تا بی نهایت صفر در هنر معاصر

نویسنده
نسرین تبریزی

» پشت ویترین/ تازه‌ترین آثار چاپی

صفحه پشت ویترین به معرفی کتاب های تازه انتشار چاپی در داخل و خارج از ایران اختصاص دارد. ناشران یا پدید اورندگانی که علاقمند به معرفی کتاب خود در این صفحه هستند، می توانند از هرکتاب دو نسخه به نشانی زیر بفرستند:

Rooz -PB 114 -Creteil , 94000 – France

 

دیروز تا بی نهایت صفر…!

نویسنده: کیوان باژن

ناشر: روزگار

تعداد صفحات: 128

شمارگان: 1100

قیمت: 6500 تومان

آشنایی‌زدایی باژن از ساختار روایت، احتمال پیش‌بینی را از خواننده می‌گیرد و این نکته را به طور مداوم به او یادآوری می‌کند که تو در حال خواندن یک موجود زنده هستی. اگر آشفتگی غیر قابل پیش‌بینی ذهن راوی که فرمان‌روای بی‌چون و چرای ریتم و روایت است، نبود، توجه خواننده بیش از هرچیز به قصه و ماجرای رمان معطوف می‌شد و تلاش می‌کرد که پایان ماجراهای راوی را حدس بزند، اما پیش‌بینی‌های اشتباه مخاطب در تشخیص بزنگاه‌های روایت، پایان را همیشه برای او دست‌نیافتنی جلوه می‌دهد. این چینش سیال‌گونه‌ی اتفاقات، که هم در عرصات واقعیت و رویا سیر می‌کنند و هم هرکدام زمان‌های مخصوص خود را دارند، از خواننده می‌‌خواهد که به کل اثر به عنوان یک شیء هنری که زمان، ضرباهنگ و زندگی خود را دارد، نگاه کند.

نیما در مقام نویسنده‌ای که معتقد است باید جهان را از ابعاد گوناگون دید، گویا خود شکل متکثری از چند نیمای دیگر است. در واقع وجود و ماهیت او چیزی نیست جز انکسار مداوم او در قلمرو سایه‌ها. جایی در زندان، سایه از نیما سوال عجیبی می‌پرسد، او از نیما می‌خواهد که سایه‌هایش را بشمارد. نیما نمی‌تواند. سایه‌ها به شمار نمی‌آیند و نیما فکر می‌کند “اما حس کردم یا کرده بودم که اگر همین‌طور بروم یا می‌رفتم می‌رسیدم تا بی‌نهایت یا باید یه عدد از عددهای دیروز می‌نوشتم و بی‌نهایت صفر می‌گذاشتم جلوش” در این دقت و شمارش، فعل‌ها ترتیب و کارکردشان را از دست می‌دهند و در هم ادغام می‌شوند و در نتیجه “زمان”، مالکیت محتوم خودش را از وقایعِ در حالِ اتفاق سلب می‌کند. این‌جاست که راوی ناگهان به این نتیجه می‌رسد که برای تثبیت این دگرگونی و جلوگیری از اضمحلال‌اش در این جهان متکثر و چندگانه، باید به گذشته چنگ بزند و یکی از عناصر گذشته را جایگزین امروز کند و در واقع برای توصیف این “آن”، یک “دیروز” بنویسد و دنباله‌اش را تا بی‌نهایت صفر بگذارد! این سرگذشت و تصویر نمادین جهان نیماست که هرکدام از سایه‌هایش برای خود سرگذشتی و ماجرایی موازی با زندگی و سرنوشت او دارند و روی هم غلتیدن این دنیاها، او را که مرکز ثقل آن‌هاست، در میانه و بدون حرکت و تغییر باقی می‌گذارد. نقطه‌ای که در آن، آغاز با پایان فرق چندانی ندارد.

 

هنر معاصر

نویسنده: جولیان استالابراس

مترجم: احمد رضا تقاء

ناشر: ماهی

قیمت: 8000 تومان

تعداد صفحات:208 صفحه

شمارگان: 1000 نسخه

“هنر معاصر” نوشته استالابراس 6 فصل دارد که به ترتیب عبارتند از، “منطقه آزاد”، “نظام نوین جهانی”، “فرهنگ مصرفی”، “استفاده‌ها و قیمت‌های هنر”، “قواعد امروز هنر” و “تناقض‌ها”. 

این کتاب سیزدهمین جلد از مجموعه “مختصر و مفید” نشر ماهی است و به طور کل نویسنده در این کتاب تلاش می‌کند تا گوشه‌ای از وجوه سیاسی و اقتصادی هنر دوران معاصر را برای مخاطبان مطرح کند. تمرکز اصلی استالابراس بر هنر از سال 1989 به بعد، آن هم عمدتا از زاویه تحلیل سیاسی و اقتصادی است. 

