چگونه آتش را خاموش کنیم؟

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

فرض کنیم در خانه ای به دلیلی نامعلوم آتش سوزی رخ می دهد. آتش سوزی تا نیم ساعت بعد به خانه های بعدی سرایت می کند. در هر کشوری وقتی خانه ای آتش می گیرد چگونه آنرا خاموش می کنند؟

فرانسه: به محض شروع آتش سوزی زنگ های خودکار به صدا درمی آید، آتش نشانی که سه خیابان آنطرف تر است، فورا به محل می رود. دهها پلیس منطقه را محاصره می کنند، به دلیل تنگ بودن خیابانها نیم ساعت بعد ماشین های آتش نشانی از راه می رسند و آتش را ۳۵ دقیقه بعد کاملا خاموش می کنند. سیزده دختر که شاهد آتش سوزی هستند، عاشق آتش نشان های خوش قیافه و خوش هیکل می شوند و صاحبخانه پول خوبی از بیمه می گیرد. تا پنج روز تلویزیون هر ده ثانیه یک بار تصاویر آتش سوزی را نشان می دهد. سه فیلم مستندی که از آتش سوزی ساخته شده اند، برای شرکت در بخش فیلمهای مستند جشنواره کن ارسال می شوند.

عربستان سعودی: ده دقیقه بعد از دیده شدن دود، صاحب خانه که یک شیخ پولدار است، به ماموران آتش نشانی انگلیسی و هندی خصوصی اش دستور می دهد آتش را خاموش کنند. اما نیم ساعت طول می کشد تا اجازه ورود به خانه را پیدا کنند. آتش خاموش می شود. شیخ مذکور سه دقیقه بعد برای خودش یک خانه دیگر می خرد و ۲۶ دقیقه بعد به خانه جدید می رود. فردای همان روز ۳۵۰ شرکت مقاطعه کار آلمانی و ژاپنی و هندی و انگلیسی و مالزیایی برای بازسازی ساختمان اعلام آمادگی می کنند. ده هزار نفر با موبایل های شان از آتش سوزی فیلم می گیرند و هر شب در خانه های شان نشان می دهند، اما هیچ تصویری از آن در هیچ جا منتشر نمی شود.

آلمان: آتش به محض اینکه زبانه می کشد، بلافاصله سیستم خاموش کننده خانه به کار می افتد، اتومبیلهای سه ایستگاه آتش نشانی که در فاصله صد، سیصد و هزار متری خانه هستند، به محل اعزام می شوند، یازده هلی کوپتر اطفای حریق بالای ساختمان می رسند. مامورین امداد ۳۷۰ نفر از ساکنین محله را بلافاصله به هتل منتقل کرده، آنها را مورد روانکاوی قرار می دهند. در این آتش سوزی سه پرده، یک موکت، دو گلدان و ۲۵ کتاب آتش می گیرد. خانه مذکور توسط شهرداری محل تا ۴۸ ساعت بعد بازسازی می شود و افراد به خانه خود بازمی گردند. کسی در این مورد با کسی حرف نمی زند، کلا در آلمان کسی که آلمانی باشد در هیچ موردی با کسی حرف نمی زند.

عراق صدام حسین: نیم ساعت بعد از شعله ور شدن آتش مامورین امنیتی که یک ماشین آتش نشانی آنها را اسکورت می کند، به محل آتش سوزی آمده و پس از دستگیری کلیه ساکنین محله، آتش را خاموش می کنند. در بازرسی خانه های آتش گرفته، هفت اسلحه نیم سوخته، ۲۶۵ کتاب نیمه سوخته علیه صدام، صد و ده فیلم خارجی غیرقانونی آمریکایی، ۱۲۸۴ کاست موسیقی غربی غیرقانونی و یازده رادیو که روی کانال های رادیویی خارجی تنظیم شده اند دستگیر می شوند. در مجموع در جریان آتش سوزی سه خانه، ۷۶۹ نفر از اهالی محله دستگیر شده و ۳۷۶ نفر از آنها به جاسوسی برای اسرائیل، آمریکا، ایران، عربستان و کویت اعتراف کرده و ۴۲۵ تن از آنان اعدام می شوند. بقیه این افراد که هیچ جرمی ندارند، به حبس ابد موقت محکوم و بعد از دو سال در دادگاه تجدید نظر حکم اعدام می گیرند. محل آتش سوزی به همان شکل باقی می ماند. هیچ تصویر و پرونده و سندی از آتش سوزی در دسترس نیست.

