حمایت رییس مجلس از هاشمی

نویسنده
نازنین کامدار

» انتقاد رییس خبرگان از شرایط کشور در جمع دانشجویان

سرانجام و پس از هفته ها سکوت، آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس مجلس خبرگان رهبری لب به سخن گشود و از وضع موجود کشور، همانند نمازجمعه ۲۶ تیرماه، ابراز نارضایتی کرد.این در حالیست که علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی هم  از هاشمی رفسنجانی و نقش وی در نظام جمهوری اسلامی دفاع کرده  و اورا “یکی از ستون های نظام” و “بخشی از تاریخ انقلاب” دانسته است.

هاشمی باردیگر و پس از تحمل انتقادات بسیار تند جناح های طرفدار دولت نسبت به خود و خانواده اش  و نیز انتقاد در پرده و تلویحی آیت الله خامنه ای از مواضعی  که در نماز جمعه ۲۶ تیرماه اتخاذ کرده بود، بار دیگر بر “لزوم سعه صدر مسئولان در برابر اعتراض ها”، “بازشدن عرصه نقد برای بیان نارسائی ها و ضعف های حکومت” و “نقش غیر قابل انکار مردم در مشروعیت نظام” سخن گفت؛سخنانی که یادآور مواضع بی سابقه وی در آخرین نماز جمعه ای بود که به امامت وی اقامه شد.

خبرگزاری ایلنا درگزارشی که از سخنان هاشمی رفسنجانی در جمع اعضای انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی منتشر کرده، به نقل از وی نوشته است: “نظام اسلامی تا جائی که بر شانه‌های مردم حرکت کرده همواره موفق و پیروز بوده است و اگر مردم را از نظام اسلامی بگیریم به آن خدشه وارد خواهد شد”.

به گزارش ایلنا، رئیس مجلس خبرگان ادامه داده است که: “مسئولین باید با سعه‌صدر بیشتر عرصه را برای بیان ضعف‌ها و نارسائی‌ها هموار و به نقدهای منصفانه توجه کنند”. 

وی درباره “نقش دانشجویان” نیز گفته است: “بهترین و صالح‌ترین کسانی که می‌توانند در عرصه نقد وارد شوند، دانشجویان و دانشگاهیان هستند”.
در تحولی دیگر، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی از هاشمی رفسنجانی و نقش وی در نظام جمهوری اسلامی دفاع کرد.

لاریجانی در سخنان خود هاشمی رفسنجانی را “یکی از ستون های نظام” و “بخشی از تاریخ انقلاب” دانست و به شدت از آنچه که “تحقیر و توهین بر علیه آقای هاشمی رفسنجانی” دانست، انتقاد کرد.

سایت تابناک در گزارشی که از سخنان لاریجانی منتشر کرده به نقل از وی نوشته است: “این همه تحقیر و تهمت به آقای هاشمی رفسنجانی به چه انگیزه ای زده می‌شود؟”

لاریجانی تاکید کرده که “اگر درباره خانواده هاشمی حرفی زده می‌شود باید از مسیر خودش دنبال شود”.
وی ادامه داده:” صحبت ما درباره تخریب او است اگر چه نمی‌گویم هاشمی مطلق است همه کسانی که در وادی سیاست وارد می‌شوند باید این انتظار را داشته باشند که مورد نقد قرار بگیرند اما صحبت من این است که چرا از نکات مثبت افراد بحث به میان نمی‌آید و برخی به دنبال تخریب هستند”.

 

سخنان ضد و نقیض

موضع گیری لاریجانی، درست در فردای روزی صورت گرفته که علیرضا زاکانی، نماینده حامی دولت در دانشگاه امام  صادق تهران هاشمی رفسنجانی و فرزندان وی را به مخالفت با احمدی نژاد و حمایت از مخالفان وی متهم کرد. سخنانی که بلافاصله از سوی رئیس دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام “کذب محض” و “بی اساس” تلقی شد.

در همین حال، ماجرای دعوت از هاشمی برای حضور در مراسم روز مجلس که قرار است با حضور سران سه قوه برگزار شود، با اظهارات ضد و نقیض دو تن از نمایندگان مجلس در ابهام قرار گرفته است.

بنا به گزارش ها در حالی که حسین سبحانی نیا از اعضای هیات رئیسه مجلس، از دعوت هاشمی رفسنجانی برای حضور در این نشست و سخنرانی در آن خبر داده، محمد رضا باهنر، یکی از نمایندگان محافظه کار نزدیک به دولت این دعوت را تکذیب کرده است.

سبحانی نیا که با خبرگزاری مهر گفت و گو کرده، در باره این دعوت گفته است: “علاوه بر سران سه قوه از رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برای حضور در مراسم روز مجلس دعوت شده است و مقرر شده آقای کوهکن عضو هیات رئیسه مجلس مقدمات کار برگزاری این نشست را فراهم کرده و از برخی چهره ها نیز دعوت به عمل آورد”.

حال آنکه باهنر، در اظهاراتی نقیض گفته های همکار خود در هیات رئیسه مجلس به ایرنا، ارگان رسمی دولت دهم گفته است: “درخصوص دعوت مجلس از حجت الاسلام اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس مجلس خبرگان رهبری برای حضوردر مراسم روز مجلس که قرار است با حضور سران سه قوه برگزار شود، تا کنون تصمیمی گرفته نشده است”.

به گفته کارشناسان سیاسی، بازگشت مجدد هاشمی رفسنجانی به عرصه رسانه ها، پس از حمله های بی سابقه ای است که از شب مناظره محمود احمدی نژاد با میرحسین موسوی آغاز شده و همچنان نیز در قالب وارد کردن اتهام فساد مالی به فرزندان وی، نام بردن از مهدی هاشمی به عنوان طراح انقلاب مخملی در رسانه های وابسته به دولت و نیز دادگاه های نمایشی ماه های گذشته، و جدال ها بر سر مترو تهران که فرزند ارشد هاشمی مدیر عامل آن است، ادامه دارد.

این کارشناسان همچنین معتقدند مواضع اخیر هاشمی رفسنجانی، نامه مهدی هاشمی به دادستانی تهران - که دیروز منتشر شد- و پاسخ های تند محسن هاشمی به محمود احمدی نژاد درباره مترو تهران، فصل تازه ای  از رویارویی میان دوگانه هاشمی-احمدی نژاد را در سطوح فوقانی قدرت نشان می دهد.