خالکوبی ستارگان، مشکل تازه تیم ملی

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» در گرماگرم تلاش برای حضور در جام جهانی

در حالی که تیم ملی فوتبال ایران با هدف پیروز شدن در مسابقه با هند به آن کشور سفر می کند تا با پیشتازی در گروهش گامی کارساز به مرحله سرنوشت ساز گزینش جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه بردارد، کمیته اخلاق با انگشت گذاشتن روی خالکوبی بازیکنان اصلی تیم مساله تازه ای آفرید.

کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال (کمیته منشور اخلاقی پیشین) با حضوری ناگهانی که در رسانه های داخلی و برونمرزی انعکاس حتی واکنش علی کفاشیان، رییس محتاط فدراسیوران فوتبال را در پی آورد

خبرگزاری ورزش ایران (ایپنا) نوشت که کفاشیان در مورد احضار اشکان دژآگه و سردار آزمون به کمیته اخلاق، به دلیل داشتن خالکوبی گفته است: “با این دعوت موافق نیستم. این نفرات بازیکنان ملی هستند و درست نیست این مسائل رسانه‌ ای شود. باید این موارد را با من در میان بگذارند و بعد رسانه‌ای کنند، چرا که این کارها پسندیده نیست.

کفاشیان در مورد کمیته ای که اقدامهایی فراتر از مسائل ملی دارد، افزود: “بازیکنان قبل از این قانون این کار را انجام داده بودند. اکنون در لیگ بازیکنان خالکوبی‌های خود را می‌پوشانند تا مشخص نشود. شاید این بازیکنان با توجه به اینکه در ایران حضور نداشتند از این مسئله بی ‌اطلاع بودند. نباید برای بازیکنانی که در تیم ملی مؤثر هستند این مسائل را رسانه ‌ای کنیم.”

 

 

 

 

 

کفاشیان بیشتر روی رسانه ای شدن این خبر انتقاد داشته است و نه خود حرکتی که توهین به بازیکن است.

خبرآنلاین هم گزارش می دهد که اشکان دژاگه از سال های حضور در بوندسلیگا خالکوبی داشت و این اتفاق جدیدی نیست اما سردار آزمون به تازگی روی دست خود خالکوبی کرده است. در حالی که برای مردم و مربیان کیفیت این بازیکنان اهمیت دارد نه خالکوبی های روی بدنشان، کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال مثل همیشه سریعا در این زمینه دست به کار شد و دو بازیکن ملی پوش را احضار کرد. احضاری که البته بعید به نظر می رسد نتیجه ای داشته باشد. اشکان دژاگه تا به حال به فدراسیون فوتبال نرفته و بعید است حالا حالا مسیرش به خیابان سئول بیفتد. سردار آزمون هم که در روسیه و روستوف بازی می کند و بعد از دیدار با هند راهی روسیه می شود. اما مسئولان کمیته اخلاق مصر هستند تا با این دو بازیکن برخورد کنند.

دبیر کمیته اخلاق: برایمان نام بازیکن مطرح نیست، محرومشان می کنیم!

آبانگاه، دبیر کمیته اخلاق به خبرآنلاین گفت: “اشکان دژاگه باید لباس آستین بلند می پوشید (در بازی با گوآم). آزمون هم که به تازگی خالکوبی کرده است. اصلا برای ما فرقی ندارد چه بازیکنی خالکوبی کرده. هیچ فرقی هم ندارد چه کسی باشد. این بازیکنان قرار است الگو باشند و حتی اگر لازم باشد آنها را محروم خواهیم کرد. البته حتما نباید محروم کنیم. می توانیم این بازیکنان را جریمه نقدی هم کنیم. دست ما برای برخورد با بازیکنان باز است و می توانیم جرایم مختلفی برایشان در نظر بگیریم.”

خبرگزاری مهر دیروز در گزارشی به مساله بازتاب این خبر روی سایت دی ولت آلمان اشاره کرده است.

 به اعتقاد این سایت “دژآگه نقشی کلیدی در تیم کارلوس کی‎روش به ویژه در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ دارد. نکته قابل توجه در خصوص خالکوبی دژآگه این است که این بازیکن دو ملیتی بوده و پیش از اینکه به ایران بیاید در فوتبال بوندس لیگا اقدام به خالکوبی کرده بود و نقش و نگار روی پوست این ملی پوش دیگر پاک نخواهد شد.”

خبر گزاری مهر نیز در پایان گزارش دی ولت یادآور شده است: این احضار در شرایطی از سوی کمیته اخلاق صورت گرفته و رسانه ای شده که تنها یک روز به دیدار تیم ملی فوتبال ایران و هند باقی مانده است و این اقدام می تواند در روحیه بازیکنان تاثیر منفی داشته باشد. اگر قرار است به این موارد رسیدگی شود باید در زمان مناسب باشد.