طرح بصیرت رهبر غیرحضوری شد

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» به بهانه صرفه جویی درمصرف انرژی

“بصیرت”، طرح پیشنهادی آیت الله علی خامنه ای که به منظور مقابله با جنگ نرم، ترویج فرهنگ مهدویت و بالابردن قدرت تحلیل دانشجویان تدوین و ارائه شده بود، با عدم استقبال دانشجویان و حتی بسیجیان در دانشگاه و نهادها رو به رو شده است. به همین دلیل برگزاری برخی دوره ها به صورت “غیرحضوری” درآمده و دلیل آن هم “اصرار بر صرفه‌جویی در مصرف انرژی” عنوان شده است.

عدم استقبال از این طرح به گونه ای است که مسئولان، مهلت ثبت نام در آن را تمدید و اعلام کرده اند که علاوه بر دادن گواهینامه،به برگزیدگان نیز جوایز نفیسی خواهند داد.

مراکز خبری وابسته به سازمان عقیدتی سپاه و دفاتر نمایندگی آیت الله خامنه روز گذشته اعلام کردند مهلت ثبت نام برای طرح پیشنهادی رهبر جمهوری اسلامی با عنوان “بصیرت” تا دهم بهمن ماه جاری تمدید شده و به شرکت کنندگان در این طرح، مدارکی از قبیل “گواهینامه پایان دوره با مهر دفتر رهبری” داده خواهد شد.

برنا نیوز، یکی از منابع خبری وابسته به دفتر آیت الله خامنه ای در این خصوص نوشت: “دانشجویان تحت نظارت دانشگاه در تهران و مشهد می توانند تا 10 بهمن ماه جاری با مراجع به پایگاه الکترونیکی دانشگاه جامع علمی کاربردی مراجعه و ثبت نام نمایند.”

این پایگاه خبری با تاکید بر اینکه حضور دانشجویان در این طرح “بدون هزینه” خواهد بود، هدف از اجرای این طرح را در راستای اهداف دفتر نمایندگی آیت الله خامنه ای خوانده و نوشته است: “این طرح در جهت ارتقاء سطح معرفت دینی دانشجویان و دانشگاهیان، گسترش فضای معنویت میان دانشجویان، ارتقا بصیرت سیاسی و بالا بردن قدرت تحلیل دانشجویان، پیوند هرچه بیشتر حوزه و دانشگاه و زنده نگه داشتن اندیشه سیاسی آیت الله خمینی اجرا می شود”.

برنا نیوز می افزاید: “این طرح در قالب دوره های آموزشی عملی برگزار می شود و با پایان یافتن دوره برای شرکت کنندگان گواهینامه صادر می شود و به برگزیدگان نیز جوایز نفیسی تعلق خواهد گرفت.”

در همین حال پایگاه خبری سپاه پاسداران نیز خبر از آغاز اجرای مرحله دوم طرح بصیرت در ستاد شاخه قدس سپاه در گیلان داد. سپاه نیوز به نقل از فرمانده سپاه قدس گیلان در مورد آغاز مرحله دوم این طرح نوشت: “با توجه به تحولات منطقه ای و حوادث داخلی و خارجی و کارکردهای طرح بصیرت؛ رسالت پاسداری و مسئولتی که در این زمینه داریم باید آن را بشناسیم و در راستای اجرای این رسالت نیاز به بصیرت و دشمن شناسی داریم. “

این طرح پیش از این و با صرف هزینه ای کلانی برای سپاه قدس، شاخه برونمرزی سپاه پاسداران در چند شهر کشور، تحت نظارت دفتر آیت الله خامنه ای برگزار و هدف از آن نیز “شناختن راه های مقابله با جنگ نرم در همه عرصه ها” عنوان شده بود. این طرح اما در مراکز دیگر آموزشی و دولتی، از جمله در دانشگاه ها به نتیجه نرسیده و در بیشتر شهرها، شمار شرکت کنندگان دانشجوی وابسته به بسیج دانشجویی از پنجاه نفر تجاوز نکرده است.

