فرح و گوگوش؛ ساخت جمهوری‌اسلامی

نویسنده

» چهره‌ها و خبرها

سانسور خندوانه‌ای!

پریوش نظریه بازیگر سینما و تلویزیون که در یکی از قسمت‌های برنامه‌ی “خندوانه” شرکت کرده بود، دقایقی پس از اتمام پخش این برنامه، به سانسور برخی از گفته‌های‌اش اعتراض کرد.

پریوش نظریه پس از پخش برنامه‌ی “خندوانه” که به عنوان مهمان در آن حاضر بود، یادداشتی در صفحه‌ی شخصی‌اش منتشر کرد و به سانسور برخی از گفته‌های‌اش معترض شد. این بازی‌گر نوشته: “ سوال‌هایی که در خندوانه پرسیدم و اجازه‌ی پخش نگرفت :
دلیلِ کشتار سگ‌ها و گربه‌ها توسط شهرداری در حالی که قانون اجازه‌ی این کار را نداده.
دلیلِ قطعِ درختان در شهر.
زشت بودن ساختمانِ زیبا سازیِ شهر تهران
ساختنِ سازه‌ها قبل از فکر درمورد کاربرد آن‌ها.
و اجازه‌ی ساخت به نماهای زشتِ ساختمان‌ها.

اعتراض به برخورد معلمان پرورشی در مدارس با بچه‌ها.
و البته نمی‌دانم چرا درخواست برای محلی که شهرداری در اختیار خیریه‌ی یاران برکت مهر برای فروش محصولاتِ بانوان سرپرست خانوار قرار بده حذف شده بود.”

نکته جالب توجه این‌که تمام پرسش‌های پریوش نظریه که سانسور شده، درباره‌ی شهرداری و فعالیت‌های این نهاد است. نهادی که با بستن قراداد پانصد میلیون تومانی یکی از اسپانسرهای مهم برنامه‌ی “خندوانه” محسوب می‌شود و چند تن از مسئولان و مدیران‌اش در برنامه‌های خندوانه با رویکرد تبلیغاتی شرکت کرده‌اند.

 

پرویز پرستویی، سردار سلیمانی می‌شود!

اولین تصاویر منتشر شده از فیلم بادیگارد ساخته‌ی جدید ابراهیم حاتمی‌کیا نشان می‌دهد که پرویز پرستویی با گریمی مشابه سردار سلیمانی در فیلم نقش‌آفرینی می‌کند.

فیلم بادیگارد به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا که از همان آغاز فیلم‌برداری با حاشیه‌های زیادی هم‌راه بوده، با انتشار اولین تصاویر از حضور پرستویی در این فیلم، با حاشیه‌ای تازه مواجه شده. در این تصاویر که از پشت صحنه‌ی فیلم است و پرستویی را در کنار حاتمی‌کیا نشان می‌دهد، گریم نقش پرستویی بسیار شبیه و نزدیک به سردار قاسم سلیمانی است. پرستویی در این فیلم گویا کاراکتر بادیگاردی زبده را بازی می‌کند که وظیفه‌ی محافظت از یک دانشمند هسته‌ای را دارد.

مدیریت پروژه‌ی بادیگارد که گفته می‌شود درباره‌ی مسائل مربوط به انرژی هسته‌ای و موقعیت این روزهای جمهوری اسلامی ساخته شده، به عهده‌ی احسان محمدحسنی‌ است که مدیریت سازمان فرهنگی اوج، از زیرمجموعه‌های “قرارگاه عماریون”، را به عهده دارد. یکی از فعالیت‌های قبلی این موسسه، ساخت بیلبوردهایی ضد مذاکره با آمریکا بود که در سطح شهر تهران به نمایش درآمد.

 

مخملباف در اسرائیل

محسن مخملباف، کارگردان ایرانی، یک بار دیگر به اسرائیل سفر کرد و این بار به عنوان رئیس هیات داوران جشنواره سینمایی حیفا، با استقبال رسانه‌ها و هنرمندان اسرائیلی و سینماگران این کشور روبرو شد.

فستیوال فیلم حیفا که هر سال در ده روز مصادف با جشن یهودی “سوکوت” در ابتدای پاییز برگزار می‌شود، امسال محسن مخملباف، فیلم‌ساز ایرانی را به عنوان رئیس هیات داوران برگزید. در این جشنواره از فعالیت‌های سینمایی مخملباف تجلیل شد و جدیدترین ساخته‌اش “پرزیدنت” به نمایش در آمد. رسانه‌های اسرائیلی چون همیشه با مطالب و نقدهای مثبت از مخملباف استقبال و از او به عنوان فیلم‌سازی خوش‌فکر یاد کردند.