استالابراس در این کتاب علاوه بر طیف مسایل سیاسی و اقتصادی که پیرامون وضعیت متاخر هنر غربی مطرح کرده، بخش‌هایی را هم به بحث درباره هنر کوبا، چین، هنر روسیه و کشورهای اسکاندیناوی اختصاص داده است. 

یکی از ویژگی‌های مهم این کتاب مطرح شدن نام و آثار تنی چند از نظریه‌پردازان هنری مانند “آرتور دانتو” و همینطور هنرمندان معاصر جهانی چون “توبیاس ربرگر” است که پیشتر منابع چندانی از آن‌ها در زبان فارسی وجود نداشت. 

 

باغ سیمانی

نویسنده: ایان مک ایوان

مترجم: وحید‌ روزبهانی

ناشر: آموت

قیمت: 7000 تومان

تعداد صفحات: 160 صفحه

شمارگان:1200 نسخه

داستان این رمان علاوه بر مایه‌های عمیق فکری به شدت جذاب و خواندنی است؛ ماجرای این رمان د‌ر یک خانواد‌ه فقیر انگلیسی رخ می‌د‌هد‌ و نویسند‌ه به نوعی سعی د‌ارد‌ معضلات اجتماعی و د‌رونی پیرامون این خانواد‌ه را د‌ر این د‌استان نشان د‌هد‌. خانواد‌ه‌ای که پد‌ر و سرپرست آن د‌ارای بیماری و عقد‌ه‌های روانی زیاد‌ی است؛ به‌ویژه این‌که د‌وست د‌ارد‌ د‌ر محوطه خانه‌اش یک باغ سیمانی ایجاد‌ کند‌ که با مخالفت خانواد‌ه روبه‌رو می‌شود‌. راوی این کتاب پسر نوجوان این خانواد‌ه است و د‌استان نیز با مرگ پد‌ر خانواد‌ه شروع می‌شود‌ و ماجراهایی که د‌ر پی آن به سراغ این خانواد‌ه می‌آید‌ توسط نویسند‌ه به تصویر کشید‌ه می‌شود‌.

شخصیت‌های “باغ سیمانی” اگر چه کودکان و نوجوانان هستند اما این کتاب به هیچ عنوان کتابی برای کودکان و نوجوانان نیست حتی فقط درباره آنها هم نیست. حس آزادی عجیبی هرچند توام با عذاب وجدان، که بچه‌های قصه مک ایوان پس از مرگ مادر مهربانشان احساس می‌کند به بخش‌هایی از روح این بچه‌های اشاره می‌کند که کمتر دوست داریم ببینیم. در رمان آمستردام ما با مواجهه انسان‌های بالغ با مرگ روبه‌رو بودیم و در اینجا با مواجهه کودکان با مرگ. در باغ سیمانی دیده می‌شود که مرگ برای کودکان چیزی انتزاعی است. کودکان مرگ را چنان ساده می‌پذیرند که زندگی را.

مک ایوان در به تصویر کشیدن این رابطه و حساسیت‌های آن تبحر زیادی نشان داده است و مخصوصا کششی را که خواهر‌ها و برادرها در سنین کم نسبت به یکدیگر دارند و همچنین نفرتی که در نتیجه این کشش ایجاد می‌شود، را با ظرافت نشان داده است. گاهی به این کشش و نفرت، توصیف خشونت‌ها و خودخواهی‌های کودکانه هم اضافه می‌شود که به صورت زیرپوستی در رفتارهای کودکان همیشه حضور دارد.

 

بیگانه می‌خندد

نویسنده: سارا محمدی اردهالی

ناشر: مروارید

قیمت: 5200 تومان

تعداد صفحات:102 صفحه

شمارگان:1100 نسخه

این مجموعه شامل 76 شعر سپید است. “راه شیری”، “بیداری”، “تابلوی میان راه”، “ساعت‌ها”، “1389”، “تاریکی مطلق”، “روزنامه می‌خواند”، “چیزی ته کشو”، “گلویت”، “روز بعد”، “درگاه” و “یادگاری بر سینه‌ات” نام برخی شعرهای این مجموعه‌اند.

او درباره آثارش می گوید: کارهای من مانند یک زنجیره هستند. ممکن است موفقیت‌ها و یا عقب‌گردهایی داشته باشند، اما به طور کلی من هنوز از قبل برای فرم کتابم تصمیم نمی‌گیرم. شعرهایم ادامه تجربیاتی است که در زندگی روزمره دارم و با توجه به روحیه‌ای که دارم، شکل گرفته‎اند. قضاوت نهایی در مورد تغییرات فرمی شعرم نیز بر عهده مخاطب است.

