یک میلیون کارگر در آستانه بیکاری

نویسنده
نازنین کامدار

» تغییر لحن مسئولان: همین است که هست

در پس سخنان اخیر آیت الله خامنه ای درباره “اقتصاد مقاومتی” و اینکه “مردم باید شرایط سخت را تحمل کنند”، سیاست تبلیغاتی تهران تغییر کرده و مقامات حکومتی به جای بزرگ نمائی تلاش های تلاش خود برای جلوگیری از گرانی و کمبود مواد غذایی، از مردم خواسته اند که به “ذخیره سازی مواد غذایی” بپردازند و خود را برای “شرایط جنگی” آماده کنند.

همزمان با این تغییر سیاست تبلیغاتی، صفحات سایت ها و روزنامه های حکومت نیز با گمانه زنی ها و پیش بینی هایی درباره احتمال درگیری نظامی ایران و غرب پر شده و اظهار نظر مقامات نظامی و غیرنظامی درباره توان دفاعی ایران در برابر حمله امریکا یا اسرائیل، افزایش یافته است.
اعلام “شرایط جنگی” و ورود به مرحله “اقتصاد مقاومتی” در حالی است که انتقادها از دولت به جهت بی تدبیریش در ایجاد گرانی ها همچنان ادامه دارد. احمدی نژاد از حضور در مجلس و توضیح درباره شرایط و معضلات اقتصادی طفره رفت، همزمان با آن رسانه های خبری با انتشار گزارش هایی درباره احتمال بیکاری چیزی بیش از یک میلیون کارگر بخش های خودروسازی، نساجی و معدن، دخانیات و… به دلیل ناتوانی دولت در پرداخت تسهیلات، نسبت به بروز یک بحران بی سابقه در حوزه اشتغال خبر داده اند.

گزارش ها حاکی است که نخستین برگ از سیاست تبلیغاتی تازه ایران با اسم رمز “اقتصاد مقاومتی”، در “دستور ویژه” محمود احمدی نژاد به وزارت بازرگانی برای ذخیره سازی کالا دیده شد که به نوشته خبرگزاری های رسمی روز جمعه صادر شده است.
بنا به گزارش خبرگزاری های ایران، حسن رادمرد، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته: “با دستور ویژه رئیس جمهور و تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت، ذخیره‌سازی استراتژیک کالاهای اساسی حداقل معادل سه ماه نیاز کشور، در دستور کار قرار گرفت. با تکلیف دولت، ذخیره‌سازی گسترده کالاها در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است که بر این اساس، به کمک مباشران و تولیدکنندگان کالاهای اساسی، این کار آغاز شده است. در کنار این، تولیدکنندگان کالاهای اساسی در کشور نیز به تناسب میزان نیاز در بازار، در حال تولید هستند؛ که در عین حال بخشی از نیاز تولید کشور، در حال تامین از خارج کشور است”.
او افزود: “طی هفته‌های گذشته با دستور اکید رئیس‌جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار بر این شد که بخش اعظم کسری نیاز کشور به کالاهای اساسی تامین شود، هم اکنون نیز تامین این کالاها در دستور کار قرار گرفته و بخشی از کالاهای خریداری شده از خارج کشور نیز، به بنادر رسیده و در حال تخلیه است. با دستور رئیس‌ جمهور، موضوع ذخیره‌سازی استراتژیک، حداقل معادل سه ماه نیاز کشور، در دستور کار قرار گرفته است که شامل گندم، کنجاله، نهاده‌های دامی، روغن خام، شکر خام و برنج است. در این میان لجستیک جاده‌ای در کشور و کشتیرانی باید هارمونی لازم را برای تامین و تخلیه این کالاها داشته باشند تا اجناس رسیده به بنادر، به سرعت تخلیه شود و در انبارها و مخازنی که شرکت بازرگانی دولتی ایران پیش‌بینی کرده است، دپو و ذخیره‌سازی شود”.
خبر دستور احمدی نژاد برای ذخیره سازی کالا با انعکاس خبری وسیعی در بین رسانه های داخلی و خارجی همراه شد و همزمان نگرانی عمومی را درباره احتمال وقوع جنگ در آینده نزدیک تشدید کرد.
همچنین به گفته جواد جهانگیر زاده از اعضای هیات رئیسه مجلس، احمدی نژاد که قرار بود روز یکشنبه در صحن علنی درباره شرایط اقتصادی کشور و ساز و کار کنترل گرانی به نمایندگان توضیح دهد اعلام کرده که به بهارستان نخواهد رفت.
همزمان با دستور احمدی نژاد، لحن دیگر مقامات حکومت نیز درباره گرانی ها رفته رفته تغییر کرده و آنها به جای اعتراض به وجود گرانی، از مردم به دلیل نارضایتی شان گله می کنند. به نظر می رسد بعد از سخنان آیت الله خامنه ای دستورعملی هم از سوی ستاد مرکزی ائمه جمعه به امام جمعه های شهرستان ها ابلاغ شده باشد.