در همین حال روز گذشته سایت “آینده روشن” وابسته به دفتر نمایندگی رهبری، در گفتگو با صادق شفیع دل زاده، نماینده ولی فقیه در آبادان در خصوص طرح مذکور از تابستان 84 تا امسال سئوال کرده و علت برگزاری جلسات به صورت غیر حضوری را جویا شده است. نماینده ولی فقیه در پاسخ گفته است: “در تابستان سال 84 نخستین طرح بصیرت با شرکت 120 تن از دانشجویان آبادانی با محوریت مهدویت برگزار شد. در این دوره مباحث مهدویت در قالب‌های علمی و تخصصی آن به دانشجویان منتقل شد. دوم اسفندماه سال 86 دومین دوره طرح بصیرت، موضوع و محوریت مباحث مهدوی در این واحد دانشگاهی برگزار شد. در این دوره 150 نفر از دانشجویان علاقه‌مند به مباحث فرهنگی و مهدوی حضور داشتند که 100 تن از این افراد در دوره سال قبل حضور نداشتند. دوره‌های طرح بصیرت به طور کلی دوره‌های آموزشی سیاسی است که در این دوره چاشنی مهدویت و امام زمان‌شناسی به دانشجویان عرضه شد.”

نماینده ولی فقیه در آبادان در ادامه در خصوص عدم برگزاری حضوری این دوره نیز گفت: “امسال به دلیل اصرار ما بر صرفه‌جویی در مصرف انرژی، طرح بصیرت به صورت غیر حضوری برگزار شدو در دوره بعدی امسال 70 نفر از دانشجویان این واحد دانشگاهی در این طرح شرکت خواهند کرد.”

صادق شفیع دل زاده بدون اشاره به علت کاهش شمار شرکت کنندگان در این طرح، از کم کاری مسئولان این طرح در دانشگاه ها در خصوص توسعه و ترویج فرهنگ مهدویت و به حاشیه کشاندن این طرح انتقاد کرده است.

این در حالیست که هفته گذشته سید عباس موسوی، نماینده آیت الله خامنه ای در دانشگاه، با اعلام خبر آغاز اجرای طرح بصیرت در دانشگاه ها تاکید کرده بود که اجرای طرح بصیرت جامع توسط دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه جامع علمی “با جدیت” دنبال می شود.

نماینده رهبری در دانشگاه جامع علمی کاربردی، افزوده بود: “آیت الله خامنه ای در تازه ترین دستور خود برای اجرای این طرح گفته است که دانشجویان، افسران جوان مبارزه با جنگ نرم هستند و این مساله ضروت برگزاری این دوره ها و اجرای کامل این طرح را دو چندان کرده است”.

نماینده رهبری در دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز همانند سایر مسئولان اجرای این طرح اعلام کرده بود برای شرکت کنندگان در دوره های طرح بصیرت، گواهینامه پایان دوره صادر و به برگزیدگان نیز جوایز نفیسی اعطا خواهد شد.

با این حال اخبار حکایت از آن دارد که به علت عدم استقبال از این طرح، مسئولان مجبور به تمدید دوره ثبت نام و افزودن جنبه های تشویقی بدان شده اند.

طرح بصیرت در سال 84  از سوی آیت الله خامنه ای مطرح و سپس بلافاصله از سوی دفتر نمایندگی و سازمان عقیدتی سپاه به صورت تئوریک تدوین شد. این طرح با دخالت مستقیم محمود احمدی نژاد ابتدا برای اعضای سپاه قدس در قالب دوره های تئوریک و علمی اجرا شد و بعد از آن برای بسیج دانشجویی در دانشگاه ها و پایگاه های بسیج در مراکز دیگر دولتی به اجرا در آمد. اما با گذشت زمان و با وجود تبلیغات گسترده سپاه و بسیج برای این طرح، در اجرای آن توفیقی بدست نیامد و شمار شرکت کنندگان حتی از میان بسیجی ها نیز روز بروز با کاهش مواجه شد به طوری که در دو سال گذشته شمار شرکت کنندگان در این دوره ها در هیچ شهر از 100 تن تجاوز نکرده است.

گفتنی است “مقابله با جنگ نرم و تبلیغ و ترویج فرهنگ مهدویت و همچنین حفظ پیوند حوزه و دانشگاه” از سوی آیت الله خامنه ای از مهمترین اهداف این طرح اعلام شده اند.