کنگره، خواهان تحریم بیشتر ایران

نویسنده

» مقاله سانفرانسیسکو کرونیکل از رابطه مجلس و دولت آمریکا

دانا کاساتا

نمایندگان جمهوری خواه و دموکرات کنگره آمریکا از دولت خواستند قوانین سخت تری برای تحریم بخش انرژی و مالی ایران تدوین کند، تا با فشار بیشتر اقتصادی بر ایران بتواند برنامه هسته این کشور را کنترل کند.

تنها یک هفته پس از پایان تعطیلی کنگره آمریکا و با توجه به شکست مذاکرات هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی برای محدود سازی برنامه هسته ای این کشور، طرفداران تحریم ها از این فرصت به عنوان آخرین فرصت برای اعمال تحریم های سخت تر بر ایران استفاده کردند.

ایران تاکید می کند که برنامه هسته ای این کشور صلح آمیز است.

تد داچ، نماینده جمهوری خواهد گفت: “اکنون زمان آن است که فشار را بیشتر کنیم.”

این نماینده جمهوری خواه همراه با تنی چند از نمایندگان دموکرات، دو هفته گذشته را در پشت درهای بسته برای تدوین قوانین جدید به منظور افزایش تحریم ها گذرانده اند. حدود دوازده تن از نمایندگان هر دو حزب آمریکا که از اعمال جریمه های سخت در صورت عدم رعایت تحریم طرفداری می کنند، گفتند هر گونه کاهش فشار بر ایران در شرایط فعلی غیر قابل قبول است.

ماکر کرک، سناتور جمهوری خواه از ایلینوی گفت: “ما این را به مردم آمریکا بدهکار هستیم که بدون توسل به راه حل نظامی از دسترسی ایران به بمب هسته ای جلوگیری کنیم.”

رابرت دولد، سناتور جمهوری خواه دیگر، در همکاری با تعداد دیگری از نمایندگان خواهان قانونی برای اعلام “بخش انرژی ایران به عنوان جزئی از برنامه هسته ای” این کشور شد. در فهرست سیاه جدید هر گونه معامله ای با “شرکت ملی نفت ایران” ممنوع می شود.

دولد در پیش نویس لایحه خود نوشته است “با این کار تقریبا هر گونه مبادله و تبادل خدمات با شرکت های مرتبط با بخش انرژی ایران قابل تحریم خواهد بود.”

نمایندگان همچنین گفتند قانون جدید باید شامل تحریم شرکت های بیمه ای نیز بشود که در حال حاضر کشتی های ایران را پوشش می دهند.

این نمایندگان همچنین خواهان تحریم سازمان های بین المللی از قبیل سوئیفت یا انجمن بین المللی بین بانکی خدمات مالی شدند، مگر آنکه آنها از ارائه خدمات به بانک مرکزی ایران خودداری کنند.

این نمایندگان در نامه خود نوشته اند: “اگر قرار باشد دیپلماسی در مذاکره با ایران موفق شود، ما باید قوانین سخت تری برای تحریم ها داشته باشیم. تحریم ها در حال اثرگذاری بر اقتصاد ایران هستند ولی هنوز برای تغییر استراتژیک در رفتار رژیم ایران کافی نیستند.”

قانونی که کنگره آمریکا سال گذشته تصویب کرد شرکت های زیر مجموعه شرکت های آمریکایی را از تجارت با ایران منع می دارد. معاملات تهاتری و پایاپای نیز در این قانون قابل تحریم است و آمریکایی ها از معامله با سپاه پاسداران ایران منع شده اند.

قانون سنا که برای هدف گرفتن سپاه پاسداران به تصویب رسیده است از شرکت های آمریکایی می خواهد که کلیه معاملات مرتبط با ایران را به کمیسیون امنیت و مبادلات گزارش دهند.

در این قانون همچنین پیش بینی شده است که از صدور روادید برای افراد و شرکت هایی که ابزاری به ایران می فروشند که به کمک آن می تواند مردم راسرکوب کرد، مانند گاز اشک آور، گلوله پلاستیکی و دستگاه های شنود، جلوگیری شود و دارایی های آنها مسدود شود.

تحریم های ایران از جمله موارد نادری است که اجماع دو حزب آمریکا در مورد آن وجود دارد. سال گذشته، مجلس سنای آمریکا با رای ۱۰۰ بر صفر قانون تحریم ها را تصویب کرد.

مارک دوبوویتس، یکی از متخصصین تحریم ها و رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی گفت “ایرانی ها به تلاش برای دور زدن تحریم های موسسات مالی ادامه می دهند.”

نمایندگان مجلس آمریکا امیدوار هستند که هفته آینده برای تصویب قوانین و تدابیر لازم برای تحریم های بیشتر به توافق برسند.

منبع: سانفرانسیسکو کرونیکل – 27 ژوئیه 2012