سوئد: همزمان با شعله ور شدن پرده آشپزخانه، همزمان آژیر داخل خانه به صدا در می آید، سه نفر از زنان همسایه به مرکز آتش نشانی زنگ می زنند. سه زن آتش نشان کامیونهای آتش نشانی اسکانیای پی ۳۴۰ را به طرف ساختمان راه می اندازند، ساکنین ساختمان براساس تمرینات سالانه به پلکان اضطراری رفته و به ترتیبی که سه ماه قبل معلوم شده از خانه خارج می شوند. کامیونها از راه می رسند و چرخهای آنها به نردبان و لوله اگزوزشان به لوله آب و بنزین شان به مایع خاموش کننده تبدیل شده و آتش نشانها در عرض ۱۲ دقیقه آتش را خاموش می کنند. مردی سیگاری که عامل آتش سوزی است در تمام مدت ناظر این اتفاقات است. او حاضر نمی شود همراه پزشکان و امدادگران از خانه خارج شود، وی قصدش از این کار خودکشی است. مامورین آتش نشانی بعد از سه بار اخطار به وی، او را به اتهام تجاوز به عنف به زن آتشفشان از طریق بیرون نرفتن از خانه، دستگیر کرده و به زندان می برند. وی به اتهام آتش زدن ساختمان به هفت دقیقه نصیحت و به اتهام تجاوز به سه زن به ۳۳ سال زندان محکوم می شود، وی همان روز به سفارت ونزوئلا در استکهلم پناهنده شده و دولت سوئد رابطه اش را با ونزوئلا قطع می کند.

پاکستان: منقل پرده را آتش می زند. آتش گرفتن باعث بیرون رفتن دود از خانه می شود. ساکنین خانه که می دانند نباید با پلیس یا آتش نشانی تماس بگیرند، با تشت و آفتابه سعی می کنند آتش را خاموش کنند، اما آتش به خانه بغلی سرایت می کند و سه خمپاره که بطور طبیعی در خانه همسایه است منفجر می شود. پلیس محلی با لباس مبدل به محل نزدیک می شود، اما محله تحت محاصره طالبان است و درگیری نظامی رخ می دهد. سه دقیقه بعد ناتو دستور شلیک به یازده منطقه پاکستان را صادر می کند. تانک ها از پادگان خارج می شوند، ژنرال مقصودخان به ژنرال شفیق خان دستور آماده باش می دهد و کودتا صورت می گیرد. ژنرال مشرف اعدام شده و رئیس جمهور به هفتصد سال زندان محکوم می شود. آمریکایی ها کل منطقه آتش سوزی شده را با خاک یکسان می کنند و دویست عضو القاعده را دستگیر کرده و یک ماه بعد جریان دستگیری را با ارتش پاکستان هماهنگ می کنند. سه ماه بعد دو سفارتخانه آمریکا در کشورهای آفریقایی توسط چند سومالیایی و یمنی و چچنی منفجر می شود.

مصر: جمال حسن در حال کشیدن قلیان باعث آتش گرفتن پرده خانه می شود. خانه آتش می گیرد و خبرش در عرض سه دقیقه مهم ترین خبر توئیتر می شود. طرفداران مرسی اعلام می کنند که طرفداران مبارک خانه رهبران اخوان المسلمین را آتش زده و ارتش نیز اعلام می کند اخوان المسلمین خانه یک خانواده مسیحی را به آتش کشیده اند. در این درگیری یک نفر در آتش سوزی و ۱۹۶ نفر در درگیری خیابانی توسط طرفین کشته می شوند. ایرانی ها در فیس بوک یک کمپین علیه آتش سوزی توسط طرفداران اخوان المسلمین راه می اندازند و عکس های اعضای سپاه قدس را در حال آتش زدن خانه های قاهره منتشر می کنند.

چین: یک خانه در چین آتش می گیرد. دو میلیون نفر با لیوان آب روی آتش می ریزند و خاموش می شود. یک روز بعد کلیه کسانی که در خانه از آتش سوزی جان سالم به در برده اند در تصادف اتومبیل کشته می شوند.

ژاپن: یاسوجیرو تصمیم می گیرد هاراگیری کند، ولی جراتش را ندارد. سی بطری ساکی می خورد و تصمیم می گیرد با آتش زدن خانه خودش را بکشد. سعی می کند از یک فندک برای آتش زدن پرده استفاده کند. اما فندک ها همه استاندارد هستند و هیچ کدام شعله مناسب ندارند. بالاخره از یک کلکسیونر یک کبریت می خرد و پرده را آتش می زند، ولی پرده ها ضد حریق است. بالاخره یاسوجیرو موفق می شود با یک کبریت یک کتاب را آتش بزند، ولی کتابها در ژاپن از سال ۲۰۰۷ هوشمند هستند و خودشان بلافاصله خاموش می شوند. بالاخره یاسوجیرو به این نتیجه می رسد که بهتر است خودش را از طبقه سی و هفتم به پائین بیاندازد. اما هیچ پنجره ای در آن ارتفاع وجود ندارد. بعد از یک هفته برای خودکشی به لبنان می رود و در همانجا عاشق یک دختر لبنانی می شود و از خودکشی پشیمان می شود. اما در همان شب هتلی که در آنجا ماجده و یاسوجیرو پهلوی هم خوابیده اند منفجر می شود و هر دو در آتش سوزی کشته می شوند.

