نگاهی دیگر

نویسنده
یوسف محمدی

بازیگران نمایش و سینما در سال ۹۱

۱۲ ماه، ۱۲ نقش

 

گلاب آدینه : حالا نمایش

 

گلاب مستعان دختر حسینقلی مستعان و همسر مهدی هاشمی در سال ۱۳۳۲ در تهران به دنیا آمد. وی لیسانس اقتصاد سیاسی از دانشگاه شهید بهشتی دارد و کار هنری‌اش را از تئا‌تر و از سال ۱۳۵۴ با گروه تئا‌تر دانشجویی پیاده به سرپرستی مهدی هاشمی و داریوش فرهنگ آغاز کرد. آدینه برای اولین‌بار با مجموعه تلویزیونی سلطان و شبان به محبوبیت رسید و ۱۱ سال بعد برای نقش آفرینی در فیلم روسری آبی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم زن را از سیزدهمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد. اودردو فیلم دیگر از رخشان بنی اعتماد هم خوش درخشید؛ بانوی اردیبهشت، زیر پوست شهر. وی درسال ۹۱ درچندین نمایش ایفای نقش کرد که “بیوه‌های غمگین سالارجنگ” ازآن جمله‌اند.

 

مهنازافشار: استقبال مخاطب

 

متولد ۱۳۵۶، مدرک: دیپلم علوم تجربی

شباهت بیش از حد او به فائقه آتشین “گوگوش” باعث شد تا قبل و بعد از اکران فیلم “شور عشق” به خواست خود سوژه اول مطبوعات باشد. بعد از مدتی جنجال مطبوعاتی و پس از توقیف فیلم “خاکستری” مدتی از او خبری نبود. تا اینکه پس از یکسال با بازی در فیلم “نگین” به سینما بازگشت. او در سال ۱۳۸۳ سه فیلم بر پرده سینماهای تهران داشت که هر سه فیلم با استقبال مخاطبان روبرو شدند: “کما”، “۱۳ گربه روی شیروانی” و “زهر عسل” مهناز افشار از بازی در نقش کوتاهی در فیلم سالاد فصل نشان داد که توانایی‌هایی هم در اجرای نقش‌های متفاوت دارد. او در فیلم “آتش بس” توانایی‌هایش را به رخ همگان کشید. مهناز افشار تا کنون همراه با محمدرضا گلزار در شش فیلم ظاهر شده که پنج تای آن از پرفروش‌ترین فیلم‌های زمان اکران خود بودند. افشار که با “از تهران تا بهشت”، “هیچ کجا، هیچ کس” و “چه خوبی برگشتی” در جشنواره امسال حضور پررنگ و متفاوتی داشت، سال گذشته غیراز “برف روی کاج‌ها” که به خاطرش دیپلم افتخار بهترین بازیگر زن را دریافت کرد، “پل چوبی” و “یک عاشقانه ساده” را در جشنواره فجر داشت.

 

مریلا زارعی : بازیگر پرکار

مریلا زارعی متولد سال ۱۳۵۳ و فارغ التحصیل مهندسی علوم صنایع غذایی است. شروع فعالیت هنری او از سال ۱۳۷۳ با سریال تلویزیونی :کارآگاه علوی، حسن هدایت: می‌باشد. سال ۱۳۷۴ در سریال :دبیرستان خضراء، اکبر خواجویی: اولین کار جدی و حرفه‌ای خود را آغاز کرد و بعد از آن به ترتیب تله تئا‌تر “خانه‌های اجاره‌ای، محمد رحمانیان:، :هوای تازه، محمد رحمانیان:، “کهنه سوار، اکبر خواجوئی”، “ولایت عشق، مهدی فخیم‌زاده”، “دو زن، تهیمنه میلانی”، “زمان شوریدگی محمدعلی نجفی”، “تکیه بر باد، داریوش فرهنگ”، “عشق فیلم، وحیدزاده”، سریال “پلیس جوان، سیروس مقدم”، “دریائی‌ها، سیروس مقدم”، “واکنش پنجم، تهمینه میلانی”، “۱۳ گربه روی شیروانی” “عبدالعلی‌زاده” را کار کرد. زارعی درسال ۹۱ درفیلم‌های “همه چیز برای فروش”، “هیس، دختر‌ها فریاد نمی‌زنند”، “چمران” و “خواب‌های طلایی” حضورداشته است ولقب پرکار‌ترین بازیگرزن جشنواره سی ویکم فجررا ازآن خود کرد، در سال گذشته با “خرس” و “خوابم می‌اد” حضور نسبتا خوبی را در جشنواره فجر سی‌ام داشت.

