رولکس بر دست خلیفه مسلمین

نویسنده
تلگراف

» گزارش تلگراف از ویدئوی منتسب به رهبر داعش

بیرون آمدن ابوبکر بغدادی از سایه بحران فرقه‌ای عراق، باعث ایجاد چهره‌ای برای خلیفه گری اسلامی شده است. رهبر دولت اسلامی، روز جمعه برای اولین بار در مسجد جامع موصل سخنرانی کرد و از مسلمانان جهان خواست از او به عنوان رهبر اطاعت کنند.

اما این خلیفه خودخوانده مقداری هم تبلیغات برای مارک ها کرد؛  بسیاری از افرادی که مراسم 20 دقیقه‌ای او را دیده‌اند به ساعت درخشان و گرانقیمت او اشاره کرده‌اند.

این جهادگر که با عبای سیاه و یک عمامه ظاهر شده بود و تلاش داشت خاطرات آخرین خلیفه بغداد را زنده کند، برخلاف سنت ساده نمایی روحانیون ، یک ساعت کروم با صفحه ای سیاه به دست کرده بود.

این انتخاب سک ساعت مچی گرانقیمت پنج هزار دلاری سکوندا یا یک اومگا پلاتین، با محتوی سخنرانی مناقشه‌برانگیز او سازگار نبود. او گفت در مسیر دولت اسلامی، جهان اسلام به احترام، قدرت، حقوق و رهبری  بازخواهد گشت.

وی افزود: من همان ولی هستم که بر شما ریاست دارد، هرچند که بهترین شما نیستم؛ پس اگر می‌بینید درست می‌گویم به من کمک کنید. اگر دیدید اشتباه می‌گویم، نصیحت کنید و من را در مسیر درست قرار دهید و از من اطاعت کنید تا زمانی که از خدای شما اطاعت می‌کنم.

این ویدئوی بغدادی که دولت عراق صحت آن را مورد تردید قرار داده، روی یوتیوب پست شده و نظرات ضدو نقیضی را در رسانه اجتماعی به دنبال داشته است.

ساعت او نشان از مدل‌هایی دارد که تعدادی از مشهورترین ساعت‌سازان جهان طراحی کرده‌اند، از جمله اومگا سیمستر آکوا ترا و یا سکوندا که ارزان‌تر است.

برخی دیگر از کاربران توییتر بخاطر این‌که او خود را به عنوان جانشین گروهی از حاکمان اسلامی معرفی کرده، که بیش از ۱۰۰۰ سال پیش بر امپراتوری عباسیان حکومت می‌کردند، به او حمله کرده اند.

بغدادی که در نماز جمعه ماه رمضان سخنرانی می‌کرد، پیروزی جهادگرایان در عراق را، که به گفته او خلیفه‌گری را پس از قرن‌ها احیاء کرده، مورد ستایش قرار دادند.

وی گفت: “خدا پس از سال‌ها جهاد و صبر به برادران مجاهد شما پیروزی عطا کرده است… تا خلیفه‌گری را اعلام و خلیفه را به قدرت برسانند. این یک وظیفه مسلمانان است که قرن‌ها فراموش شده بود.”

او در سخنرانی خود از پزشک ها، قضات، مهندسان و متخصصان حقوق اسلامی خواست تا به توسعه خلیفه‌گری کمک کنند.

سازمان او که پیش از این دولت اسلامی عراق و شام (داعش) نامیده می‌شد، به خطرناک‌ترین سازمان تروریستی در جهان تبدیل شده است.

سخنرانی بغدادی در میان جمع، سومین حضور او محسوب می‌شود. دو عکس دیگر از او وجود دارد که مربوط به دوران حبس او در بازداشتگاه آمریکا در عراق در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ است.

اما روز شنبه دولت عراق گفت شخصی که در این ویدئو دیده می شود بغدادی نیست چراکه او در عملیات جنگی زخمی شده است. سرلشکر سعد معن، سخنگوی وزارت کشور عراق به رویترز گفت، بدون شک او نیست.  ما ویدئو را آنالیز کرده‌ایم… و متوجه شده‌ایم که یک دلقک‌بازی است.

منبع:  تلگراف - 6 ژوئیه