رهبران عراق همصدا نیستند

نویسنده
لوریان لوژور

» نگاه لوریان لوژور به اختلاف شیعیان

درحالی که ابوبکر البغدادی، رییس خلافت اسلامی سوریه و عراق، از همه مسلمانان خواسته از وی پیروی کنند، به نظر می رسد که مسؤولان دولت بغداد در ایجاد همبستگی برای خارج کردن کشور از هرج و مرج ناتوان هستند.

درحقیقت، جلسه افتتاحیه مجلس در تاریخ اول ژوئیه یک رسوایی کامل بود، چرا که نمایندگان دشنام می دادند و از سالن خارج می شدند. مجلس باید مجدداً فردا برگزار شود تا برای تعیین رییس و سپس انتخاب یک رییس جمهور که مسؤولیت انتصاب نخست وزیر را برعهده دارد، تلاش کند. نخست وزیر کنونی نوری المالکی که از سال ۲۰۰۶ در قدرت است، روز جمعه در اقدامی اعتراض برانگیز اعلام کرد که “هرگز” از نامزدی در انتخابات چشم پوشی نخواهد کرد. با این حال، اگر گروه او در مجلس قانونگذاری در رأس قرار گیرد، اختیارات و انتخاب او برای به حاشیه راندن اقلیت های سنی و کرد باعث خواهد شد که توانایی هایش برای ایجاد اتحاد محدود شود. در چنین شرایطی، ایران روز گذشته اعلام کرد که از نامزدی آقای مالکی حمایت می کند، درعین حال که به انتخاب فرد دیگری توسط مجلس عراق نیز احترام خواهد گذاشت.

 

“یک رویکرد سودمند”

مقتدا صدر، صاحب منصب شیعه نیز به نوبه خود اعلام کرده که ائتلاف آقای مالکی نباید به عنوان تکیه گاهی برای آغاز دوره سوم نخست وزیری وی به کار رود و باید نامزد دیگری تعیین شود. صدر در بیانیه ای که در سایت خود منتشر کرده نوشته است که مالکی “عراق را درگیر اختلافات طولانی مدت امنیتی و بحران های سیاسی بزرگی کرده است”.ازنظر او، جلوگیری کردن از اینکه مالکی بار دیگر به نخست وزیری برسد “یک رویکرد سودمند” است، حتی اگر ائتلاف وی در انتخابات مجلس در ماه آوریل در رأس قرار گرفته باشد.

او در ادامه افزود: “اکنون لازم است که شخصیت ها و واحدهای سیاسی یک شجاعت ملی و میهنی به خرج دهند و تلاش کنند به هدفی رفیع تر و کلی تر، که به نظر من همان تغییر نامزد است، دست یابند.” این صاحب منصب شیعه و بسیاری از متحدان سیاسی وی قبلاً نیز تمایل خود را برای انتخاب نخست وزیری خارج از حلقه ائتلاف حکومتی نشان داده بودند.

ضیاء الاسدی، دبیر کل فراکسیون الاحرار، از احزاب شیعه وفادار به صدر، دراین خصوص گفت: “ما هیچ مشکلی با یک نامزد از ائتلاف نداریم. فقط این نامزد مالکی نباشد.”

وضعیت آنچنان بحرانی است که مسعود برزانی، رییس کردستان عراق، تصمیم گرفته رفراندومی را در راستای استقلال این منطقه خودمختار برگزار کند و این اقدام او به شدت ازسوی ایالات متحده و آقای مالکی مورد انتقاد و اعتراض قرار گرفته است. 

 

عزل و برکناری

این مشکل سیاسی با شرایط حاکم بر کشور نیز عجین گشته. درحقیقت، نیروهای دولتی هیچ پیشرفتی، به ویژه در تیکریت که مقر سابق صدام حسین بود، نداشته اند. نیروهای دولتی هشت روز پیش ضدحمله ای را در تیکریت آغاز کردند. یکی از سخنگویان ارتش خاطرنشان ساخته که ۱۴ تن از نیروهای شورشگر در درگیری های نزدیک به تیکریت کشته شده اند و نیروهای نظامی حضور خود را در “اوجا” که سه روز پیش تسخیر شده افزایش داده اند.

این درحالی است که سران بغداد در تاریخ ۱۸ ژوئن از عزل برخی فرماندهان عالی رتبه ارتش خبر داده بودند. یکی از سخنگویان آقای مالکی روز شنبه اظهار داشت که علی قیدان، فرمانده نیروهای زمینی، که در ابتدای حملات جهادگرایان از موصل فرار کرده بود، “بازنشسته” شده. محسن الکعبی، فرمانده پلیس فدرال، نیز به همین سرنوشت دچار شده است.

منبع: لوریان لوژور، ۷ ژوئیه