 

نیکی کریمی : کارگردانی

 

متولد تهران – ۱۳۵۰، دیپلم

فعالیت هنری را با بازی در تئاترهای مدرسه‌ای آغاز کرد و پس از پایان تحصیلات با فیلم وسوسه جلوی دوربین رفت. اما نخستین حضور جدی‌اش بازی در فیلم عروس بود. در چهل و یکمین جشنواره سن سباستین “اسپانیا، ۱۹۹۲” برای بازی در سارا جایزه بهترین بازیگر زن را بطور مشترک دریافت کرد و در همین سال برای همین فیلم “باز هم بطور مشترک” از جشنواره سه قاره نانت فرانسه جایزه گرفت. دردوره‌های مختلف جشنواره فجر برای بازی در فیلمهای عروس، سارا، پری، روانی و دوزن کاندید بوده است. او به خاطر بازی در فیلم دوزن جایزه بهترین بازیگر زن را از جشنواره تائورمینا “ایتالیا، ۱۹۹۹” دریافت کرد. او فیلم کوتاه “داشتن و نداشتن” را هم کارگردانی کرده است. او برای بازی در فیلم نیمه پنهان از بیست و پنجمین جشنواره فیلم قاهره جایزه بهترین بازیگر را دریافت کرد. پس از ده سال نامزدی برای دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر از دوره‌های مختلف جشنواره فیلم فجر، سرانجام در بیست و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر نیکی کریمی برای بازی در فیلمهای واکنش پنجم و دیوانه‌ای از قفس پرید این جایزه را دریافت کرد.

 

مهتاب کرامتی : رستگاری

 

مهتاب کرامتی در سال ۱۳۴۹در تهران متولد شد. وی تحصیلاتش را در رشته میکروبیولوژی با مدرک کار‌شناسی از دانشگاه آزاد اسلامی به پایان رساند و دوره بازیگری را در کلاس‌های آزاد بازیگری گذراند و‌‌ همان جا برای ایفای نقش هلن در فیلم مجموعه مردان آنجلس انتخاب شد. کرامتی در سال ۱۳۷۷ در مردی از جنس بلور ایفای نقش کرد و درفیلم مومیایی۳ که اولین فیلم کمدی وی محسوب می‌شود با پرویز پرستویی همبازی بود. در سال ۱۳۷۹ در یک مجموعه تلویزیونی و یک فیلم سینمایی بازی کرد؛ مریم مقدس و بهشت از آن تو؛ سال ۸۰ تنها به بازی در مجموعه تلویزیونی خاک سرخ پرداخت که اولین تجربه تلویزیونی حاتمی کیا محسوب می‌شود. در سال ۸۱ در اکشن ملاقات با طوطی همراه با ماهایا پطروسیان و محمد رضا فروتن ظاهر ‌شد که دومین همکاری او با علیرضا داوودنژاد محسوب می‌شود. هشت پا حاصل سومین همکاری او با علیرضا داوود‌نژاد است. پس از آن با سیروس الوند رستگاری در هشت و بیست دقیقه را همکاری کرد. کرامتی درسال ۹۱ درجدید‌ترین حضورخود درسینمای ایران با فیلم “فرزند چهارم” ساخته وحید موساییان درسی ویکمین جشنواره فیلم فجرشرکت کرد.

