پیام های ملی گرایانه رهبر و رییس دولت

نویسنده

حمید احدی

رهبر جمهوری اسلامی و رییس جمهور احمدی نژاد در پیام های نوروزی خود که در اولین لحظات تحویل سال از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد بارها از دشمنان ایران یاد کرده و مردم را از خدعه دشمنان با خبر کردند. رییس جمهور بدون اشاره به ضعف عملکرد دولت در تامین امنیت شهرها ، مهار تورم، جلوگیری از گرانی، از پیشرفت های شگفت اقتصادی خبر داد و هیچ اشاره ای به برخورد دولت با حرکت های اعتراضی زنان، معلمان و دانشجویان در آخرین ماه سال نکرد که اعتراض نهادهای هوادار حقوق بشر را در سراسر جهان به دنبال داشته است.

در پیام های نوروزی رهبر، رییس جمهور و رییس مجلس هیچ اشاره ای به بحران هسته ای و جلسه نزدیک شورای امنیت و احتمال صدور قطعنامه علیه فعالیت های هسته ای کشور نشد، این در حالی بود که رسانه های پر بیننده و شنونده فارسی زبان که از خارج از کشور پخش می شوند در همان ساعت ها خبر داده بودند که روسیه قوی ترین متحد ایران از پیش نویس قطعنامه اروپا در شورای امنیت حمایت کرده است.

سیمای جمهوری اسلامی بعد از مراسم تشریفاتی تحویل سال، به پخش برنامه از مشهد مقدس پرداخت که مطابق رسمی که از شانزده سال پیش نهاده شده رهبر جمهوری اسلامی تحویل سال نو را در آن جا می گذراند که در عین حال زادگاه او نیز هست.

در خبرها آمده است که آیت الله خامنه ای در نخستین روز سال جدید در صحن جامع رضوی با زائران دیدار کرده و در اجتماع دهها هزار نفر از زائران و مجاوران حرم سخن گفته است اما در فیلم ها صحنه ای از رفتن رهبری به میان جمعیت پخش نشد و خبرگزاری ها نیز عکسی از این صحنه منتشر نکرده اند، در عکس های معدودی که پخش شده رهبر جمهوری اسلامی در حالی که نحیف به نظر می رسید و به شدت در لباس های گرم پوشانده شده بود، در حال سخنرانی نشان داده شده است.

سخنرانان تحویل سال نو همگی با تاکید بر همزمان آغاز سال شمسی با ربیع الاول سال قمری و با اشاره به تولد پیامبر اسلام در این ماه قمری، آن ها حادثه ای میمون خواندند، رییس جمهور از این که چنین حادثه ای که “صدها سال یک بار اتفاق می افتد” رخ داده به این نتیجه رسید که موفقیت ها حتمی است و آیت الله خامنه ای به همین جهت پیش بینی کرد که امسال فرصتی برای تقویت عزم ملی دانست.

از جمله مهم ترین بخش های سخنرانی آیت الله خامنه ای در قم، تاکید وی بر ملی گرائی و غیرت ملی بود که گفت عشق به میهن ازجمله ظرفیتهای بی‌پایان ملت ایران برای تحقق اهداف بزرگ خویش است.

رییس جمهور در همین راستا تا جائی رفت که با ایرانیان ملی گرا در اعتراض به پخش فیلم سیصد همصدا شد و از این که “قدرتهای بزرگ در راستای جنگ روانی و تبلیغاتی به منظور تامین منافع نامشروع خود از جمله تحریف تاریخ، ساخت فیلم و مشوه جلوه دادن چهره ایران و ایرانی” استفاده می کنند، انتقاد کرد. وی در قسمت دیگری از پیام نوروزی خود گفت “ملت ایران در طول تاریخ پیام آور صلح، دوستی، یگانه پرستی، اندیشه پاک، عدالت و مهرورزی برای همگان و حامی همه ملت ها بوده است.”

رهبر جمهوری اسلامی شش سال پیش در همین زمان و همین محل برگزاری یک جشن در تخت جمشید را به شدت نکوهش کرد و از استخوان پوسیده های متعفن شاهان به عنوان مرده ریگ ملی ها یاد کرد.

