با اسلحه ساچمه ای مانع تجمع می شوند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» آخرین اخبار فعالان قومی

همزمان با بازداشت، احضار و بازجویی فعالان سیاسی و مطبوعاتی در تهران و برخی از شهرهای بزرگ کشور، این روند در برخی دیگر از مناطق و شهرهای غیر مرکزی در ایران نیز همچنان ادامه دارد. در همین راستا برخی از فعالان قومی در مصاحبه با “روز” ازآخرین وضعیت نقض حقوق بشر در این مناطق گفته اند.

 

کردستان: وضعیت دانشجوی اعتصابی کرد

پخشان عزیزی، از دانشجویان زندانی کرد در زندان اوین و عباس جلیلیان، نویسنده کرد کرمانشاهی در زندان دیزل آباد کرمانشاه، در اعتراض به وضعیت بلاتکلیف خود دست به اعتصاب غذا زده اند.

به گزارش خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر درایران ـ هرانا- پخشان عزیزی، دانشجوی رشته مددکاری دانشگاه جامع علمی کاربردی تهران در اعتراض به فشارهای وارده و بلاتکلیفی ااز چند روز پیش اقدام به اعتصاب غذا کرده و در شرایط نگران کننده ای به سر می برد.

وی که در تاریخ  بیست و پنج آبانماه به دلیل شرکت در تجمع اعتراض به اعدام احسان فتاحیان در دانشگاه تهران بازداشت شده، با وجود گذشت حدود سه ماه و ده روز از بازداشت همچنان به صورت بازداشت موقت در زندان اوین به سر می برد.

بنا به اخبار سایت های محلی عباس جلیلیان، نویسنده کرمانشاهی نیز که در حال حاضر در زندان «دیزل آباد» کرمانشاه دوران محکومیت خود را می گذراند از روز چهار شنبه 21/11/88 دست به اعتصاب غذا زده است.منابع محلی علل اعتصاب این نویسنده کرد را، انتقال و جابجایی های مکرر، عدم دسترسی به تلفن و نشریات و اخبار، بی اطلاعی از پرونده، نداشتن مرخصی وهمچنین عدم برخورداری و استفاده از عفو مشروط با توجه به عدم سابقه کیفری و محکومیت قبلی ذکر کرده اند.

از سوی دیگر نفر 2100 از فعالان حقوق بشر در بیانیه ای خواستار لغو حکم اعدام شیرین علم هولو، زندانی سیاسی کرد محکوم به اعدام شده اند.

در این بیانیه که با عنوان “حیات حق همه انسانهاست” منتشر شده، فعالان حقوق بشر ضمن اعلام مخالفت با اعدام و شکنجه، خواستار بررسی مجدد و عادلانه پرونده این دختر جوان کرد و همچنین حمایت نهادها و سازمان های مدافع حقوق بشر در جهت لغو حکم اعدام شیرین علم هولو شده اند.

رضا منوچهری از فعالان کمپین جمع آوری امضا برای لغو حکم اعدام شیرین علم هولو و یکی از تنظیم کنندگان بیانیه فوق، در تماسی تلفنی در مورد این بیانیه به “روز” می گوید: “ انتشار این بیانیه در ادامه برنامه های کمپین تلاش برای لغو حکم اعدام شیرین علم هولو صورت گرفته است و تا لحظه انتشار توانسته ایم آن را به امضای 2100 فعال حقوق بشر در ایران برسانیم”.

وی با اعلام اینکه جمع آوری امضا برای لغو حکم اعدام این زندانی محکوم به اعدام کرد ادامه دارد، افزود: “این بیانیه و دیگر تلاشهای صورت گرفته کمپین به طور رسمی جهت پیگیری به نهادهای جهانی دفاع از حقوق بشر ارسال می شود”.