 

ترانه علیدوستی : تقدیر ویژه

متولد ۱۳۶۲ و دارای مدرک بازیگری دیپلم عکاسی، دوره بازیگری را در کلاسهای آزاد بازیگری زیر نظر حسین محجوب، امین تارخ، آتیلا پسیانی و مهدی فتحی گذرانده است. در کودکی به بازیگری علاقه نداشت. اما به سینما رفتن علاقه‌مند بود و فیلم زیاد می‌دید. در دوران کودکی هم بازیگر خاصی علاقه نداشت اما بعد‌ها به بازی پرویز پرستویی، عزت الله انتظامی و آتیلا پسیانی علاقه‌مند شد. او در حال حاضر از بازیگران هم نسل خود بازی باران کوثری و گلشیفته فراهانی را خیلی دوست دارد. پدرش به سینما خیلی علاقه‌مند است و خیلی فیلم می‌بیند. یکی از فیلمهایی که ترانه دیده و به خوبی یادش مانده، فیلم “سینما پارادیزو” است. علیدوستی طی سالهای گذشته درفیلمهای تأثیرگذاری ایفای نقش کرده است. “چهارشنبه سوری، درباره الی، کنعان، دایره زنگی”ازآن جمله‌اند. وی درسال ۹۱ فیلم “پذیرایی ساده” را دراکران سینما‌ها داشت وبه خاطربازی دراین فیلم توسط هیات داوران جشنواره “وزول” مورد تقدیرویژه قرارگرفت.

 

حامد بهداد: آخر بازی

 

متولد ۱۳۵۲ – مشهد، لیسانس بازیگری تئا‌تر

وی در کوی کارمندان مشهد به دنیا آمد، که محله‌ای کارمند نشین بود و از نظر او دوران کودکیش بی‌نظیر بود. یک یا دو ساله بود که به تهران آمد. دورهٔ دبستان را در تهران، دورهٔ راهنمایی را در نیشابور، دبیرستان را در مشهد و دانشگاه را در مقطع کار‌شناسی بازیگری در تهران گذراند. در تهران هم زمان با دانشگاه به مدرسهٔ سمندریان رفت، کلاس‌های آنجا کمک بزرگی برای او بود. همچنین در دانشگاه با همکلاسی‌هایش که با آرزوهای بیکران آمده بودند کار تئا‌تر و نمایش انجام داد. از جمله همکلاسی -‌های بهداد می‌توان به مجید صالحی، شهرام حقیقت دوست، کیهان ملکی، نگار فروزنده و یوسف تیموری اشاره کرد. او همراه با تحصیل در یک شرکت ساختمانی نیز مشغول به کار بوده است. ابتدا قرار بود، رامبد جوان که از دوستان تئاتری حامد بوده، در فیلم “آخر بازی” ایفای نقش کند، اما به دلیل مشغله‌ای که داشت او حامد را به جای خود پیشنهاد کرد و همایون اسعدیان نیز این ریسک را پذیرفت و این آغاز حضور او در سینما بوده است. فیلمهای “بوتیک، کافه ستاره، باغ فردوس ۵ بعد ازظهر، حس پنهان، دایره زنگی، روزسوم، محاکمه درخیابان، جرم، انتهای خیابان هشتم و…” ازمهم‌ترین آثاراو هستند. بهداد درسال ۹۱ با حضوردرفیلم “چه خوبه که برگشتی” جدید‌ترین ساخته داریوش مهرجویی به فعالیت خود درسینمای ایران ادامه داد.