تمایلات ملی

تاکید مدیران جمهوری اسلامی در پیام های نوروزی خود به تمایلات ملی و تجلیل آن ها از سنت های باستانی از دید ناظران نشانه نگرانی هائی در زمینه سیاست خارجی تلقی شده که حکومت را واداشته است تا از هر فرصت برای تقویت حس ملی استفاده کند. چنان که در هفته های گذشته هم نه صدا و سیما سخنان مشهور آیت الله مطهری را در تقبیح چهارشنبه سوری و سیزده به در پخش کردند و نه ائمه جمعه در تقبیح برگزاری این سنت ها سخنی گفتند و به نوشته گزارشگران آرام ترین چهارشنبه آخر سال، در دوران جمهوری اسلامی برگزار شد.

آیت الله خامنه ای در مشهد گفت اگرچه ملت ایران حدود ‪۲۰۰‬سال ،براثرسلطه استکبار و زمامداران وابسته عقب نگه داشته شده بود اماتجربیات موفق علمی و سیاسی سه دهه اخیرنشان می‌دهدکه ملت ایران قادراست به الگوی دیگر ملتها تبدیل شود. وی از پیشرفت های دانشمندان کشور در زمینه هایی همچون انرژی هسته‌ای، سلولهای بنیادی ،درمان ضایعات نخاعی نام برد که به گفته وی باعث تحسین جهانیان شده است.

رهبر جمهوری اسلامی بدون اشاره ای به تصویب قطعنامه های علیه ایران به اتفاق آرا در عرصه های بین المللی با اشاره به استقبال مردم کشورهای آمریکای لاتین ازرئیس جمهوراسلامی ایران وتظاهرات ضدآمریکایی مردم همین منطقه هنگام سفراخیررئیس جمهورآمریکا، گفت این واقعیات نشان می دهد که آبروی ملت ایران درمیان ملتهاروبه افزایش است و لیبرال دموکراسی غربی ودولت آمریکا،هرروزبی آبروترمی شوند.

تندترین و تهدید کننده ترین بخش سخنان آیت الله خامنه ای اما نه به دشمنان بلکه به فعالان مطبوعاتی و سیاسی بود چرا که مطابق سنتی که در پانزده سال گذشته همواره رعایت شده است در ادامه بحث خود درباره اهداف جنگ روانی دشمن گفت صاحبان قلم و بیان، تریبون و جایگاه مراقب باشند خواسته یا ناخواسته مقاصد دشمن را دنبال نکنند چرا که امروز هر کسی مردم را به “مسئولان و نظام و آینده” بی‌اعتماد کند و به اختلافات دامن بزند، به دشمن کمک کرده است.

“کمک به مقاصد دشمن” اتهامی است که در ماه های گذشته بارها توسط دادستان ها و دادگاه ها به دانشجویان معترض، معلمانی که تنها در جهت منافع صنفی خود گردآمده بودند، و زنان که خواهان حقوق برابر هستند نسبت داده شده و به همین عنوان نیز در زندان ها نگاه داشته شده اند.

اصل 44

از جهت اقتصادی مهم ترین بخش سخنان آیت الله خامنه ای – که همچنان در سرفصل برنامه دشمن مطرح گردید – آن جا بود که گفت آنها [دشمنان] می‌خواهند ملت را در مضیقه قرار دهند اما با ابلاغ سیاستهای اصل ‪ ۴۴‬و تلاش مجدانه دولت برای اجرای این اصول، میدان برای تحرک و رونق اقتصادی و فعالیت عموم مردم و صاحب ثروت باز شده است و به همین علت رویکرد دولت در سال جدید و یکی دو سال آینده باید رویکردی اقتصادی باشد.

رهبر نظام، مسئولان را به تشریح راههای مشارکت مردم در فعالیتهای اقتصادی فراخواند و افزود: تولید ثروت از طریق قانونی در اسلام کاری پسندیده است و باید با اجرای سیاستهای اصل ‪ ۴۴‬منابع درآمدی آحاد مردم به خصوص طبقات ضعیف متنوع بشود و گشایشی در زندگی مردم به وجود آید.

اما پاسخ این بخش عملیاتی از سخنان رهبر جمهوری اسلامی در گفته های رییس دولت تکرار اشاره به “سهام عدالت ” بود که به گفته وی به بیست میلیون سهم رسید. در حالی که کارشناسان اقتصادی توزیع سهام عدالت را در زمره فعالیت های دولت در زمینه واگذاری تصدی گری خود به بخش خصوصی نمی دانند و معتقدند که دولت به این ترتیب از اجرای ابلاغیه اصل 44 سرباز می زند و به روند خود در جهت بزرگ ترکردن اندازه های دولت ادامه می دهد.