پیش از این در تابستان ۲۰۱۳ جشنواره فیلم اورشلیم جایزه‌ی نخست خود را به محسن مخملباف داد و از وی تجلیل کرد. اما گروهی از روشنفکران مذهبی ایران که در خارج کشور ساکن هستند، نامه‌ای علیه مخملباف منتشر کردند و نوشتند: “چرا برای حمایت از فلسطینی‌ها از جنبش تحریم و بایکوت اسرائیل پیروی نکرده است؟” مخملباف به انتقادها پاسخ داد و گفت: “افتخار می‌کنم راه‌گشای ورود سینمای ایران به اسرائیل بوده‌ام.” این کارگردان ایرانی چند سال پیش فیلم “باغبان” را در کشور اسرائیل و شهر حیفا جلو دوربین برد.

 

اعتراض به فرح ِ جمهوری‌اسلامی!

بازیگر سریال پرحاشیه‌ی “معمای شاه” که پخش‌اش از پانزدهم آبان آغاز خواهد شد، در صفحه‌ی شخصی‌اش در اینستاگرام با اعتراض مخاطبان‌اش مواجه شد.

ساغر عزیزی بازیگری که تا پیش از این چندان شناخته شده نبود، با انتشار عکسی از خود در نقش فرح پهلوی خبر داد که سریال معمای شاه از پانزده آبان روی آنتن می‌رود. بخشی از مخاطبان صفحه‌ی این بازیگر اما به او معترض شدند که چرا به خاطر پول حاضر به حضور در نقشی شده که ضد خاندان پهلوی است. کاربران اینترنتی با برشمردن خدمات خاندان پهلوی، به ساغر عزیزی گوشزد کرده‌اند که بهتر است راهی که امین حیایی و شریفی‌نیا و دیگران رفته‌اند را در پیش نگیرد و بازی در مجموعه‌های سیاسی جهت‌دار را نپذیرد. این بازیگر پس از چند روز با انتشار پست دیگری و تصویر تازه از خودش در نقش فرح پهلوی به حمله‌ی کاربران اینترنتی معترض شد و نوشت: “کدام یک از شما حاضر هستید زیر گریم ۱۰، ۱۲ساعته بنشینید. روز تاج گذاری با لباسی که ۷متر دم داشت نزدیک به ۱۳ساعت یک جا بایستید و در تمام این مدت نه غذا نه چایی نه سرویس بهداشتی بروید. یکسال و پنج ماه کارتان تمام شود و هنوز یک سوم دستمزدتان را دریافت نکرده باشید. با هزار جور بی مهری رو به رو شوید و تازه و تازه بعد به فحش‌های یک مشت… گوش بدید؟این نقش را هم مثل بقیه نقش‌هایی که توی این ۱۴سال بازی کردم دوست دارم و به آن افتخار می‌کنم و باز هم می گویم من این قدر می فهم که سیاست کار من و شما نیست. از گیر دادن به هم دست برداریم. شاید خدا به ما هم نظر لطفی کرد.”

سریال معمای شاه به کارگردانی محمدرضا ورزی ساخته شده که آثار دیگرش مثل “سال‌های مشروطه” به دلیل تحریف‌های تاریخی مورد اعتراض تاریخ‌نگاران مستقل ایران قرارگرفت.

در فیس‌بوک روز آنلاین بخوانید.

 

سردار همدانی و اوباش ده‌نمکی!

شاید در نگاه اول حسین همدانی از سرداران سپاه ربطی به سینما و فرهنگ نداشته باشد، اما پس از کشته شدن او در سوریه، دو کارگردان سینمای ایران برای‌اش سوگ‌نامه نوشتند و از خاطرات‌شان با او گفتند!

پای حسین همدانی یکی از سرداران سپاه که به تازه‌گی در سوریه کشته شد، با نوشته‌های ابراهیم حاتمی‌کیا و مسعود ده‌نمکی به سینما هم باز شد. حاتمی‌کیا سوگ‌نامه‌ای برای این سردار سپاه نوشت و ده‌نمکی روایتی از واکنش همدانی به فیلم اخراجی‌ها منتشر کرده و نوشته: “ سردار همدانی از فرماندهان دوران دفاع مقدس دیروز در سوریه به شهادت رسید. سردار همدانی وقتی اخراجی‌ها را دید گفت اگر کسی از تو شاهد خواست که مگر همچین آدم‌هایی در جنگ بودند؟ بگو پیش من بیاید و آدرسشان را بگیرد.”

