هیچ کس پاسخ گوی ناامنی ها در کردستان نیست

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» درگیری در سنندج کشته و زخمی برجای گذاشت

در ادامه انفجارها و درگیری های چند ماه گذشته کردستان، منابع خبری دیروز از کشته و زخمی شدن چند نفر در جریان وقوع یک درگیری مسلحانه بین نیروهای امنیتی و افراد مسلح ناشناس در محله عباس آباد سنندج خبر دادند.این درگیری تنها یک هفته پس از درج خبر کشف و خنثی سازی دو بمب در محله پر تردد و حاشیه نشین عباس آباد سنندج، به وقوع پیوست. سخنگوی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، در مصاحبه با روز، با تائید درگیری روز گذشته سنندج، سلسله درگیری های کردستان و عدم شفاف سازی مسولان امنیتی انتظامی را، زنگ خطری برای “امنیت روانی” شهروندان کرد می داند.

ساعاتی پس از وقوع این درگیری، برخی از منابع خبری کردستان و تعدادی از رسانه های نزدیک به اصولگرایان، اعلام کردند صبح  روز شنبه، در چهارراه واقع در جاده روستای قار به کمربندی بهشت محمدی سنندج، انفجار دو بمب در فاصله چند دقیقه باعث زخمی شدن دو نفر شد. خبری که اجلال قوامی، روزنامه نگار ساکن سنندج، در مصاحبه با روز آن را رد می کند.

 

اینبار وهابی ها متهم شدند

خبرگزاری مهر، عصر روز شنبه 27 آبان، از کشته شدن “سرکرده یک گروهک تروریستی از عناصر وهابی منحرف از سوی سربازان گمنام امام زمان” در اداره کل اطلاعات استان کردستان خبر داد.

این خبرگزاری به نقل از روابط عمومی وزارت اطلاعات، مدعی شد که نامبرده، سرقت مسلحانه، زورگیری، درگیری با نیروی انتظامی و ترور دادیار دادگستری سنندج را در پرونده داشته است.

 وزارت اطلاعات اعلام کرده است: “این شخص که پس از 5 ماه از آخرین اقدام تروریستی خود در همدان متواری شده بود، در شهرستان سنندج شناسایی و در کمین نیروهای اطلاعات قرار گرفت و طی درگیری مسلحانه به همراه معاونش به هلاک رسید.”

به نوشته خبرگزاری مهر و به نقل وزارت اطلاعات “سرکرده این گروهک به همراه معاون و سایر همدستانش اقدامات مجرمانه ای همچون سرقت مسلحانه و زورگیری از یک شرکت خصوصی در سنندج، درگیری مسلحانه با نیروهای انتظامی در منطقه چهارباغ سنندج، اقدام به ترور مهدی کامیانی دادیار دادگستری سنندج، آدم ربایی و قتل در شهرهای همدان و بیجار، سرقت مسلحانه و قتل درزنجان، سرقت مسلحانه از طلافروشی و مجروح کردن مردم عادی در همدان را در پرونده ننگین خود دارند.”

سوء قصد به جان مهدی کامیابی، دادیار شعبه چهارم دادسرای سنندج، اولین مورد از ترورهای زنجیره ای سال گذشته در کردستان بود. وی اواسط شهریور ماه سال 88 در میدان انقلاب سنندج هدف گلوله افراد ناشناس قرار گرفت و زخمی شد. چند روز بعد، گروه ناشناسی با عنوان “لشکر پیشمرگان کردستان” در اطلاعیه ای مسئولیت این ترور را به عهده گرفت.

اینک بعد از گذشت بیش از یک سال، وزارت اطلاعات، این ترور را به “سرکرده گروه وهابی” نسبت داده و تاکید کرده: “این گروهک قصد داشت با استفاده از درآمد حاصله از سرقت های یاد شده اقدامات تروریستی در شهرهای سنی نشین غرب کشور را افزایش دهد.”

خبرگزاری مهر، درخبر خود اشاره­ای به محل دقیق درگیری دیروز سنندج نکرده است، اما اجلال قوامی، سخنگوی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان و روزنامه نگار ساکن سنندج به روز گفت: “این درگیری عصر روز گذشته در محله پرتردد و حاشیه نشین عباس آباد سنندج روی داده است”.

