اتهام آمریکا؛ تحریک به ترور قاسم سلیمانی

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» جمهوری اسلامی به اینترپل شکایت کرد

جمهوری اسلامی از دو نماینده سابق کنگره آمریکا به اتهام “تحریک به ترور” سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به پلیس بین الملل شکایت کرده و آنگونه که دادستان کل کشور اعلام کرده، اینترپل نیز متعهد شده که این شکایت را به دفتر نیویورک سازمان ارجاع خواهد داد.

غلامحسین محسنی اژه ای دادستان کل جمهوری اسلامی با اعلام این خبر افزوده که در شکایت نامه خود از اینترپل خواسته دو تن از نمایندگان سابق کنگره آمریکا را که از مقامات ارشد سازمان اطلاعات مرکزی و ارتش این کشور بوده و به گفته او “قانونگذاران آمریکا را برای انجام ترورهایی در داخل ایران تحریک کرده‌اند”، تحت پیگرد قرار دهد.

پیش از این نیز رئیس دفتر آمریکای شمالی وزارت امور خارجه با احضار سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا، “مراتب اعتراض جمهوری اسلامی به تداوم سیاست وقیحانه حمایت دولت آمریکا از تروریسم دولتی” را به وی ابلاغ کرده بود.

اعتراض جمهوری اسلامی واکنش به انتشار اخباری در رسانه های داخلی بوده که در آنها آمده بود یک افسر سابق ارتش آمریکا در یکی از جلسات کنگره آن کشور، با اشاره به اتهام ارتباط برخی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی، بخصوص نیروی قدس سپاه پاسداران، با اقدامات تروریستی در خارج، توصیه کرده که نهادهای امنیتی آمریکا نیز ترور افرادی مانند فرماندهان این نیرو را مورد بررسی قرار دهند.

ظاهرا جلسه کنگره به منظور رسیدگی به اتهام ارتباط نیروی قدس با توطئه ای برای ترور سفیر سعودی در واشنگتن تشکیل شده بود هر چند مقامات ایرانی این اتهام را تکذیب کرده اند.

 

واکنشی به “توطئه تروریستی”

پرس تی وی تلویزیون ماهواره ای انگلیسی زبان جمهوری اسلامی با انعکاس سخنان محسنی اژه ای گزارش داده که در ماه اکتبر “تعدادی از مقام‌های افراطی آمریکا از دولت این کشور خواستند، در عملیاتی مخفیانه برای ترور تعدادی از مقام‌های ایرانی از جمله، سردار سلیمانی، فرمانده سپاه قدس اقدام کند.”

خبرآنلاین هم در گزارشی در همین مورد نوشته این دو مقام آمریکایی ژنرال جک‌ کین، از فرماندهان بازنشسته نیروی زمینی ارتش آمریکا و رائول مارک گرشت، مشاور ارشد کنگره و دولت آمریکا، هستند.

برخی سیاست مداران آمریکایی در ماه های گذشته به بهانه اتهام “توطئه تروریستی” قتل سفیر عربستان سعودی در ایالات متحده و انفجار سفارتخانه های عربستان و اسرائیل در این کشور، خواستار ترور برخی فرماندهان ارشد امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی و بخصوص داود سلیمانی شده بودند.

اوایل ماه اکتبر سال جاری میلادی وزارت دادگستری آمریکا از کشف توطئه ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن خبر داد و جمهوری اسلامی را متهم به دست داشتن در این ترور نافرجام کرد.

طبق گفته مقامات آمریکایی اسناد به دست آمده نشان‌دهنده همکاری یکی از متهمان پرونده به نام منصور ارباب سیر با سپاه قدس (شاخه برون مرزی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی) است و غلام شکوری، متهم دیگر این پرونده نیز یکی از اعضای سپاه قدس بوده که به ایران گریخته است.

این اتهام شکایت رسمی دولت های عربستان سعودی و آمریکا از جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد را به دنبال داشت. اینترپل سازمان پلیس بین الملل هم رسما از جمهوری اسلامی خواست تا با تحقیقات این سازمان در این خصوص همکاری کند.

قطعنامه پیشنهادی عربستان سعودی در محکومیت “طرح ترور سفیر عربستان سعودی در آمریکا” به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید. در این قطعنامه از جمهوری اسلامی خواسته شده با مجامع بین‌المللی در این زمینه همکاری کند.

در این قطعنامه که روز هجدهم نوامبر (۲۷ آبان) تصویب شده، جمهوری اسلامی صراحتا به دست داشتن در این کار متهم نشده است، اما از ایران خواسته شده به تعهدات بین‌المللی در زمینه حفاظت از جان دیپلمات‌ها احترام بگذارد.

