بورسیه غیرقانونی فرزندان مقامات دولت روحانی؟

نویسنده
نازنین کامدار

» "فسادسال هاست که ریشه دوانده"

همزمان با اعلام ضرب الاجل حسن روحانی برای تعیین سرنوشت پرونده بورسیه های رانتی و غیر قانونی که بر اساس افشاگری ها، فرزندان و بستگان مقامات نظام را شامل می شود، جناح مخالف روحانی نیز دست به افشاگری هایی در باره فرزندان مقامات دولت یازدهم و از جمله فرزندان برادر حسن روحانی، محمد جواد ظریف و عباس عراقچی زده است.

منبع مورد استناد سایت های اصولگرا، مطلبی در مجله “بیزنس اینسایدر” است که به ادعای کیهان فردی به نام “امانوئل اتولنگی” پژوهشگر بنیاد دفاع از دموکراسی آنرا نوشته است.

به نوشته کیهان، امانوئل اتولنگی پژوهشگر بنیاد دفاع از دموکراسی ضمن انتشار این مطلب در بزینس اینسایدر، از جمله به اسامی فرزندان و بستگان نزدیک “حسین فریدون”، “غلامعلی خوشرو”، “جواد ظریف” و… اشاره کرده و نوشته است: “مریم فریدون در زمان دانشجویی در نیویورک زمان کوتاهی را به عنوان کارآموز (انترن) در «کمیسیون وضعیت زنان» سازمان ملل متحد مشغول بود که به نظر نمی‌رسد این موقعیت نیز بدون نسبت خانوادگی‌ و نزدیکی‌اش به حکومت ایران، قابل دسترس می‌بود. حسین فریدون به عنوان کسی که در سال ۱۳۵۷ از جمله مسوولان تامین امنیت آیت‌الله خمینی در بازگشت به ایران بود، و پس از آن نیز در مقام‌هایی چون سفیر جمهوری اسلامی در مالزی و عضو هیأت نمایندگی این حکومت در سازمان ملل متحد مشغول بوده و اکنون نیز دستیار ارشد برادرش است، شناخته می شود و اهدای بورسیه‌ی تحصیلی دویچه‌بانک آلمان که هدف از آن، «کمک به دانشجویان نیازمند کشورهای در حال توسعه و نوظهور» است به برادرزاده رییس جمهوری اسلامی با توان مالی مناسب «تعجب‌برانگیز» است”.

او همسر مریم فریدون را نیز “سجاد خوشرو”، پسر غلام‌علی خوشرو، سفیر کنونی جمهوری اسلامی در سوییس معرفی می‌کند. سجاد خوشرو که دانش‌آموخته‌ی حقوق دانشگاه بهشتی در ایران است، فوق‌لیسانس خود را در رشته‌ی تجارت بین‌الملل در مدرسه‌ی حقوق دانشگاه هاروارد امریکا گذرانده و هم‌اینک نیز دانشجوی مقطع دکترا در رشته‌ی مطالعات حقوقی-اجتماعی در دانشگاه اکسفورد انگلستان است. او زمانی به عنوان مترجم، محمد خاتمی را در برخی سفرهای خارجی‌اش از جمله سفر به نیویورک جهت شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد همراهی می‌کرد.

به نوشته این سایت ها، امانوئل اتولنگی در ادامه با اشاره به تحصیل مهدی ظریف، فرزند محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، و هم‌چنین احمد عراقچی، برادرزاده‌ی عباس عراقچی، قائم‌مقام و معاون وزارت خارجه در “دانشگاه شهری نیویورک”، می‌نویسد که مهدی ظریف بیش از ده سال در امریکا تحصیل و زندگی کرده و هرچند که در بازگشت به کشور مدعی شده که در امریکا به عنوان “تحلیل‌گر داده‌ها” برای شرکت معتبر ارتباطاتی “ورایزن” (Verzion) کار می‌کرده اما بر اساس اعلام این شرکت، وی تنها در یکی از شرکت‌های پیمانکار ورایزن مشغول به کار بوده است.

این گزارش می افزاید: “احمد عراقچی نیز پس از فارغ‌التحصیلی از دانشکده‌ی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، تحصیلش را در مقطع کارشناسی ارشد «فایننس» در دانشگاه شهری نیویورک ادامه داد و پس از آنکه مدتی را در نیویورک و پاریس گذراند، اکنون به ایران بازگشته و شرکت «تدبیرپرداز» را راه‌ انداخته است”.