به گفته­ی آقای قوامی، گروه­های افراطی مذهبی طی ماه­های گذشته، تهدید کرده­اند که در مناطق و محله های پر جمعیت شهر سنندج که از آنها به عنوان مراکز “فسق و فجور” یاد شده، اقدام به بمب گذاری و حملات انتحاری می کنند.

این خبر که بلافاصله پس از انتشار بر خروجی شماری از سایت های اصولگرا از جمله، بازتاب، آتی نیوز و تعدادی از خبرگزاری های خارجی از جمله آژانس خبری فرانسه قرار گرفت، از سوی منابع خبری کردستان اما با روایتی متفاوت منتشر شد.

کردستان و کرد، پایگاه اطلاع رسانی نزدیک به حزب دمکرات کردستان،  با اعلام کشته شدن چهار نفر و دستگیری یک نفر دیگر در این درگیری نوشت کشته شدگان این واقعه وابسته به گروه های سلفی بودەاند. به  نوشته این سایت، در جریان همین درگیری، فردی به نام محمد امین کریمی نیز دستگیر شده است.

 

افکار عمومی را اقناع کنید

این حادثه، تنها یک هفته پس از آن اتفاق می افتد که پرس تی وی، شبکه برون مرزی انگلیسی زبان جمهوری اسلامی از کشف و خنثی سازی دو بمب در محله عباس آباد سنندج خبر داد که در حد فاصل پیاده رو و خیابان اصلی داخل “کارتن تخم مرغ” جاسازی شده بود.

سنندج که یکی از اصلی ترین مناطق کردنشین محسوب می شود، ماه گذشته نیز شاهد یک درگیری نظامی بین نیروهای مسلح ناشناس و نیروهای انتظامی مستقر در میدان اقبال این شهر بود که در نتیجه آن 5 نفر کشته و 9 نفر زخمی شدند. یک هفته پیشتر، در 31 شهریورماه نیز بر اثر انفجار یک بمب صوتی در مراسم رژه نیروهای ارتش در مهاباد، بیش از 10 نفر کشته و نزدیک به 80 نفر زخمی شده بودند.

در همین ارتباط، پرس تی وی، روز پنجشنبه 13 آبان، به نقل از وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، از بازداشت چهار تروریست “مرتبط با دولت بریتانیا” در شهر مریوان خبر داد که طی دوسال گذشته در این شهر، مرتکب پنج ترور شده اند.

سنندج در طول سال گذشته شاهد ترور برخی از چهره های سیاسی و مذهبی از جمله محمد شیخ السلام،  نماینده کردستان در مجلس خبرگان رهبری و ماموستان برهان عالی، امام جمعه موقت این شهر هم بود.

تحلیلگران مسائل کردستان، در مصاحبه با روز علت سیر تصاعدی نا آرامی های کردستان را تلاش برای تشدید فضای امنیتی در این منطقه و فراهم آوردن زمینه برای اجرای احکام اعدام فعالان سیاسی کرد، دانسته اند.

اجلال قوامی با ابراز نگرانی از وقوع سلسله حوادث تروریستی در کردستان، به روز می گوید: “علیرغم تکرار این حوادث در کردستان، هیچ کس پاسخگو نیست. مسئولان امنیتی انتظامی تا این لحظه در خصوص این حادثه ها شفاف سازی نکرده اند. مردم کردستان انتظار دارند مسئولان در خصوص این ناامنی ها پاسخگو باشند. منشاء این ناآرامی ها کجاست؟ چه کسی عاملان این حوادث را حمایت می کنند؟ چرا بعد از گذشت نزدیک به دو ماه عاملان اصلی درگیری میدان اقبال و انفجار مهاباد مشخص نشده اند؟ این ها سئوالات بی شماری است که باید مقامات در راستای اقناع افکار عمومی پاسخگوی آنها باشند.”

