در غیاب خمینی؛ حمله خامنه ای به جناح چپ

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» "بی تقواها، ضد امام حسین، ضد اسلام"

رهبر جمهوری اسلامی با انتقاد شدید از جناح موسوم به چپ در جمهوری اسلامی، به طور تلویحی آن را به ضدیت با دین اسلام، امامان شیعه و آیت الله خمینی متهم کرد.

آیت الله خامنه ای روز گذشته و در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، جریانی را که “در اوایل انقلاب به جریان چپ مشهور بود” جریانی دانست که “با وجود داشتن آدمهای با تقوا، از مراقبت و تقوای جمعی غافل شد.”

به گفته رهبر جمهوری اسلامی، این جریان اگرچه در ابتدای انقلاب “شعارهای خوبی می داد” اما با از دست دادن “تقوای جمعی”، کار آن به جایی رسید که “فتنه گران ضد امام حسین و ضد اسلام و امام، به آنها تکیه کردند.”

آیت الله خامنه ای این مسئله را نشاندهنده “این واقعیت” دانست که  “غفلت از تقوای جمعی، خطری بسیار بزرگ است.”

این نخستین بار در سال های اخیر است که رهبر جمهوری اسلامی به این صراحت به جناح موسوم به چپ حمله و وابستگان آن را به “بی تقوایی جمعی” متهم می کند. آیت الله خامنه ای در سال های گذشته،  دو جناح مشهور به راست و چپ در جمهوری اسلامی را به “دو بال نظام” تشبیه می کرد که برای پیشبرد و ترقی کشور باید از هر دوی آنها استفاده کرد.

این دست از موضع گیری ها اگرچه در دو سال اخیر و به دنبال وقایع پس از انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری از رهبر جمهوری اسلامی مشاهده نشد اما تاکنون هم سابقه نداشته که او اینچنین به جناح  چپ حمله و از آن انتقاد کند.

 

دستور به مجلس

آیت الله خامنه ای در ادامه سخنانش در تشریح دیدگاهش در این خصوص خطاب به نمایندگان مجلس هشتم که به دیدارش رفته بودند، گفت که “رعایت تقوای جمعی به موازات تقوای فردی، کاملاً ضروری است.”

او افزود: “مجموعه ها و جمع ها و جریان ها، علاوه بر تقوای فردی اعضای خود، باید در نگاه کلان از تقوای جمعی نیز برخوردار باشند چرا که در غیر این صورت، افراد متقی حاضر در این جریانها نیز، به علت خطای عمومی جمع، به انحراف و خطا می افتند.”

رهبر جمهوری اسلامی یکی دیگر از “مصادیق تقوای جمعی” را “طرح مجلس برای خود نظارتی” عنوان و اضافه کرد: “البته در گوشه و کنار کسانی گفتند که این طرح با آزادی نمایندگان مخالف است اما واقعیت این نیست و فلسفه این طرح نظارت بر کژرفتاری احتمالی برخی نمایندگان است تا این نهاد قانونی و اساسی که امام بر جایگاه رفیع آن تأکید داشتند به علت رفتار برخی نمایندگان، بدنام نشود.”

آیت الله خامنه ای در بیان این دستور به نمایندگان گفت که “طرح خودنظارتی را به گونه ای تنظیم کنید که رودربایستی و بده بستان موجب کم اثر شدن آن نشود.”

الزام مجلس به تصویب طرح نظارت نمایندگان بر نمایندگان در حالی است که مجلس پیش از این یک بار فوریت این طرح را رد کرده بود اما تحت فشار رسانه ای و سیاسی حامیان آیت الله خامنه ای، ناچار به بررسی مجدد آن شد و اعلام کرد که رد طرح نخست تنها با هدف بررسی بیشتر و دقیق تر ان بوده و نمایندگان مجلس اصولگرا خود را “تابع و مطیع محض ولی فقیه” می دانند.

رهبر جمهوری اسلامی نیز در سخنان دیروز خود با تمجید از دوره هشتم مجلس، از “مواضع صریح، قاطع و افتخارآمیز مجلس در قبال زیاده خواهی آمریکا و سلطه گران” تقدیر کرد.

 

انتخابات آینده؛ انتخابات گذشته

انتخابات دوره هشتم مجلس شورای اسلامی در 24 اسفند سال 1386 برگزار شد. درصد مشارکت مردم سراسر کشور در آن انتخابات 51 درصد و مشارکت مردم پایتخت در آن تنها 30 درصد بود.

شورای نگهبان به ریاست احمد جنتی که خود را مفسر قانون اساسی و ناظر استصوابی بر انتخابات مجلس می داند، صلاحیت بیش از 3500 نفر را برای شرکت در آن انتخابات رد کرد و مجلس هشتم با اکثریت مطلق اصولگرا و اقلیت اصلاح طلبان میانه رو تشکیل شد.

انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی قرار است در اسفند ماه  سال جاری برگزار شود و رهبر جمهوری اسلامی در دیدار دیروزش با نمایندگان گفت که “هیچ کس نباید به هیچ نحوی در انتخابات دخالت کند تا انتخابات براساس روال قانونی انجام و مجلس بر اساس تشخیص و انتخاب مردم تشکیل شود.”

تاکید بر برگزاری انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی در حالی است که اعتراضات به نتایج انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری که در 22 خرداد 1388 برگزار شد، هنوز ادامه دارد و بسیاری از فعالان سیاسی و مردم، کماکان دولت دوم محمود احمدی نژاد را دولتی می دانند که با تقلب روی کار آمده است. طبق قانون، همین دولت برگزار کننده انتخابات مجلس در زمستان سال جاری خواهد بود.

