اعدام مخفیانه صدها زندانی

نویسنده

» خلاصه گزارش حقوق بشر ایران در سازمان ملل

جی رابینسون

 

بنا به گزارش میان مدت گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل، دولت ایران صدها نفر زندانی را در زندان وکیل آباد مشهد اعدام کرده است.

دکتر احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل قبلا وزیر خارجه مالدیو بوده است. از آنجا که دولت ایران به این گزارشگر اجازه دیدار از ایران را نداد، گزارشات وی، که به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه می گردد، بر اساس شهادت های دست اول بنا شده  که “همگی گویای نقض کامل و منظم حقوق اساسی بشر” در ایران کشور است.

دکتر شهید می نویسد: “مهمترین مسائلی که توجه را جلب می کند به روند های قضایی مربوط است و عبارتند ازاستفاده از شکنجه، خشونت، رفتار تحقیر آمیز با زندانی، تهدید به مجازات مرگ در غیاب یک روند دادرسی مناسب، موقعیت زنان، مجازات اقلیت های مذهبی و قومی، سرکوب حقوق مدنی به خصوص حقوق سیاسی مدافعین حقوق بشر و جامعه مدنی.»

وی می گوید: “مصاحبه های خصوصی متعدد حاکی از زندانی کردن افراد در سلول های انفرادی برای مدت طولانی، در دوران بازجویی از آنهاست. همه کسانی که با آنها مصاحبه شد از استفاده از چشم بند در زمان انتقال به سلول انفرادی و همچنین در زمان بازجویی خبر دادند”.

دکتر شهید می گوید: “مدافعان حقوق بشر، فعالین جامعه مدنی و فعالین مذهبی، به اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی، توهین به رهبر عالی و تبلیغ علیه نظام محاکمه می شوند.”

وی می نویسد: “اکثر گزارشات همچنین حاکی از تعیین قرار های وثیقه بین 10000 تا 500000 دلار است تا افراد را وادار به حضور دردادگاه کنند.”

گزارش یاد شده بر اساس مصاحبه  با ده ها قربانی رژیم ایران، شامل وکلا، دانشجویان، هنرمندان، روزنامه نگاران و فعالین محیط زیست و فعالین سیاسی تدوین شده است.

دکتر شهید، در این گزارش به طور خاص از استفاده از مجازات مرگ در مواردی که دادرسی کافی صورت نگرفته ، بخصوص در درون زندان ها، ابراز نگرانی کرده است.

وی می نویسد: “عدام های دسته جمعی در داخل زندان ها، که در ابعاد وسیع انجام می شود، اغلب بدون اطلاع و حضور خانواده ها و وکلای زندانیان اتفاق می افتد.”

وی می افزاید “مجازات مرگ در مواردی مانند محاربه، تجاوز، قتل، اعمال غیر اخلاقی یا خلاف عفت و آدم ربایی اعمال می شود.”

گزارش، با درخواست برای بازدید گزارشگر ویژه سازمان ملل از ایران به پایان می رسد، تا ضمن آن دکتر شهید بتواند موارد یاد شده را تائید کند یا اتهامات وارد در مورد نقض حقوق بشر را کنار بگذارد.

در ماه ژوئیه، دبیر شورای عالی حقوق بشر ایران گفت ماموریت دکتر شهید “برنامه غرب” است و آن را “غیر قانونی” خواند.

محمد جواد لاریجانی، دبیر این شورا گفت: “ما با انتخاب آقای شهید به عنوان گزارشگر ویژه مخالفتی نداریم ولی فرستادن گزارشگر حقوق بشر به ایران غیر قابل قبول است و ما اجازه نخواهیم داد.”

 منبع: مینی ون نیوز - 18 اکتبر- 2011