خامنه‌ای: دولت بی بهانه، قانون را اجرا کند

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» محاصره روزافزون احمدی نژاد

سخنان رهبر جمهوری‌اسلامی درباره ضرورت اجرای قوانین توسط محمود احمدی‌نژاد را می‌توان یکی از آخرین حلقه‌های حملات روزهای گذشته علیه احمدی‌نژاد و یارانش برشمرد.

سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در حالی بیان شده است که از یکسو اعتراض‌ها در شیراز درباره نصب استاندار جدید هم‌چنان ادامه دارد و از سوی دیگر اصول‌گرایان خواستار لغو سفر وزیر امورخارجه به عربستان شده‌اند.

در همین حال، عده‌ای از نمایندگان مجلس برای چهارمین بار طی هفته‌های گذشته، با ارسال نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی، خواستار بررسی موارد تخلف محمود احمدی‌نژاد از قانون اساسی شده‌اند.

 

اجرای قانون؛ بی بهانه

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با نمایندگان مجلس، خواستار آن شده است که “دولت، بدون بهانه‌گیری، قانون را اجرا کند”. وی همچنین ـ هم‌زمان با اعلام نگرانی از سوی برخی چهره‌های اصول‌گرا ـ اعلام کرده که “هیچ‌کس نباید به هیچ نحوی در انتخابات دخالت کند”.

این در حالی است که برادر محمود احمدی‌نژاد نیز با انتقاد از اطرافیان وی هشدار داده است که “گروه انحرافی با صرف هزینه‌های میلیاردی و بسیج تمام گروه‌های ضدانقلاب در پی پیروزی در انتخابات مجلس است”.

سخنان رهبر جمهوری‌اسلامی درباره لزوم رعایت قانون از سوی احمدی‌نژاد در حالی بیان شده است که روز گذشته دوازده تن از نمایندگان مجلس با ارسال نامه‌ای سرگشاده به علی لاریجانی، خواستار بررسی تخلفات محمود احمدی‌نژاد از قانون اساسی شدند. این نمایندگان ـ که گفته می‌شود برای چهارمین بار چنین نامه‌ای را ارسال می‌کنند ـ در نامه خود نوشته‌اند که با وجود مخالفت شورای نگهبان، احمدی‌نژاد هم‌چنان بر سرپرستی خود بر وزارت نفت پافشاری می کند و در این مدت دستور استخدام ۴۹۰۷ نفر را داده است.

گفته‌ می‌شود این نمایندگان برای چهارمین بار چنین درخواستی را از علی لاریجانی مطرح کرده‌اند. در خواست این نمایندگان برای بررسی تخلفات احمدی‌نژاد در کمیسیون ویژه در حالی است که آیت‌الله مصباحی‌مقدم، نماینده مجلس، نیز در گفت‌وگویی با اشاره به تخلفات مکرر احمدی‌نژاد گفته است: “برای مجلس دشوار نیست که از رییس‌جمهور سئوال کند، اما مصلحت‌سنجی می‌کند. رییس‌جمهور نقاط رفتاری متعددی دارد که مجلس با استناد به آن‌ها می‌تواند دست به سئوال بزند”.

در تحولی دیگر، محمدرضا باهنر، معاون  اول مجلس، نیز خبر داد که احمدی‌نژاد به دلیل عدم صدور دستور تشکیل وزارت ورزش دچار تخلف قانونی شده و از سویی دیگر  تنها تا دوازدهم خرداد برای تعیین وزیر مسکن زمان دارد. وی علت سکوت مجلس در برابر عدم تعیین وزیر مسکن را حکم حکومتی آیت ‌الله خامنه‌ای دانسته است.

بحث تخلف احمدی‌نژاد از قانون اساسی تا آنجا داغ شده که نمایندگان مجلس خواستار بررسی این تخلف و حتی طرح سئوال از احمدی‌نژاد هستند. همچنین محمدحسین صفار هرندی وزیر برکنار شده ارشاد، در جلسه انصار حزب‌الله وضعیت احمدی‌نژاد را “محتاج دعا” توصیف کرد و گفت: “احمدی‌نژاد به عارضه‌ای دچار شده است و باید دعا کنیم نجات پیدا کند”.

 

نمایندگان، علیه رفتار دولت

پس از انتصاب استاندار جدید فارس و سپس عزل وی پس از سه روز، اعتراض اصول‌گرایان در این استان هم‌چنان ادامه دارد. پیش از این برخی دانشجویان اصول‌گرا اعلام کرده بودند که در مقابل استانداری فارس دست به تجمع خواهند زد. معترضان بر این عقیده‌اند که استاندار نصب شده از یاران اسفندیار رحیم‌مشایی است.

در همین حال، جعفر قادری نماینده شیراز در مجلس، با اشاره به اعتراضات رخ داده در این استان اعلام کرده است که “تمامی فعالیت‌های اجرایی در فارس متوقف شده است”. وی افزوده: “استاندار را نصب کردید و پس از سه روز او را عزل و اعلام کردید که استعفا داده است. چرا در روز روشن به مردم دروغ می‌گویید. ما که می‌دانیم او استعفا نداده است”.

وی همچنین اعلام کرده است که معترضان، در استانداری فارس را با قفل و زنجیر مسدود کرده و اجازه ورود به کسی نمی‌دهند.

از سوی دیگر کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، خواستار جلوگیری از سفر علی‌اکبر صالحی به عربستان شده است. وی با اشاره به اینکه برخی اقدامات سئوال‌برانگیز است، گفت: “به دلیل جنایت‌هایی که رژیم سعودی انجام داده باید با آن‌ها برخورد کرد، نه اینکه دست مریزاد بگوییم”.

روزنامه کیهان نیز در بخش اخبار ویژه خود از این سفر با عنوان “پاداش به جنایت‌های آل سعود” نام برده و نوشته است که این سفر “به تحریک جریان انحرافی و به جبران شکست چند هفته پیش این جریان برای اعزام صالحی به عربستان” صورت می‌گیرد.

محمود احمدی‌نژاد روزهای سختی را می‌گذراند. برخی از اطرافیانش تحت فشارند و از خود وی نیز برای شرکت در مراسم ۱۴ خرداد دعوتی به عمل نیامده است؛ گرچه گفته می‌شود  وی اعلام کرده حتی در صورت دعوت نیز در این مراسم سخنرانی نخواهد کرد. از سوی دیگر بسیاری از لوایح وی نیز در مجلس به مشکل خورده و عودت داده می‌شوند و زمزمه برخورد با وی نیز هر روز قوت بیشتری می‌گیرد. آیا آن‌طور که محمدرضا باهنر گفته است رهبر جمهوری‌اسلامی حاضر شده با هر هزینه‌ای احمدی‌نژاد را در صورت لزوم، کنار بگذارد؟