شکایت همسر شاپور رشنو از نیروهای امنیتی

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» بازداشت شدگان اندیمشک در زندان کارون اهواز

همسر شاپور رشنو که در پی هجوم شبانه نیروهای امنیتی به منزل مسکونی شان، جنین سه ماهه خود را از دست داده از این نیروها شکایت کرده است. او به روز می گوید که قرار است روز شنبه بر اساس نامه دادگاه به پزشکی قانونی مراجعه کند.

او همچنین از انتقال همسرش و سه بازداشتی دیگر شهرستان اندیمشک به زندان کارون اهواز خبر می دهد و می گوید که آنها متهم به تلیغ علیه نظام و عضویت در گروههای معاند شده اند. محمد نجفی، وکیل دادگستری هم می گوید که این هفته قرار است راهی اندیمشک شود تا با خواست خانواده شاپور رشنو، وکالت این فعال سیاسی را برعهده بگیرد.

شاپور رشنو و عزت الله جعفری از فعالان ملی مذهبی، علی نجاتی از فعالان سندیکای کارگران هفت تپه و علی محمد جهانگیری از ۲۵ شهریور ماه در بازداشت به سر می برند. در این روز بیش از ۱۰ فعال مدنی و فعال مدنی و ملی مذهبی در اندیمشک بازداشت شده بودند که جز این ۴ نفر بقیه ازاد شدند.  یکی از بازداشت شدگان که آزاد شده خانم رحیم خانی از فعالان مدنی اندیمشک و موسس یک کتابخانه برای زنان در این شهر است. او به دلیل وضعیت جسمی نامساعد و با قرار وثیقه صدمیلیون تومانی آزاد شده اما اجازه خروج از شهر ندارد و هر روز باید خود را به پلیس امنیت معرفی کند. به گفته نزدیکان خانم رحیم خانی او به اقدام علیه امنیت ملی از طریق کتابسرای مادر و ارتباط با گروههای معاند متهم شده است.

زینب کشوری، همسر شاپور رشنو درباره وضعیت فعلی همسرش می گوید: سه روز پیش آقای رشنو و دوستان شان را برده اند زندان کارون اهواز. امروز هم برادرش رفت ملاقات اش و میگفت حالش خوب است. الان وضعیت شان خوب است و از موقعی که امده اند کارون غیر از روزهای تعطیل بقیه روزها زنگ می زند.

او می افزاید: الان ۶ نفر هستند که در کارون با هم هستند. دو نفر از قبل بودند و این ۴ نفر هم به آنها اضافه شده اند. در واقع پیمان موسی وند و عبدالرضا شاکری از قبل آنجا بودند.

تبلیغ علیه نظام و عضویت در گروههای معاند، دو اتهامی است که به گفته خانم کشوری، متوجه همسر اوو دیگر بازداشت شدگان شده است. او می گوید: ما امیدوار هستیم هرچه زودتر حداقل با وثیقه آزادشان کنند.

خانم کشوری که جنین سه ماهه اش براثر هجوم شبانه نیروهای امنیتی به خانه آنها دچار ایست قلبی شده و مجبور به سقط جنین شده است می گوید که نسبت به این مساله شکایت کرده: من شکایت کرده ام و الان هم دنبالش می کنم. رفتم دادگاه فرستادند پاسگاه و نامه دادند برای پزشکی قانونی که شنبه بروم پزشکی قانونی و حتما می روم وپی گیری می کن

او می افزاید: مجوز داشتند برای خانه و خود دادستان هم آمد اما آنطور شبانه ریختند خانه ما، من تا آن لحظه هیچ مشکلی نداشتم از نظر جسمی و کاملا سلامت بودم همان شب و فردای همان روز حالم بد شد و رفتم بیمارستان گفتند قلب بچه ایستاده و متاسفانه، من که تا آن لحظه ساعت یک و نیم شب حالم خوب بود نه خودم و نه جنین ام اصلا مشکلی نداشتیم. الان هم واقعا وضعیت خوبی ندارم، دکترم گفته باید مجددا جراحی بکنم به این دلیل که جنین کامل از بدن خارج نشده.

محمد نجفی، وکیل دادگستری که با خواست خانواده شاپور رشنو قراراست وکالت این فعال سیاسی را برعهده بگیرد به روز می گوید: در مرحله مقدماتی متاسفانه با تبصره ای که داده اند دست ما را بسته اند برای دفاع در پرونده های امنیتی و سیاسی. گفته اند وکلایی که دستگاه قضایی لیست شان را تایید می کند ما هم مشکل داریم نمی دانیم این لیست چه کسانی هستند و نیستند و…

او می افزاید: قانونی که تصویب شده این را ندارد اما شبانه تبصره را اضافه کرده اند. تبصره می گوید که وکیل در مرحله مقدماتی می تواند حضور داشته باشد بدون دخالت اما وکلایی که قوه قضائیه تایید کند. ما می خواهیم برویم اندیمشک و ممکن است بگویند شما نمی توانید وکالت رو برعهده بگیرید و جزو آن لیست نیستید و به همین راحتی.

او درباره وضعیت شاپور رشنو و دیگر بازداشتی ها توضیح می دهد: متاسفانه خصلت پرونده های سیاسی اینطور است که جواب درستی به خانواده ها و وکلا نمی دهند. وضعیت خوبی در بازداشتگاه نداشته اند جای خواب و امکان استحمام نداشتند و در حدی که در تلفن بیان کرده اند. حالا به کارون اهواز منتقل شده اند. انشالله با حضور فیزیکی در اندیمشک بتوانیم بهتر پرونده را پی گیری کنیم.

محمد نجفی سپس به فشار مضاعف و آزار و اذیت فعالان در شهرستان ها اشاره می کند و می گوید: حرف من همیشه این بوده پرونده هایی که در شهرستان ها اتفاق می افتد مثل تهران نیست. دیده نمی شود متاسفانه و بیشتر آزار می بینند. فعالان شهرهای کوچک خیلی محروم هستند از خیلی چیزها. فشاری که به خانم رشنو آمده خیلی دردآور است و واقعا این خانواده را بسیار آزار می دهد. آقای رشنو فعال مدنی یا سیاسی است حمله شبانه و دستگیری شبانه واقعا یعنی چی؟ خانم ایشان صدمه بدی دیده کل خانواده صدمه دیده اند. همسرشان که زندان است و خودشان واقعا تنهایی چنین سختی می کشند اینها درست نیست.