خشونت طلبی و مسابقه تسلیحاتی

نویسنده

» مقاله تلگراف درباره تحولات منطقه

ریچارد اسپنسر

 

عربستان سعودی از دیرباز عمده ترین خریدار تجهیزات نظامی در منطقه بوده است. این درحالی است که اکنون کشورهای کوچکی نظیر امارات متحده عربی که به همراه سایر همسایگان خود نگران رشد قدرت نظامی ایران شیعه هستند، گوی سبقت را در خرید تسلیحاتی ربوده اند.

ایران از دیروز رزمایش نظامی یک هفته ای را برای تمرین آمادگی در برابر حملات موشکی آغاز کرد. از این تمرین نظامی عمدتاً به عنوان  پیامی برای اسرائیل استفاده کرده است: اینکه هرگونه حمله اسرائیل به تأسیسات هسته ای ایران، با پاسخ قدرتمند تهران روبرو خواهد شد.

مجتبی ذوالنور مشاور رهبر عالی ایران، آیت الله علی خامنه ای، گفت: “اگر دشمن بخواهد شانس تیره بختی خود را با شلیک موشک به ایران آزمایش کند، ایران قبل از آنکه گرد و غبار این حمله بخوابد، قلب تل آویو را نشانه خواهد گرفت.”

کشورهای حوزه خلیج فارس معتقدند خط مشی اصلی ایران، بر تبدیل شدن به قدرت غالب در این منطقه نفت خیز استوار است. درحالیه غرب خود را ناتوان از پیشگیری از توسعه برنامه هسته ای این کشور نشان داده، کشورهای منطقه نیز مصمم به تجهیز تسلیحاتی خود شده اند.

تئودور کاراسیک مدیر تحقیقات و تحلیل نظامی مؤسسه خاورنزدیک و خاورمیانه می گوید، امتناع ایران از ارسال بخش عمده اورانیوم غنی شده خود به خارج از کشور، تنها به تشدید این مسابقه تسلیحاتی می انجامد.

وی گفت: “مسلماً ماهیت تهدید به ایران باز می گردد.”

شرکت های تسلیحاتی در مقایسه با شرکت های غیر نظامی در نمایشگاه هوائی هفته گذشته دوبی، از شور و پویائی بیشتری برخوردار بودند. صنایع هوائی غیرنظامی اکنون به دلیل کاهش مسافر، از بحران اعتبار رنج می برند.

در حال حاضر بزرگترین شرکت تولید تسلیحات انگلستان- بی اِی ای سیستم- مشغول تحویل یک سفارش شامل 72 جت جنگنده اروپائی طوفان به عربستان سعودی است. این شرکت، جنگنده های یاد شده را در قالب یک کنسرسیوم اروپائی تولید می کند.

انتظار می رود بودجه دفاعی پادشاهی عربستان از 5243 میلیارد دلار در سال جاری به 447 میلیارد در سال 2010 برسد.

در همین حال، سایر کشورهای خلیج فارس هم بیکار ننشسته اند.

انزو کاسولینی مدیر اجرائی جنگنده های اروپایی در نمایشگاه هوائی دوبی گفت به اعتقاد وی، خاورمیانه نیمی از 300 جنگنده ای را که وی به عنوان هدف فروش شرکت در سال 2010 تعریف نموده، خریداری خواهند کرد.

مطابق اطلاعات مؤسسه بین المللی صلح استکهلم، اکنون امارات متحده عربی پس از چین و هند، سومین کشور بزرگ وارد کننده تسلیحات در دنیا است.

امارات متحده تأیید می کند در مراحل نهائی مذاکره تنظیم قراداد با فرانسه برای جایگزینی 63 جت جنگنده میراژ با جنگنده های رافائل داسو است. ضمناً امارات متحده در حال خرید دو هواپیمای شناسائی از شرکت سوئدی ساب است. قسمت عمده سهام این شرکت در اختیار بی- اِی- ای می باشد. به همراه این دو هواپیما، 25 هواپیمای آموزشی سوئیسی نیز خریداری خواهد شد.

امارات برای خرید سیستم ضد موشکی تاد از آمریکا به ارزش 7 میلیارد دلار نیز ابراز علاقه کرده است.

مارتین بتن معاون ریاست شاخه خاورمیانه شرکت بی- اِی- ای گفت مشتریان وی در خاورمیانه از زمان سقوط بهای نفت در اواخر سال گذشته غیرقابل پیش بینی شده اند.

وی گفت: “وقتی بهای نفت به 40 دلار برای هر بشکه رسید، بعضی از رهبران گفتند بهتر است خریدها را تا سال 2010 متوقف کنیم. بعد که بهای نفت به 70 تا 80 دلار برای هر بشکه بالا رفت، دوباره پا پیش گذاشته اند.”

لاکهید مارتین، رقیب آمریکائی وی نیز با 22 جنگنده جدید در نمایشگاه دوبی شرکت کرد. این درحالی است که جنگنده های یاد شده مجوز فروش در خارج از ایالات متحده را ندارند.

تحلیلگران می گویند نیروی هوائی امارات متحده با یک نمایش پروازی 14 دقیقه ای پر سر صدا موافقت کردند تا قدرت نظامی آمریکا را به رخ ایران، همسایه خود در فاصله 100 مایلی آن سوی خلیج فارس بکشند.

جورج استندریج معاون مدیر توسعه تجاری شرکت هوائی لاکهید مارتین گفت وی نمی تواند درباره ابعاد سیاسی معاملات تسلیحاتی ابراز نظر کند، اما به گفته وی، لازم است متحدان آمریکا در منطقه  نسبت به توانمندی های دفاعی خود مطمئن باشند.

وی افزود: “اینجا یک منطقه ثروتمند است. برای ثروتمند ماندن به چه چیزی احتیاج دارد؟ ثبات و پایداری.”

 

منبع: تلگراف- 22 نوامبر