این روزنامه نگار ساکن سنندج، حوادث اخیر را زنگ خطری برای امنیت مردم کردستان و به ویژه مردم شهر سنندج می داند و می گوید: “ما انتظار داریم مسئولان امنیتی انتظامی امنیت روانی جامعه را در نظر داشته باشند.”

 

مگر سلفی ها چقدر امنیت دارند؟

درگیری خیابان عباس آباد اما تنها خبر دیروز، مربوط به نا آرامی های کردستان نبود، تعدادی از سایت ها و منابع خبری در داخل کردستان هم مدعی شدند، ساعاتی بعد از درگیری مسلحانه، انفجار دو بمب در چهارراهی نزدیک به بهشت محمدی سنندج، دو زخمی برجای گذاشته است.

کردستان امروز، از جمله سایت هایی بود که  این خبر را بر خروجی خود قرارداد. این سایت به نقل از پایگاه خبری “کردپرس”، نوشت: “شاهدان عینی گفته اند این انفجار در محل تقاطع جاده روستای قار به کمربندی بهشت محمدی به وقوع پیوسته است و در جریان آن دو بمب به فاصله چند ثانیه منفجر شدند. آنها می گویند در این انفجار به یک دستگاه خودرو پیکان سواری خساراتی وارد شد و دو نفر نیز مجروح شده‌اند.”

آژانس مکریان نیز با تائید خبر مربوط به انفجار این دو بمب افزود: “به گفته منابع آگاه هیچ گروهی تاکنون مسئولیت این انفجار را که در آن به یک دستگاه خودرو پیکان سواری نیز خساراتی وارد شده به عهده نگرفته است.”

اما اجلال قوامی، روزنامه نگار ساکن سنندج  این خبر را تکذیب می کند: “با توجه به اینکه این موضوع تا این لحظه  ـ شب شنبه 27 آبان-  حتی به صورت شایعه هم در میان مردم مطرح نبوده و مقامات امنیتی کردستان هم واکنشی به آن نشان نداده اند، به نظر می رسد واقعیت نداشته باشد.”

از آقای قوامی در مورد ارتباط حوادث اخیر کردستان می پرسم. می گوید: “هر چند در ظاهر هیچ ارتباط ارگانیکی بین این حوادث وجود ندارد، اما این سلسله حوداث بدون شک بی ارتباط به یکدیگر نیستند. باید در مورد آن تحقیق و نتیجه آن رسما به اطلاع افکار عمومی رسانده شود؛ کاری که مقامات امنیتی در طول سال گذشته نسبت به آن بی توجه بوده اند”.

برخی از کارشناسان مسائل کردستان، پیشتر در مصاحبه با روز، گروه های افراطی مذهبی، از جمله گروه “سلفی­ها” را یکی از عاملان احتمالی حوادث یک سال اخیر کردستان دانسته بودند. حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی نیز روز 23 مهرماه جاری، “گروه سلفی­های کرد” را عامل اصلی انفجار مهاباد معرفی کرده بود.

سلفی، به گروهی از مسلمانان اهل سنت گفته می‌شود که تنها راه نجات مسلمانان را بازگشت به قوانین قرآن و سنت، طبق فهم “سلف صالح” می‌دانند. این گروه با هرگونه پیروی از شاخه‌های گوناگون دین و کیش‌گرایی مخالفند و معتقدند هر مسلمان به راحتی می‌تواند با مراجعه مستقیم به قرآن و سنت، دینش را بیاموزد. انگیزه اصلی این گروه مذهبی، تشکیل حکومت اسلامی است.

سخنگوی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان هم دست داشتن این گروه را در نا آرامی های کردستان بعید نمی داند. قوامی می گوید: “با توجه به نحوه اجرای این عملیات ها، گروه های افراطی مذهبی از جمله سلفی­ها همواره به عنوان یکی از مظنوین اصلی این حوادث مطرح بود ه اند.”

اجلال قوامی، در پایان این سئوال را هم مطرح می کند که: “اگر این گمانه زنی­ها درست باشد، باید پرسید امنیت این گروه ها تا چه اندازه است که به راحتی و بدون هیچ مانعی، دست به اقدامات تروریستی می زنند؟”