آیت الله علم الهدی، روحانی تندرو که گفته می شود از نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی و نماینده او در خراسان رضوی است، در نماز این جمعه مشهد با اشاره به اعتراضات مردمی در نیشابور گفته است: “اگر مرغ در دسترس نیست آن را با یک ماده پروتئینی دیگر جایگزین کنید. امکانات غذایی زندگی خودتان را تهیه کنید؛ بنا نیست زندگی شما هر جور که قبلاً می گذشته الان هم همان طور باشد.مگر اشکنه پیاز داغ را یادتان رفته و آن زندگی را فراموش کرده‌اید؛ مگر قرار است برنامه همان باشد که قبلاً ‌بوده است. شما مردم قدرت دارید تا وارد میدان کار شوید و نیازهایتان را برطرف کنید”. 
او افزوده است: “دشمن با توطئه اقتصادی و تحریم، میدان جنگی را به ما تحمیل می کند و باید نشان دهیم همان طور که در میدان جنگ نظامی دشمن را شکست دادیم در این عرصه هم مقاومت می کنیم. طبق گفته رهبری باید واقعیت را به مردم بگوییم. مردم! وضعیت فعلی ما با دشمن یک وضعیت جنگی است و مسئولان نباید به روزمره‌کاری بگذرانند. امروز روزی است که باید مسئولان با چنگ و دندان در مورد امنیت، غذا و آب مردم به میدان بیایند و طبق فرموده مقام معظم رهبری سازوکار ما در این جنگ اقتصادی با دشمن، اقتصاد مقاومتی است. البته اقتصاد مقاومتی این نیست که بچه‌های شما شب بدون شام بخوابند”.

روزنامه رسالت هم در سرمقاله خود درباره اقتصاد مقاومتی نوشته است: “در شرایط کنونی باید مسئولان و دولتمردان ضمن جبران گذشته این منظومه اقتصادی را اساس و مبنای همه فعالیت های اقتصادی خود قرار دهند ؛ یعنی از دعوت جامعه به مصرف گرایی پرهیز کنند، به جای توسعه تعطیلات، کارمندان و مردم را به همت و کار بیشتر فراخوانند، تولید ملی را مورد حمایت قرار دهند و بستر آن را فراهم سازند و حتی پس از رفع شرایط تحریم از واردات خارجی، خصوصا اقلام غیر ضروری نظیر میوه ممانعت به عمل آورند. همچنین در عبور از گذرگاه و برهه کنونی که کشور با تحریم اقتصادی مواجه است تعویق و تعلیق اجرای برخی پروژه‌ها با سرمایه گذاری سنگین، که نام مهر ماندگار گرفته است، منطقی به نظر می‌رسد چرا که دولت باید تمام توان مدیریتی و در آمدی هزینه ای خود را صرف “اقتصاد مقاومتی” کند تا مردم با تحمل حداقل فشار این مرحله را پشت سر بگذارند”.

همزمان با این تغییر لحن که در شبکه های اجتماعی به سیاست “همین است که هست” تعبیر شده، اخبار نگران کننده ای نیز از وضعیت کارخانه ها و نهاد های تولیدی می رسد که از جمله سخن از احتمال گسترش تعطیلی کارخانه ها و کمبود مواد اولیه می رود تا جائی که گفته می شود نزدیک به یک میلیون کارگر بیکار خواهند شد که به تعبیر سایت ایلنا، حکایت از نابسامی دولت دارد.

بنا به نوشته این خبرگزاری، روز گذشته روسای چندین کانون تولیدی از جمله خودروسازی، نساجی، دخانیات و سنگ بری به دولت هشدار داده اند که در صورت عدم پرداخت تسهیلات معوقه، به ترتیب ۷۰۰ هزار، ۲۰۰ هزار، ۱۰۰ هزار و ۲۰ هزار کارگر شاغل در این بخش ها شغل خود را از دست خواهند داد و بحران بی سابقه ای در حوزه اشتغال گریبان نظام را می گیرد.

در یک نمونه، فرهاد‌ به‌نیا، عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران نسبت به بیکاری حدود ۷۰۰ هزار نفر پرسنل شاغل در صنعت خودرو و قطعه کشور در صورت تاخیر بیشتر در پرداخت تسهیلات مصوب این بخش هشدار داده و گفته است: “متاسفانه باید گفت که صنعت خودرو و قطعه کشور به سرعت به وضعیت بحران غیرقابل بازگشت نزدیک می‌شود”.