 

حمید فرخ‌نژاد: سیمرغ بلورین

 

متولد ۱۳۴۸ – آبادان

وی فارغ التحصیل رشته کارگردانی تئا‌تر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. وی ساخت چند فیلم کوتاه و چند نمایشنامه دانشجویی را درکارنامه دارد. شروع فعالیت سینمایی با فیلم در “کوچه‌های عشق، خسرو سینایی” به عنوان بازیگر و دستیار کارگردان در سال ۱۳۶۹ بوده است. وی با بازی درفیلم “عروس آتش، خسروسینایی” جایگاه خود را درسینمای ایران تثبیت کرد. وی طی یک دهه گذشته در آثارشاخصی حضوریافته است که می‌توان به فیلمهای: “تب، ارتفاع پست، به رنگ ارغوان، طبل بزرگ زیرپای چپ، صحنه جرم ورود ممنوع، چهارشنبه سوری” اشاره کرد. فرخ‌نژاد بار‌ها برای دریافت سیمرغ کاندید دریافت جایزه گردید تا سرانجام درسال جاری برای بازی درفیلم “استرداد، علی غفاری” جایزه بهترین بازیگرنقش اول مرد را ازآن خود کرد.

 

رضا عطاران : تداوم حضور در سینما

 

رضا عطاران در سال ۱۳۴۷ از مادر و پدری اهل گناباد “بخش کاخک”، در محله فلکه ضد مشهد به دنیا آمد. وی دیپلم خود را در رشته اقتصاد در مشهد گرفت و برای ادامه تحصیل در رشته طراحی صنعتی در دانشکده هنرهای زیبای به تهران آمد. عطاران چندی بعد تحصیل را‌‌ رها کرد و به سینما، بازیگری، فیلم‌نامه‌ نویسی و کارگردانی روی آورد. وی کار اصلی خود را در دهه ۱۳۶۰ در تئا‌تر مشهد با مرحوم حسن حامد شروع کرد، در این دوران او تماما نقش‌های غیرکمیک بازی کرد و تا سال ۱۳۷۱ به فعالیت خود ادامه داد. آغازفعالیت وی درسینما با بازی درفیلم “کلید ازدواج” بود. عطاران پس ازحضورش درسینمای ایران درفیلمهای متعددی با ژانرهای متفاوتی حاضرگردید. “هوو، کلاهی برای باران، کلاه قرمزی وسروناز، قرنطینه، تسویه حساب، خروس جنگی، نیش زنبور، توفیق اجباری، ازما بهترون، اخلاقتو خوب کن، اسب حیوان نجیبی است، خوابم می‌آد، بی‌خود بی‌جهت” ازآن جمله‌اند. وی درسال ۹۱ با حضوردرفیلم “دهلیز، بهروزشعیبی” به فعالیت خود درسینمای ایران تداوم بخشید.

 

شهاب حسینی: چهره متفاوت

 

وی در۱۴ بهمن ۱۳۵۲ درتهران به دنیا آمد. اودانشجوی انصرافی روان‌شناسی ازدانشگاه تهران است. کارهنری خود را با مجری‌گری درتلویزیون “برنامه اکسیژن” درسال ۱۳۷۶ آغازکرد. سپس در مجموعه تلویزیونی “پس از باران” در عرصه بازیگری هم خود را آزمود و در ‌‌نهایت در سال ۱۳۷۹ در فیلم “رخساره، امیر قویدل” به عنوان اولین فیلم سینمایی‌اش موفق ظاهر شد. مجموعه “پلیس جوان” اوج هنرنمایی او در زمینه بازیگری است. شهاب حسینی در سینما هم خوب ظاهر شده: بازی موفق اما در حاشیه “واکنش پنجم” و بازی فوق العاده‌اش در فیلم “شمعی در باد” پوران درخشنده و نقش آفرینی متفاوت او در فیلم گرستگاری در هشت و بیست دقیقه” که کاندید دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش دوم از جشنواره بیست و دوم و بیست و سوم فیلم فجرهم شد. وی طی سالهای فعالیت هنری‌اش درآثارشاخصی نقش آفرینی کرده است که “محیا، درباره الی، رخساره، سوپراستار، بچه‌های ابدی” ازاین جمله‌اند. وی درسال ۹۱ با حضوردرفیلم “حوض نقاشی، مازیارمیری” چهره متفاوتی ازخود نشان داد وباردیگر توانایی‌های خود را به نمایش گذارد.

