زندگی زنی می پردازد که از همسرش معتادش جدا شده است و حالا به یک مرد ثروتمند علاقمند شده است. مشکل جایی آغار می شود که او نمی تواند با این مرد ازدواج کند زیرا در قبال دریافت حضانت فرزندش این شرط همسر سابقش را پذیرفته است که هیچگاه ازدواج نکند. او برای گذران زندگی به عنوان تایپیست مشغول به کار می شود.

فیلم ناهید یک درام اجتماعی است که به برخی از مشکلات زنان در جامعه امروز ایران می پردازد. مشکلاتی که ریشه در قانون موجود و شرایط فرهنگی دارد و زنان امروز در جامعه ایران با بالاتر رفتن سطح دانش و شناخت از خقوق خود و همچنین ایجاد فضای بسیط تر اجتماعی برای ورود به چالش های زندگی اجتماعی با درگیری های عینی تری مواجه می شوند هر چند که محدودیت های اجتماعی و فرهنگی همچنان به عنوان عاملی تاثیرگذار برای به دست آوردن حقوق زنان نقش بارزی ایفا می کند. درگیری هایی که گاه منجر به مبارزه با وضعیت موجود قوانین می گردد.

ناهید در شمال ایران فیلم‌برداری شده است. جغرافیایی پر از ابر و مه که با فضای خاکستری فیلم هماهنگی دارد. فضایی که از تلخی اوضاع و اتفاقات درون فیلم حکایت دارد. نقش جغرافیای طبیعی و اجتماعی یک شهر کوچ در شمال ایران نقشی تاثیرگذار در پیشبرد روایت این فیلم بازی می کند.

 

ناهید در شمال ایران فیلم‌برداری شده است. جغرافیایی پر از ابر و مه که با فضای خاکستری فیلم هماهنگی دارد. فضایی که از تلخی اوضاع و اتفاقات درون فیلم حکایت دارد. نقش جغرافیای طبیعی و اجتماعی یک شهر کوچ در شمال ایران نقشی تاثیرگذار در پیشبرد روایت این فیلم بازی می کند.

 

 

مراسم اهدای جایزه «نوعی نگاه» این دوره جشنواره کن در روز شنبه؛ دوم خرداد برگزار شد و فیلم «قوچ‌ها» به کارگردانی گریمور هاکونارسون برنده جایزه بهترین فیلم در این بخش شد. فیلم سفر به ساحل جایزه بهترین کارگردانی را برای کیوشی کوروساوا به ارمغان آورد و جایزه ویژه هیات داوران در این بخش به سه گانه «خورشید تابان» تعلق گرفت.

ایزابلا روسلینی فرزند روبرتو روسلینی کارگردان سرشناس ایتالیایی و اینگرید برگمن، ریاست این بخش جشنواره امسال کن را به عهده داشت.

پیش از فیلم ناهید فیلمهای طلای سرخ به کارگردانی جعفر پناهی، زندگی و دیگر هیچ اثر عباس کیارستمی و آوازهای سرزمین مادری‌ام به کارگردانی بهمین قبادی توانسته بودند جایزه این بخش را در دوره های قبلی جشنواره کن تصاحب کنند. با این شرایط سینمای ایران را می توان یکی از درخشانترین‌ها در این بخش جشنواره قلمداد کرد که توانسته است با فیلم های قابل قبول طی دوره های متفاوت جوایز ارزشمندی را تصاحب کنند.