قطعنامه سازمان ملل همچنین از جمهوری اسلامی خواسته تا “کسانی که در این عملیات دست‌ داشته‌اند” را به دادگاه‌ تحویل دهد.

واکنش جمهوری اسلامی به این مباحث اما بسیار تند بود.

محمد خزاعی، نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل در مقام واکنش گفت این قطعنامه “به صورت مشخص نشان می‌دهد که ایران در این توطئه ادعا شده دست نداشته” است.

او گفت که این متن با “پیش‌داوری” تهیه شده است.

نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل افزود: “این متن تنها بر ادعاهای ثابت نشده یک کشور که سابقه دشمنی طولانی با کشور من دارد، تهیه شده و ما آن را بشدت رد می کنیم.”

به دنبال اتهام ایالات متحده آمریکا به ایران و نیروی قدس سپاه، رهبر جمهوری اسلامی هم با حمله شدید به آمریکا گفت هدف واشنگتن از این اتهام، تحت‌الشعاع قرار دادن جنبش وال استریت و سناریوسازی برای تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی است.

او از اعضای نیروی قدس سپاه به عنوان شریف‌ترین عناصر مبارز جمهوری اسلامی نام برد.

 

در آرزوی شهادت

نیروی قدس یا سپاه قدس نیروی ویژه و زیرشاخه ‌ای از نیروهای پنج ‌گانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که مسئول فعالیت‌ ها و عملیات نظامی برون ‌مرزی سپاه را بر عهده دارد.

نیروهای قدس هنگام جنگ ایران و عراق به‌عنوان نیروی برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تشکیل شد و فعالیتش را با حمایت از کردها برای مقابله با صدام حسین در زمان جنگ ادامه داد و پس از جنگ، با حمایت از احمدشاه مسعود در زمان مداخله نظامی شوروی در افغانستان و بعدها در مقابله با طالبان دامنه فعالیتش را گسترش داد.

این نیرو همچنین از مبارزان اسلام‌گرای بوسنیایی در جنگ یوگوسلاوی حمایت کرد. مأموریت اصلی نیروی قدس، سازماندهی، پروراندن، تجهیز و سرمایه ‌گذاری روی جنبش‌ های انقلابی اسلامی است و مسئولیت راهبرد سیاست های خارجی نظام را با نظارت رهبر جمهوری اسلامی بر عهده دارد.

آمریکا و دولت های غربی، نیروی قدس را به طراحی، سازماندهی، هدایت و اجرای عملیات مختلف نظامی و تروریستی علیه نیروهای امنیتی و نظامی خارجی در کشورهای مختلف بخصوص عراق، افغانستان و لبنان متهم می کنند.

رسانه های بین المللی از قاسم سلیمانی فرمانده این نیرو به عنوان یکی از مخوف ترین و بانفوذترین شخصیت های منطقه خاور میانه نام می برند که روسای جمهور و ارشدترین مقامات کشورهای منطقه نیز نام او را با ترس و احترام بر زبان می آورند.

در مقابل رسانه های طرفدار جمهوری اسلامی و تشکل هایی مانند بسیج، به ویژه بسیج دانشجویی، از او با افتخار یاد می کنند واز قاسم سلیمانی به عنوان بسیجی مورد عنایت خاص رهبر جمهوری اسلامی نام می برند.

اهمیت فرمانده نیروی قدس سپاه،جمهوری اسلامی را واداشته تا از آن دسته از مقامات آمریکایی که خواستار ترور او شده اند به اینترپل شکایت کند.

این تهدید موجی از اعلام حمایت ها از سردار سلیمانی در بین بسیجی ها و رسانه های طرفدار جمهوری اسلامی را به دنبال داشت؛ بخصوص پس از آنکه سایت گوگل هم تصاویری از خانه او منتشر کرد.

آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان هم در خطبه های نماز جمعه تهران گفت که آرزوی قاسم سلیمانی “شهادت” است اما نه به این زودی.

سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران هم در واکنش به گزارش های مربوط به اظهارات یک نظامی سابق آمریکایی در مورد ترور فرماندهان نیروی قدس، گفته است: “نباید فراموش کنید فرماندهان آمریکایی در افغانستان، عراق و کشورهای منطقه حضور و تردد فراوان دارند، اگر یکی از ما را بکشید، دهها نفر از شما را خواهیم کشت.”

او با یادآوری اینکه چند صد هزار نفر از مردم ایران و نفرات و فرماندهان سپاه پاسداران در طول جنگ با عراق کشته شده اند، گفته است: “آنها ماهی را از آب می ترسانند و نمی فهمند که فرماندهان و پاسداران ما پس از جنگ نیز با غسل شهادت زندگی کرده اند.”