بخش دیگری از این گزارش هم در سایت گویانیوز آمده که به تحصیل ناتمام مهدی هاشمی، فرزند علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی اشاره می‌کند که مدتی به عنوان دانشجوی دکترا در دانشگاه اکسفورد مشغول به تحصیل بود اما سرانجام در میانه‌های تحصیل به ایران بازگشت و مدتی را در زندان گذراند.

 نویسنده این مطلب در پایان یادداشت خود با اشاره به محدودیت‌ها و مشکلات فراوان مردم عادی ایران برای سفر و تحصیل در غرب می‌پرسد که “چرا فرزندان رهبران حکومت جمهوری اسلامی با چنین محدودیت‌هایی از طرف کشورهای غربی مواجه نمی‌شوند؟”

این سایت افزوده است: “به نظر می‌رسد اشاره‌ی او به مشکلات شماری از دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های نروژ و فنلاند باشد که به دلیل تحصیل در رشته‌های حساس مرتبط با برنامه‌ی هسته‌ای جمهوری اسلامی یا از این دانشگاه‌ها اخراج شده‌اند و یا در معرض اخراج قرار دارند”.

این درحالیست که پیش از این علیرضا سلیمی، از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به روزنامه جوان گفته بود: “حجت‌الاسلام سلیمی در آن زمان اعلام کرد ۳ هزار نفر از میان آمار دانشجویان ایرانی خارج از کشور را فرزندان مسئولان تشکیل می‌دهند و مجلس تا بازگرداندن تمام کسانی که با استفاده از رانت برای تحصیل به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند، تلاش خواهد کرد و این موضوع هرگز دستخوش مرور زمان نمی‌شود”.

در همین حال، در زمان حمله به سفارت بریتانیا در تهران نیز، گزارش هایی مبنی بر حضور بیش از ۴۰۰ آقازاده در انگلستان منتشر شد.

در همین باره، پرویز سروری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته بود: “یک نوع عدم توازن در موضوع تحصیل ایرانیان در کشورهای خارجی به وجود آمده و انگلستان تقریباً سهم قابل اعتنایی از تحصیل ایرانیان را به خود اختصاص داده است که متأسفانه فرزندان برخی مسئولان عموماً در انگلستان تحصیل می‌کنند و انگلیسی‌ها هم بر همین اساس تلاش کرده‌‌اند که تسهیلات خوبی ارائه کنند تا به نوعی تحصیل ایرانیان بخصوص فرزندان مسئولان را به طرف انگلستان متوجه کنند که این نکته‌ای بسیار قابل تأمل است.“ ‌

 کاظم جلالی، مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم گفته بود: “‌پدیده‌ای به نام رفتن آقازاده‌ها به انگلستان برای تحصیل قابل تأمل است و آمار این افراد بالا است و نیروهای اطلاعاتی و امنیتی باید در مورد آن اظهارنظر کنند اما اساساً انگلیسی‌ها از ابتدا وارد بافت‌های کشور شده‌اند و در آنها تاثیر زیادی دارند که البته این مسأله منحصر به ایران نیست و به طور کلی آنها در کل منطقه ما در بافت‌ها حضور دارند و می‌دانند چگونه باید رفتار کنند”.

انتشار اطلاعات مربوط به فرزندان مقامات دولت یازدهم در یک نشریه خارجی پس از آن صورت می گیرد که حسن روحانی درباره بورسیه های غیر قانونی و فساد موجود در نظام گفته بود: “در بررسی بورسیه‌ها بعضی موارد به افرادی می‌رسیم که انتصاب‌ها با اخلاق و با استعداد و کار و تلاش و کوشش نبوده است که باید به این نقطه برسیم، اما می‌دانیم که مشکلات را باید قدم به قدم از پیش پا برداریم. ممکن است دولت یازدهم هم مشکل داشته باشد. اگر در این دولت هم مشکل یا فسادی بود، با کمال صراحت و بی‌دغدغه هر فردی که باشد باید با فساد مقابله شود. البته می‌دانیم فساد چیزی نیست که یک روزه ریشه‌کن شود چون سال‌ها ریشه دوانده است”.