فساد در نهاد زیر نظر رهبر

نویسنده
نازنین کامدار

» واردات غیر قانونی کمیته امداد

در روزهای پایانی سال، و در حالی که موسسه اقتصادی “کمیته امداد امام خمینی” همچون همیشه درحال جمع آوری صدقه و کمک های مردمی با عنوان “جشن بزرگ نیکوکاری” است و در تمامی معابر و میادین، افرادی را با صندوق های اخذ پول به کار گرفته، یک سایت نزدیک به حسن روحانی فاش کرد که در سال جاری یکی از افراد تحت پوشش این کمیته بیش از یک میلیارد دلار واردات غیر قانونی داشته است.

پیش از این نیز احمد میدری، معاون وزیر کار در یک برنامه زنده تلویزیونی فاش کرده بود که بسیاری از مفسدان اقتصادی و تاجرانی که از رانت های واردات برخوردارند، در فهرست افراد تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند.

سایت آفتاب، وابسته به مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز گذشته به نقل از محمدرضا دیانی که او را “کارآفرین نمونه کشور” معرفی کرده، نوشت: “یک واردکننده بیش از یک میلیارد دلار جنس با نام ده‌ها نفر وارد مملکت می‌کند و زمانی که موضوع را بررسی کردیم به این نکته رسیدیم که برخی از این افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی هستند!”

او افزوده است: “اکنون بدترین وضع در فضای مالی و پولی کشور وجود دارد و یکی از علل عدم موفقیت در اقتصاد مقاومتی این است که 13 درصد از معوقات بانکی مربوط به تولید است ولی دائما به صورت کلی گفته می‌شود معوقات بانکی و انتظار داریم قوه قضاییه با این مفاسد مبارزه کند. ما از قوه قضاییه انتظار داریم همانطور که بارها به انتشار اسامی بدهکاران بانکی مبادرت کرده، مستقیما به بحث بررسی و معرفی تخلفات بانک‌ها نیز وارد شود و با همان شفافیت اطلاع‌رسانی کند. هرچند از دوره احمدی‌نژاد اراده‌ای برای تغییر در نظام پولی کشور ایجاد شد ولی نه تنها از قوه مقننه که از سوی دولت نیز هیچ لایحه و طرحی به مجلس برای این هدف ارائه نشد”.

او در ادامه به حجم گسترده فساد اقتصادی در کشور اشاره است: “به اعتقاد بنده تولیدکنندگان نمی‌توانند قانون را دور بزنند ولی برخی افراد در بحث واردات و نظام بانکی و پولی کشور مدرک مهندسی دور زدن قوانین دارند. به عنوان مثال بانک‌های خصوصی به زیرمجموعه خود نباید وام بدهند ولی می‌بینیم که با دور زدن قانون به زیرمجموعه خود وام می‌دهند. امروز می‌بینیم که بانک‌ها در کشور خدای اقتصادی شده‌اند و هر کاری که بخواهند می‌شود و اگر نخواهند اجازه نمی‌دهند آن کار انجام شود”.

 

نام “کمیته امداد امام خمینی” چند وقتی است که هم عرض با گفته ها درباره “لزوم مبارزه با فساد اقتصادی” شنیده می شود ولی با وجود اشاره مستقیم برخی از صاحبنظران به فساد گسترده در این مجموعه که تحت نظر آیت الله خامنه ای است، قوه قضاییه در اینباره سکوت اختیار کرده است.

ماه گذشته، احمد میدری، معاون رفاهی وزیر کار نیز در برنامه “مناظره” از شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی فاش کرده بود که “۲۱ هزار تاجر وجود دارند که برخی از آنها عضو کمیته امداد امام خمینی هستند!”

او در این برنامه مستقیم تلویزیونی گفته بود: “بنا بر آمارهای گمرک ۲۱ هزار تاجر وجود دارند، اما وقتی بررسی می‌کنیم تعدادی از آن‌ها تحت پوشش کمیته امداد هستند و در واقع عده‌ای با استفاده از نام آن‌ها اقدام به واردات می‌کنند، مطمئنا در صورتی‌ که دولت یارانه این افراد را قطع کند نسبت به این اقدام اعتراض خواهد شد”.

گفتنی ست در زمان بررسی نحوه تشخیص دهک های نیازمند دریافت یارانه نقدی هم، یوسفیان ملا، نماینده مجلس گفته بود نام 12 وارد کننده کلان در فهرست کمیته امداد کشف شده است: “در زمان پرداخت یارانه‌ها به دلیل آنکه یارانه‌ها به همه مردم تعلق گرفت، اعتراضی صورت نگرفت، در حالی که اگر عده‌ای از شمول دریافت یارانه حذف می‌شدند، حتما اعتراض پیش می‌آمد. باید دید که مبنای دولت برای تخصیص سبد کالایی چه بوده است، البته حتی در کمیته امداد هم دیده شد که 12 نفر از صادر‌کنندگان و واردکنندگان اگر چه واردکننده و صادرکننده مطرحی نبوده‌اند، با دادن اطلاعات غلط تحت پوشش این کمیته‌ بوده‌اند. “

هم اکنون در جریان تصویب طرح جامع مالیاتی در کشور نیز مخالفت هایی در خارج از چهارچوب مجلس ،جهت معافیت این بنگاه به ظاهر خیریه ای صورت گرفته؛فشارهایی که با واکنش حمیدرضا طباطبایی، نماینده مجلس مواجه شده و او حذف این نهاد از شمول مالیات را دارای “شائبه پولشویی” دانسته است.

او دیروز گفته است: “موضوع این است که اگر کسی مبالغی را به نهادهایی که ذکر شده پرداخت کند، از مالیات یکی از سنوات آن کم می‌شود که بر این اساس کمیته امداد یا جمعیت هلال احمر، تبدیل به مرجع پرداخت مالیات می‌شوند که این خلاف است. کمیته امداد نهادی است که فعالیت‌های اقتصادی کلانی دارد و وقتی درآمد مالیاتی کشور را از این روش کسر می‌کنید، مغایر اصل 75 قانون اساسی است. این اقدام شائبه‌هایی مانند پولشویی را ایجاد می‌کند در حالی که همه دریافتها و پرداخت‌های کشور باید شفاف باشد. در ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم آمده که کمکها و هدایای دریافتی نقدی و غیرنقدی نهادها از پرداخت مالیات معاف هستند که کمیته امداد امام خمینی نیز یکی از نهادهای جمهوری اسلامی ایران است”.

 بالاگرفتن بحث ها درباره فساد کلان در کمیته امداد در حالیست که آیت الله خامنه ای مدام از “اقتصاد مقاومتی” دم می زند و چند روز قبل نیز از لزوم برخورد با مفسدانه اقتصادی سخن گفته بود. حال آنکه تا کنون هیچ نهادی نتوانسته است به سازمان های زیرمجموعه وی که شائبه فساد گسترده اقتصادی دارند، نظارت کند.