زیمبابوه: خانه آرنولد چاکا فروشنده مواد غذایی که در بیست سال گذشته نه خودش و نه زنش و نه سه فرزندش برخلاف سی درصد مردم زیمبابوه ایدز نگرفته اند و برخلاف بیست درصد مردم زیمبابوه از کشور نرفته اند و برخلاف سی درصد مردم زیمبابوه هر شب گرسنه نیستند، در شهرماروندرای زیمبابوه آتش می گیرد. او بچه هایش را بغل می کند و زنش را برمی دارد و برای اجاره کردن خانه جدیدی تا صبح در گوشه خیابان منتظر می ماند.

آمریکا: یک خانه در لس آنجلس آتش می گیرد. هفت ثانیه بعد آتش نشانی ده اتومبیل به محل اعزام می کند. صاحب خانه که از خانه بیرون آمده از تمام صحنه آتش گرفتن خانه فیلمبرداری می کند. سیصد شبکه تلویزیونی از آتش سوزی فیلم می گیرند. صاحب خانه با همه شبکه های تلویزیونی مصاحبه می کند و فیلمی را که خودش با موبایل گرفته به قیمت یک میلیون دلار به آنها می فروشد. وکیل صاحب خانه پرونده شکایت صاحبخانه از شرکت فندک سازی را سه میلیون دلار می خرد و شرکت فندک سازی را به میزان صد میلیون دلار سو می کند. شرکت فندک سازی هم شرکت مک دونالد را بخاطر اینکه کارگرش بخاطر مصرف مک دونالد چاق شده و دقت کافی در ساخت فندک نکرده سو می کند تا یک میلیارد دلار از مک دونالد بگیرد. صاحب خانه در فصل چهارم سریال هوم لند بازی می کند و اسکار سال بعد را می گیرد.

ایران: آقا محمود که در یک خانه سه طبقه خیابان کارون زندگی می کند، نه شعله چراغ گاز را روشن می کند، نه قصد خودکشی دارد و نه سیگار می کشد، تریاک هم نمی کشد، اما به دلیل مشکل لوله کشی گاز لوله نشتی می کند و خانه در ساعت ده و ۲۳ دقیقه شب منفجر می شود و آتش می گیرد. همسایه بغلی که خودش پلیس است، بلافاصله به مسوولان پلیس منطقه ده خبر می دهد. اما از پنج گروه کشیک در آن منطقه یک گروه در معیت دو دستگاه آفتابه قرمز مشغول دستگیری تعدادی از اراذل و اوباش محلی اند، یک گروه برای دستگیری یک پارتی شیطان پرستان رفته اند، یک گروه برای حفاظت از سفارت فرانسه مامور به خدمت شده اند و یک گروه به بسیج مامور شده اند تا به سفارت فرانسه حمله کنند. گروه پنجم هم مشغول دستگیری دو جوان به نام فرزاد و کاظم هستند که دارند از تجاوز دسته جمعی به دختری فیلم تهیه می کنند. به همین دلیل پلیس نیرویی برای فرستادن به منطقه ندارد. لذا آنها با آتش نشانی تماس می گیرند و متوجه می شوند که از همان اول با آتش نشانی باید تماس می گرفتند. آتش نشانی به سوی محل مذکور حرکت می کند، مردم خانه های آتش گرفته هم همه به خیابان می ریزند و به جای خاموش کردن آتش مشغول فیلمبرداری با موبایل های شان می شوند. ماشین آتش نشانی از چهار مسیری که به محل آتش سوزی ختم می شود، مواجه با سد معبر می شود. خبر به وزارت کشور و شورای شهر تهران داده می شود. چهار نامزد شهرداری تهران به ادامه آتش سوزی اعتراض می کنند. گروهی از اصلاح طلبان آتش سوزی را ادامه سیاست های احمدی نژاد دانسته و گروهی از اصولگرایان آتش سوزی را ناشی از بی عرضگی دولت روحانی می خوانند. مجلس شبانه کمیسیونی تشکیل می دهد و به دولت اخطار می دهد که باید آتش خاموش شود. اما قوه قضائیه اعلام می کند که اقدام مجلس قانونی نیست. بالاخره گروهی از مردم که در کوچه شاهد آتش سوزی هستند در ساعت یازده و سی دقیقه شروع می کنند به کشیدن فریاد مرگ بر دیکتاتور و یاحسین میرحسین. سه دقیقه بعد سپاه با بیست هلی کوپتر وارد صحنه شده و آتش را خاموش کرده و کلیه شعاردهندگان را دستگیر نموده و به کوی دانشگاه حمله کرده و روزنامه اعتماد را به دلیل اشاعه اخبار کذب درباره آتش سوزی تعطیل می کند.

سوریه: یک خانه در دمشق در هنگام پختن غذا آتش می گیرد. پرده های خانه می سوزد و سی ثانیه بعد اولین تصویر آتش سوزی در یوتیوب منتشر می شود. هفت دقیقه بعد روسیه اعلام می کند که تصاویر لحظه های آتش سوزی را توسط مخالفان بشار اسد از داخل خانه گرفته است. ارتش سوریه نیز برای خاموش کردن آتش سوزی به مدت نیم ساعت منطقه مذکور را بمباران می کند. در این واقعه دو خانه به دلیل آتش سوزی و ۳۷۸ خانه به دلیل بمباران نابود شده و ۶۵۰ نفر کشته می شوند.