“آخرهای شب
از شترمرغ‌هایمان پیاده می‌شویم
هتل روی درخت گردوی تنومندی است
دارکوبی فراک پوشیده نزدیک می‌آید
گذرنامه‌هایمان را می‌گیرد
پرت می‌کند پشت سرش
از درخت بالا می‌رویم
قرن‌ها می‌گذرد
خورشید خاموش می‌شود
به اتاق می‌رسیم
سقف ندارد
نگاهم می‌کنی
چشم‌هایت
پروانه‌ای فیروزه رنگ می‌شود”

 

اویدیپوس

نویسنده: سنکا

مترجم: مصطفی اسلامیه

ناشر: قطره

قیمت: 4000 تومان

تعداد صفحات: 117 صفحه

شمارگان:1000 نسخه

روایت سنکا از “اویدیپوس” نیز مانند دیگر تراژدی‌های یونان و روم باستان پنج پرده دارد. شخصیت‌های این تراژدی به جز گروه همسرایان عبارتند از “اویدیپوس” پادشاه تبس، “یوکاستا” همسر او، “کرئون” برادر یوکاستا، “تیرسیاس” پیش‌گوی نابینا، “مانتو” دختر تیرسیاس، “پیرمرد کورنتی”، “فورباس” چوپان و یک نفر پیک. 

این نمایشنامه مقدمه‌ای از سنکا پژوهان دانشگاه آکسفورد درباره زندگینامه و آثار دراماتیک سنکا و حوادث امپراتوری روم در زمان حیات این فیلسوف و همچنین جستاری پیرامون فلسفه رواقی و تاثیر سنکا بر نویسندگان بعد از خود دارد. 

ادیپوس اسطوره یونانی است که پدرش در خواب می‌بیند توسط او کشته می‌شود و به همین خاطر در کودکی به بیابانی انداخته می‌شود تا بمیرد، اما اودیپوس توسط پادشاه سرزمین دیگری بزرگ می‌شود و در یک نبرد بی‌آن‌که بداند پدرش کیست، او را می‌کشد.

سنکا از بزرگ‌ترین نمایشنامه‌نویسان رم باستان نیز بوده و آثار او هم به‌سبب کیفیت و هم به‌سبب جایگاهی که در تاریخ تراژدی غرب دارد، شایان توجه بیش‌تر است. سنکا مضمون نمایش‌نامه‌هایش را از اساطیر یونان وام گرفته و همه نمایشنامه‌هایش، غیر از توئستس، داستان‌هایی را باز می‌گوید که قبلاً در آثار آیسخولوس و سوفوکلس و ائوریپیدس خوانده‌ایم. اما سنکا در میان این سه تن به ائوریپیدس بیش‌تر توجه داشت و اغلب تراژدی‌هایش برگرفته از آثار ائوریپیدس است.

این نمایشنامه دهمین جلد از مجموعه “جامانده‌ها”ی نشر قطره است که با نظارت نغمه ثمینی منتشر می‌شود. 

از این مجموعه پیش‌تر آثاری چون “تارتوف” اثر مولیر، “توراندت” اثر کارلو گوتزی، “یک نوکر و دو ارباب” اثر کارلو گولدونی، “پابرهنه در آتن” اثر مکسول آندرسن، “بافندگان” اثر گرهارت هاپتمن، “پوست کلفت‌ها” اثر ژرژ کورتلین و “نیکومد” اثر پیر کورنی منتشر شده‌اند.

 

رساله ای در فیزیک فلسفی

نویسنده: آریا عمرانی

ناشر: مثلث

قیمت: 7500 تومان

تعداد صفحات: 176 صفحه

شمارگان: نسخه

پیش از این جامعه علمی کشور با مقالات و آثار علمی دکتر آریا عمرانی در حوزه فلسفه و فنومنولوژی ، نگاه نوینی را به اثرگذاری فلسفه بر شاخه های مختلف علوم تجربه نموده بودند که از آن جمله به سخنرانی این فیلسوف ایرانی در بیست و نهمین کنگره فلسفه و فنومنولوژی دانشگاه هاروارد می توان اشاره نمود.

کتاب “فیزیک فلسفی” رساله ای با نگاه علمی به رویکرد های فلسفی در حوزه فیزیک است که به معرفی حوزه معرفتی نوینی در شاخه علوم پایه تحت عنوان “فیزیک فلسفی” می پردازد.

“فیزیک فلسفی” نه ترکیبی از فیزیک و فلسفه است و نه فیزیک با پوششی از فلسفه. فیزیک فلسفی گویای یک نگرش و حکایت راهی فراموش شده در دل معارف بشری است. فیزیک فلسفی، حیاط دوباره فلسفه در میان غوغای دانش معاصر است. فیزیک فلسفی باز تعریف دانش است. آنجا که با فاعل شناسایی یعنی انسان در می آمیزد و همه حوادث و برهم کنش های جهان پیرامونش از نگاه او به عنوان ناظر دگرگون می شود.

فیزیک فلسفی وقوف آدمی به پرسش های باقی مانده است. فیزیک فلسفی گرچه معرفتی نوپاست، اما آنرا باید یکی از کهنترین لایه های ناشناخته دانش بشری دانست.