انتشار این بیانیه در حالی صورت می گیرد که بی خبری از وضعیت کاوه قاسمی کرمانشاهی، عضو شورای عالی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان که صبح روز چهار شنبه 14 بهمن ماه توسط ماموران لباس شخصی در منزل پدری اش در کرمانشاه بازداشت شد، نیز همچنان ادامه دارد.

به گزارش دبیرخانه سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، کاوه قاسمی کرمانشاهی فقط دو روز پس از بازداشت تماس تلفنی کوتاهی با خانواده داشته است و از آن زمان تا کنون هیچ گونه خبری از وضعیت این فعال حقوق بشر به دست نیامده است.

 

آذربایجان: بازداشت ها ادامه دارد

بازداشت چهار فعال در اردبیل و صدور احکام حبس و جریمه برای پنج فعال آذربایجانی در تبریز از جمله آخرین اخبار مربوط به فعالان سیاسی و مدنی آذربایجان در هفته گذشته بود. به نوشته منابع محلی پنج نفر به اسامی  ابراهیم فرج زاده، حسین نصیری و نوراله حسینیان در تبریز به تحمل شش ماه حبس تعزیری و جواد سلمانی و ابوالفضل نصیری به پرداخت پانصد هزار تومان جریمه نقدی محکوم شده اند.

اتهام این فعالین آذربایجانی عضویت در گروه های سیاسی به قصد برهم زدن امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام از طریق دعوت مردم به تجمع در سالگرد اعتراض به کاریکاتور نژادپرستانه روزنامه ایران در ۱ خرداد ۸۶ و سفر به جمهوری آذربایجان عنوان شده است.

واحید قاراباغلی، سخنگوی آداپ(انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی) درمورد شرایط محاکمه این 5 تن به “روز” می گوید: “جلسه رسیدگی به اتهامات این فعالین آذربایجانی به صورت غیر علنی برگزار شده و علی اصغر اسماعیلی و صمد عالمی وکلای دادگستری در تبریز وکالت این این افراد را بر عهده داشته اند. بازداشت شدگان در تمام مدت بازداشت از حق دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده محروم بوده اند.“ 

ارگان خبری این انجمن هم در خبری دیگر از دستگیری چهار فعال دیگر در اردبیل خبر داده است: “مهدی اژدری، بابک میامی، حسن کریمی و شهروز تختی از فعالین مدنی آذربایجانی روز سه شنبه ۴ اسفند ۸۸ از سوی ماموران اداره اطلاعات اردبیل بازداشت شدند”.

بازداشت این افراد بدنبال پخش گسترده اعلامیه هایی با موضوع تبریک روز جهانی زبان مادری در سطح شهرهای استان اردبیل و مناطق ترک نشین استان گیلان صورت گرفته است.

ماموران اداره اطلاعات اردبیل همچنین ۵ اسفند ۸۸ با مراجعه به منزل مهدی اژدری اقدام به تفتیش خانه کرده و کیس کامپیوتر و کتابهای وی را با خود برده اند.

سخنگوی آداپ درمورد بازداشتهای پس از روز جهانی زبان مادری به “روز” می گوید: “ماموران امنیتی در هفته های گذشته ضمن دستگیری فعالین مدنی آذربایجانی و ایجاد فضایی شبه نظامی در شهرهای آذربایجان مانع از برگزاری مراسم بزرگداشت روز جهانی زبان مادری در شهرهای این منطقه شدند. صدور احکام زندان برای این فعالین و ضرب و شتم فعالین مدنی آذربایجانی در بازداشتگاهها و زندانها نشانه ای دیگر از نقض سیستماتیک حقوق بشر در آذربایجان است. این فعالین اکثرا خواهان ابتدایی ترین حقوق انسانی خود در زمینه تحصیل به زبان مادری در مدارس و رفع تبعیضات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و رعایت حقوق بشر در مورد آذربایجانیها هستند”.

