حواس تان به جزئیات متن باشد

نویسنده

» نگاه لوریان لوژور به تنظیم توافق نهایی

مذاکرات درخصوص برنامه اتمی ایران میان گروه شش کشور و دولت تهران فردا در وین وارد فاز جدیدی می شود که حساسیت آن کمتر از مذاکرات پیشین نیست: قدرت های جهانی و تهران تنظیم متن توافق نهایی را آغاز خواهند کرد. این توافق می تواند به یک دوره تنش های خطرناک که از ده سال پیش تاکنون بر روابط بین المللی تأثیر گذاشته پایان دهد.

ممکن است مشکلاتی از لابلای جزئیات این متن ایجاد شود. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، پس از آخرین نشست در وین براین عقیده بود که تقریباً نیمی از مسایل حساس حل و فصل شده اند. یکی از نگران کننده ترین سوژه ها، رآکتور آب سنگین اراک بود که به نظر می رسد موضوع آن حل شده است. ازسوی دیگر، کارشناسان فنی آژانس اتمی ماه به ماه بر اینکه آیا تهران تعهداتی را که در ژنو برایش تعیین شده رعایت می کند نظارت داشتند. در تاریخ ۱۷ آوریل، آژانس اتمی برآورد کرد که ایران به میزان ۷۵ درصد از ذخایر اورانیوم غنی شده ۲۰ درصدی خود کاسته است.

آقای ظریف با خشنودی از روند مذاکرات اخیر در وین خاطرنشان کرده بود که “قسمت مشکل” هنوز باقی مانده و اینکه توافق به دست آمده، حتی اگر “۲ درصد از سوژه های مورد بحث” به نتیجه نرسند، ممکن است “ازدست برود”. یکی از سوژه های باقیمانده به توان غنی سازی ایران و همچنین تعداد سانتریفیوژهای پرقدرت نسل جدید بازمی گردد که این کشور همچنان درحال استفاده از آنهاست.

قدرت های جهانی همچنین نگران فعالیت های ایران درزمینه موشک های بالستیکی هستند که قادرند کلاهک های اتمی حمل کنند.

رییس جمهمور روحانی نیز به نوبه خود قبل از ادامه مذاکرات گفت که ایران “آپارتاید هسته ای” را نمی پذیرد، ولی آماده است تا “شفافیت بیشتری” در فعالیت های خود نشان دهد.

رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه ای، نیز به نوبه خود خواستِ غربی ها برای محدود ساختن برنامه موشکی ایران را “احمقانه” دانست و از سپاه پاسداران خواست به شکلی گسترده اقدام به تولید موشک کند.

منبع: لوریان لوژور، ۱۲ مه