 

اکبرعبدی: رسوایی

 

اکبرعبدی ۴ شهریور سال ۱۳۳۹ از پدر و مادری اردبیلی در تهران محله نازی آباد به دنیا آمد. وی پس از دریافت مدرک دیپلم از سال ۱۳۵۸ با نمایش‌های آماتوری فعالیت هنری‌اش را آغاز کرد و سپس در سال ۱۳۶۲ به تلویزیون رفت و در مجموعه محله بروبیا “داریوش مؤدبیان، ۱۳۶۳” و بازم مدرسه‌ام دیر شد “۱۳۶۵”، خود را به عنوان بازیگری مستعد خلاق شناساند. عبدی با جنجال بزرگ خود را به عنوان بازیگر نقش‌های کمیک شناساند. جنجال بزرگ ۶ سال پس از تولید به نمایش عمومی درآمد و عبدی در آن فاصله در فیلم‌های مردی که موش شد، اجاره‌نشین‌ها، گراند سینما و‌ای ایران بازی کرد، که نقش او در همه این فیلم‌ها کمدی بود. وی بیشتر در نقش‌های کمدی بازی می‌کند و فیزیک بدنی خاص و صورت وی امکان گریم و ساختن چهره‌های گوناگون مانند نوجوانان و زنان را به وی می‌دهد. عبدی در اجاره‌نشین‌ها،‌ای ایران، مادر و دلشدگان “علی حاتمی” و هنرپیشه قابلیت‌های خود را در ایفای نقش‌های متنوع کمدی اثبات کرد. همین قابلیت موجب شد که عبدی در سفر جادویی هم نقش کودکی خود را ایفا کند و هم نقش می‌انسالی‌اش را، همینطور در آدم برفی در دو نقش مردانه و زنانه توانایی‌هایش را نشان داد. اکبر عبدی در سال ۱۳۶۸ برای بازی در فیلم مادر ساخته علی حاتمی برنده سیمرغ بلورین نقش دوم مرد از هجدهمین جشنواره فیلم فجر شد. وی درسال ۹۱ با بازی درفیلم “رسوایی، مسعود ده نمکی” به فعالیت هنری‌اش درسینمای ایران تداوم بخشید.

 

آتیلا پسیانی: بازی های ماندگار

 

آتیلا پسیانی در سال ۱۳۳۶ در تهران چشم به جهان گشود. وی در خانواده‌ای هنرمند بزرگ شد. مادرش مرحوم جمیله شیخی بازیگر سینما و تلویزیون بود. پسیانی سال ۱۳۶۱ از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته کارگردانی و بازیگری تئا‌تر با مدرک لیسانس فارغ‌التحصیل شد. وی در ابتدا با نقش‌آفرینی در مجموعه تلویزیونی محله بروبیا ظاهر شد و در سال ۱۳۶۲ با بازی در فیلم مرگ سفید وارد سینما شد. پسیانی ازجمله بازیگران پرکار سینما به‌شمار می‌آید، به طوری که تا سال ۱۳۷۲ تقریبا سالی یک فیلم بازی کرد و از آن سال به بعد او با بازی‌های ماندگارش در فیلم‌های روز شیطان، دوزن، نسل سوخته، آب وآتش در لیست بازیگران توانای سینمای ایران قرار گرفت. در کارنامه فعالیت هنری آتیلا پسیانی علاوه بر بازیگری در تئا‌تر، تلویزیون و سینما، تجربه کارگردانی، دستیاری کارگردان، برنامه ریز، بازیگردان، انتخاب بازیگر و دستیاری صحنه و لباس به چشم می‌خورد. وی درسال ۹۱ با فیلم “یک عاشقانه ساده، سامان مقدم” درعرصه سینما حضورداشت.