آیت الله خامنه ای دیروز انتخابات را “شاخص و پرچم نظام” خواند و تصریح کرد که “با وجود همه بداخلاقی ها و ادعاها”، انتخابات در دوره های مختلف، “خوب، روشن و شفاف” برگزار شده و “هیچکس نتوانسته است ادعایی را برخلاف این واقعیت، اثبات کند.”

 

جناح چپ؛ جناح راست

حمله بی سابقه رهبر جمهوری اسلامی به جناح چپ در جمهوری اسلامی در شرایطی صورت می گیرد که آیت الله خامنه ای در دهه 60 از سمبل ها و نمادهای جناح موسوم به راست به شمار می آمده که همراه با جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، جامعه روحانیت مبارز و مجموعه هایی مانند هیات های موتلفه اسلامی، محوریت این جناح را به عهده داشت.

به جز آیت الله خامنه ای که در آن هنگام با عنوان حجت الاسلام خطاب می شد، افرادی مانند محمدرضا مهدوی کنی، علی مشکینی، محمد یزدی، احمد جنتی، علی آذری قمی، حبیب الله عسگراولادی، علی اکبر ناطق نوری و… از چهره های سرشناس جناح راست در دهه نخست انقلاب اسلامی به شمار می آمدند.

در مقابل، جناح چپ جمهوری اسلامی قرار داشت که به محوریت مجمع روحانیون مبارز فعالیت می کرد. این تشکل در سال 1366 و با نظر مثبت آیت الله خمینی، از جامعه روحانیت مبارز انشعاب کرد. دفتر تحکیم وحدت، دانشجویان مسلمان پیرو خط امام و… از جمله مجموعه هایی بودند که در جناح بندی های سیاسی آن دوران به جریان چپ معروف بودند.

جناح چپ در دوران حیات بنیانگذار جمهوری اسلامی، جریان نزدیک به آیت الله خمینی به شمار می آمد و او تعابیری مانند “اسلام آمریکایی” و “مرفهین بی درد” را در حمایت از جناح چپ، خطاب به جناح راست به کار می برد.

محمد موسوی خویینی، مهدی کروبی، محمد خاتمی، حسن صانعی، اسدالله بیات، یوسف صانعی، محسن میردامادی، سعید حجاریان، میرحسین موسوی و تعداد زیادی از مقامات ارشد جمهوری اسلامی در دهه 60 و نزدیکان آیت الله خمینی، چهره های شاخص این جریان به شمار می آیند.

دولت میرحسین موسوی که در سال های جنگ هشت ساله ایران و عراق، ، وظیفه اداره کشور را بر عهده داشت، نقطه اوج اختلافات میان جناح راست و چپ به شمار می آمد. آیت الله خامنه ای که در آن هنگام رئیس جمهور بود با ادامه نخست وزیری میرحسین موسوی مخالف بود؛ در برابر این بنیانگذار جمهوری اسلامی بود که با حمایت همه جانبه خواستار ادامه کار موسوی در نخست وزیری بود.

در مقطعی 99 نماینده جناح راست در مجلس با دستور صریح آیت الله خمینی برای ابقای میرحسین موسوی در پست نخست وزیری مخالفت کردند و به او رای اعتماد ندادند و آیت الله خامنه ای هم گفت که آنها 99 نفر نیستند بلکه با احتساب او 100 نفرند.

بنیانگذار جمهوری اسلامی در حکم تنفیذ ریاست جمهوری حجت الاسلام خامنه ای در سال 64 می نویسد: “همۀ دست‏اندرکاران ـ به ویژه رئیس جمهور ـ باید از چاپلوسان دغلباز و زبان‏بازان حیله‏گر بر حذر باشند و مشاوران خود را از اشخاص سابقه‏دار که تعهدشان قبل از انقلاب مشهود بوده است، انتخاب کنند. بسا که منحرفان و منافقان، خود را با ظاهری آراسته به تقوا جا بزنند و با دست ما به اسلام و کشور اسلامی صدمه زنند.”

 

روزگار سخت چپ های قدیم

حمله آیت الله خامنه ای به جناح مورد حمایت بنیانگذار جمهوری اسلامی در حالی است که دو حزب جبهه مشارکت ایران اسلامی و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که تشکل های کلیدی جریان چپ به شمار می آیند و اعضای آنها عمدتا از نزدیکان آیت الله خمینی و دانشجویان مسلمان پیرو خط امام هستند که در دهه 60 حمایت های قاطعانه رهبر وقت را پشت سر خود می دیدند، پس از انتخابات گذشته ریاست جمهوری توسط حکومت اسلامی منحل اعلام شده اند.

هم اکنون بسیاری از اعضای این دو حزب در زندان به سر می برند یا با قرار وثیقه آزادند.

مجمع روحانیون مبارز که به عنوان تشکل محوری جناح چپ فعالیت می کند نیز با فشارهای روزافزونی روبرو است.

حجت الاسلام محمدتقی رهبر، رئیس فراکسیون روحانیون مجلس و از نمایندگان حامی آیت الله خامنه ای، روز شنبه با درخواست از قوه قضائیه برای برخورد قضایی با مجمع روحانیون مبارز، گفت: “دادگاه ویژه روحانیت باید با خلع لباس روحانی نماهایی که در قالب گروه های سیاسی به فعالیت های ضد نظام می پردازند، فرصت ادامه فعالیت را از آنان سلب نماید.”

همچنین علیرضا سلیمی و مجید ناصری نژاد دیگر اعضای فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی با غیر قانونی خواندن ادامه فعالیت های سیاسی اعضای مجمع روحانیون مبارز تاکید کردند: “اعضای مجمع روحانیون مبارز نمی توانند از طریق تابلوهای جدید به فعالیت سیاسی بپردازند و از آنجا که با فعالیت های غیر قانونی خود حرمت لباس روحانیت را شکسته اند باید خلع لباس شوند.”