داستان اخراجی‌های مسعود ده‌نمکی درباره‌ی حضور لات‌‌ها و اوباش در جبهه‌ی جنگ ایران و عراق است. سردار همدانی مدتی پیش در مصاحبه‌ای عنوان کرده بود که برای سرکوب جنبش سبز، نزدیک به پنج هزار از اراذل و اوباش را سازمان‌دهی و رهبری کرده.

 

چرخنده‌ای که گوگوش نشد!

الهام چرخنده که با تغییر حجاب‌اش و ابراز علاقه به رهبر جمهوری‌اسلامی لقب “زهرایی” را گرفته، در سخن‌رانی تازه‌اش در دانش‌گاه تبریز گفته: “من می‌توانستم جای کسانی مثل گوگوش بنشینم، اما نپذیرفتم!”

الهام چرخنده که به تازه‌گی در مصاحبه‌ای مدعی شده به خاطر انتخاب حجاب چادر از نقش اصلی سریال علیرضا افخمی کنار گذاشته شده، در دانشگاه آزاد تبریز سخنرانی کرده و مدعی شده پیش‌نهاد بازی در یک فیلم بالیوودی را نپذیرفته، قرارداد شش میلیاردی بازی در نقش یک مانکن برای شبکه‌ای در خارج از کشور را امضاء نکرده و با این‌که می‌توانسته در جایگاه گوگوش بنشیند، اما تصمیم گرفته به ایران برگردد. چرخنده درباره‌ی پیشنهادات‌اش در زمان حضور در کشور مالزی گفته: “پنج شش سال پیش شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان مختلفی هم سراغ من آمدند و پیشنهاد حضور به عنوان نقش اول سریالی که مضمونش مربوط به یک خانم مانکن و چند نفر مرد عاشق و شیفته او بود را دادند و گفتند ۵-۶ میلیارد به تو می‌دهیم. موقعیتی که من داشتم و می‌توانستم در بهترین سالن‌های خارج از کشور کنسرت بگذارم و بروم جای کسانی چون گوگوش بنشینم را نپذیرفتم!”

چرخنده که دلیل رد این پیش‌نهادات را نفروختن وطن، شرف و باور خود عنوان کرده، شش سال پیش در کشور مالزی به مدیران شبکه‌ی جم گفته بود برای براندازی نظام از کشور خارج شده و تصمیم دارد با این شبکه هم‌کاری کند!

در فیس‌بوک روز آنلاین بخوانید.

 

شریفی‌نیا و فساد سینمای ایران!

محمدرضا شریفی‌نیا که مدت‌هاست به عنوان مدیر پروژه‌های ارزشی و حکومتی شناخته می‌شود، در برنامه‌ای تلویزیونی از اعتیاد در سینمای ایران انتقاد کرد و سینمای روشن‌فکرانه‌ی ایران را زیر سوال برد.

شریفی‌نیا با حضور در برنامه‌ی گفت‌وگو محور “شهر فرنگ” با دفاع از حضور و نقش‌آفرینی خودش در قالب شخصیت‌های تکراری، به انتقاد از سینمای روشن‌فکرانه‌ی ایران پرداخت و گفت: “ یک زمانی بود سینمای شبه روشنفکری ما آمد و فیلم‌های تجاری که مثلا جمشیدهاشم پور بازی می‌کرد را زدند. یعنی وقتی دیدند فیلم‌ خودشان فروش نداشت به این فیلم‌ها و مردم ایراد می‌گرفتند که این فیلم را نبینید. در صورتی که مردم، این فیلم‌ها را می‌دیدند ولی وقتی به مردم توهین می‌شد، دیگر نمی‌روند این نوع فیلم ها را ببینند.” این بازیگر در بخش دیگری از صحبت‌های‌اش که جنجال زیادی به راه انداخت، به اعتیاد در سینمای ایران اشاره کرد و گفت: “ بازیگری را سر صحنه می‌بینی وسط کار گذاشت و رفت. می‌پرسی کجا رفته؟ می‌گویند رفته که خودش را بسازد! اما کسانی که من برای بازیگری می‌آورم از لحاظ اخلاقی طلا هستند. متاسفانه اعتیاد معضلی است که گریبانگیر بعضی از بازیگران ما شده است و خیلی‌ها به مشکل خوردند. یکی بود که می‌گفت یک جایی بگذاریم که تست اعتیاد بگذارند و بعد وارد سینما شوند.”

شریفی‌نیا در سال‌های اخیر از سوی مطبوعات و اهالی سینما به داشتن باندی مافیایی متهم بوده و خبرهای زیادی درباره‌ی باج‌گیری مالی از بازی‌گران مرد و درخواست‌های جنسی از بازی‌گران زن توسط او منتشر شده است.