وی با اشاره به وضعیت امنیتی برخی از شهرهای آذربایجان در روز جهانی زبان مادری و روزهای پس از آن هم می افزاید: “با فرارسیدن 2 اسفند(21 فوریه) که از سوی سازمان ملل به عنوان روز جهانی زبان مادری انتخاب شده است شهرهای آذربایجان (آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، قزوین و بخشهایی از استانهای همجوار) فضایی امنیتی به خود گرفت و ماموران امنیتی و گارد ضد شورش با استقرار در نقاط حساس شهرها اقدام به کنترل عبور و مرور شهروندان کردند. همچنین بدنبال پخش فراخوان دعوت مردم تبریز به تجمع روز جهانی زبان مادری در ۲ اسفند ۸۸، موتورسواران مسلح با اسلحه های ساچمه ای و ماموران امنیتی در میدان شهناز و خیابانهای اطراف آن اقدام به گشت زنی نموده و با استقرار در میادین اصلی شهر مانع از تشکیل هر گونه تجمع مسالمت آمیز به مناسبت روز جهانی زبان مادری شدند”.

همزمان با این بازداشت ها، منابع خبری دولتی از  دستگیری برخی از افراد یک گروه “تندرو” در آذربایجان غربی خبر داده اند.

به گزارش جام‌جم ‌آنلاین، روابط عمومی وزارت اطلاعات اعلام کرده که “به دنبال دریافت گزارشات مردمی از فعالیت افرادی معلوم‌الحال در استان آذربایجان غربی، یک گروه از افراد تندرو که از طریق رخنه در برخی از مراکز مذهبی و دینی اقدام به ترور افراد می‌کردند، شناسایی و با هماهنگی مرجع قضایی دستگیر شدند”.

بر اساس این گزارش، “بازداشت‌شدگان متهم اند که با تهیه سلاح و مهمات، علاوه بر به کشتن سرباز وظیفه نگهبان بانک ملی، یکی از روحانیون اهل سنت شهرستان مهاباد را در حین عزیمت به مسجد، در سال گذشته، ترور کرده‌اند”.

 

بلوچستان: اسامی محکومین به اعدام

در بلوچستان هویت 6 تن از زندانیان سیاسی که به حکم اعدام محکوم شده اند توسط کمیته بلوچستان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران اعلام شد.

به گزارش این کمیته از آمار و هویت دهها زندانی سیاسی بلوچ در منطقه جنوب شرقی ایران اطلاع دقیقی در دست نیست. این منطقه به دلیل فضای امنیتی و خلاء نهادهای مدنی ازجمله مناطقی است که از ضعف دیده بانی و فعالیت مدافعان حقوق بشر رنج می برد.

خبرگزاری حقوق بشر ایران ـ رهانا- اعلام کرده که تعداد دقیق زندانیان سیاسی محکوم به اعدام یا در معرض حکم اعدام در این منطقه از کشور مشخص نیست اما به گواه آمارها و ادعای منابع دولتی، تعداد زیادی از شهروندان با اتهامی سیاسی-امنیتی در این منطقه به مرگ محکوم شده اند.

عبدالرحمان ناروئی فرزند خالقداد، عابد گهرام زهی، عبدالحمید ریگی فرزند آزاد ریگی، عبدالجلیل ریگی فرزند جان محمد، ناصر شه بخش، محمود ریگی فرزند نظر هویت احراز شده شش زندانی سیاسی بلوچ محکوم به اعدام است.

گفتنی است اکثر افراد مورد اشاره در بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر زاهدان نگهداری می شوند و از حقوق اولیه همچون تماس با خانواده، در اختیار داشتن وکیل و برگزاری دادگاه عادلانه محروم هستند.

احراز هویت 6 زندانی محکوم به اعدام بلوچ پس از آن صورت گرفت که منابع خبری رسمی به نقل از روابط عمومی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی گزارش دادند که ماموران این وزارتخانه  عبدالمالک ریگی، اهل بلوچستان و رهبر “گروه جندالله” را بازداشت کرده اند.