از اعتصاب غذا تا برپایی تجمع

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی در گفتگو با خانواده ها

در حالی که علی رغم صدور قرار وثیقه های سنگین برای زندانیان سیاسی و مطبوعاتی، تاکنون از تودیع وثیقه توسط خانواده های این زندانیان ممانعت به عمل آمده  و خبری از آزادی این زندانیان نیست، دستگیریهای جدید،  کوتاه شدن زمان ملاقات های کابینی و بی خبری از برخی زندانیان سرشناس،  نشان از موج جدید فشارها بر زندانیان و خانواده های  آنان دارد.  ”روز” در گفتگو  با خانواده های تعدادی  از زندانیان مطبوعاتی و سیاسی ،  آخرین وضعیت آنان را جویا شده  است.

این گفتگوها در شرایطی صورت می گیرد که مطابق آخرین اخبار رسیده از اوین، از 43 روز پیش هیچ خبری از احمد زیدآبادی، روزنامه نگار سرشناس ایرانی نیست، فریبا پژوه نیز، به گفته مینا جعفری، وکیل این روزنامه نگار ممنوع الملاقات شده است. از سوی دیگر اعتصاب غذای هنگامه شهیدی که در انتظار آزادی به سر می برد، اعتصاب غذای پیمان عارف و کوتاه تر شدن زمان ملاقات خانواده های زندانیان که به گفته این خانواد ه ها وسط ملاقات به یکباره صدا قطع شده و پرده های شیشه های کابین پایین افتاده است، از مهم ترین اخبار دیروز زندانیان سیاسی و مطبوعاتی بوده است. همچنین نگار سایه، خبرنگار آزاد و مسئول ستاد جوانان منطقه 19 میرحسین موسوی و علی خاری، رییس ستاد88 (جوانان حامی خاتمی و موسوی) استان گلستان نیز بازداشت شده اند. نگار سایه همسر سعید قریشی است که هفته گذشته در جریان یورش به مراسم دعای کمیل بازداشت شده و در زندان اوین است.

 

خانواده های زندانیان سیاسی تجمع می کنند

خانواده های زنداینان سیاسی دیروز با انتشار اطلاعیه ای اعلام کردند: در اعتراض به ادامه بازداشت غیرقانونی عزیزانشان،روز ششم آبان ماه تجمع مسالمت آمیز برپا می کنند.

این خانواده ها توضیح داده اند: این تجمع اولین اقدام ما خواهد بود که باهدف اتمام حجت برای آزادی عزیزانمان انجام خواهد شد. و اگر مسوولین همچنان تظاهر به ندیدن ما و نشنیدن پیاممان که تاکنون هم گوش فلک را کر کرده است، بنمایند و به رویه های پیشین ادامه دهند، در گام بعدی دست به تحصن خواهیم زد که در زمان خود مکان آن را اعلام خواهیم کرد و اگر باز هم نتیجه ای نگرفتیم دست به اعتصاب غذای دسته جمعی می زنیم تا آنانکه قدرت؛ چشم و گوش شان را بسته است شاید به خود آیند و همزمان در صورت بی پاسخ ماندن اعتراضات شکایت به نهادهای حقوق بشری و کیفری بین المللی قرار خواهیم برد.

 

دستور بازجو فراتر از دستور دادستان تهران

از 43 روز پیش تا کنون خانواده و وکیل احمد زیدآبادی در بی خبری مطلق به سر می برند. مهدیه محمدی، همسر این روزنامه نگار که  علیرغم دستور دادستان تهران، دیروز نیز موفق به ملاقات با همسرش نشده به “روز” گفت چهارشنبه هفته پیش به اتفاق سایر خانواده های زنداینان  به دیدار دادستان تهران رفتیم و ایشان گفتند که بعد از این هیچ گونه مشکلی برای ملاقات وجود ندارد و حتی اگر کسی قتل هم مرتکب شده باید با خانواده اش ملاقات کند و من تقاضای ملاقات نوشتم که ایشان پای آن را امضا کردند و دیروز نیز قبل از مراجعه به اوین به معاون ایشان زنگ زدم که به من گفتند دادستان روز یکشنبه نامه ملاقات مرا به اوین برده و دوشنبه نیز یک مسولی از سوی دادستان در زندان مستقر شده است و قطعا من م یتوانم آقای زیدآبادی را ببینم.

همسر زیدآبادی که به شدت متاثر بود افزود: دیروز از ساعت 9 صبح تا 3 بعد از ظهر همراه با سه کودکم در زندان سالن ملاقات اوین نشستیم و برگه ملاقات را نیز دادند و سپس ما را به سالن ملاقات کابینی بردند و گفتند که ماموران رفته اند آقای زیدآبادی را بیاورند اما متاسفانه در نهایت گفتند که بازجو اجازه ملاقات نداده است. و من هم بعد از خارج شدن از اوین به معاون دادستان زنگ زدم و گفتم که به آقای دادستان بگویید زور بازجو بیشتر از شما است و این چه قدرتی دارد که به راحتی زیر حرف دادستان میزند؟

خانم محمدی با بیان اینکه ملاقات حق کودکان آقای زیدآبادی است افزود: متاسفانه درباره پرونده آقای زیدآبادی هم یک روز می گویند در مرحله تحقیقات مقدماتی است و یک روز دیگر می گویند که رفته برای کیفرخواست و هر روز حرف جدیدی میزنند و ما در واقع نمیدانیم که پرونده ایشان در چه مرحله ای است.

 

ملاقات نیمه کاره

خانواده سعید لیلاز ، روز گذشته با این روزنامه نگار به صورت کابینی ملاقات کردند. خانم سپهرناز پناهی ابوذر در گفتگو با “روز” وضع روحی همسرش را خوب توصیف کرده و گفت: آقای لیلاز در سلولی چند نفره با زندانیان غیر سیاسی هستند که به شرایط بهداشتی و هم سلولی های خود اعتراض کرده و خواهان تغییر سلول خود شده اند اما تاکنون توجهی به این خواست ایشان نشده است.

خانم لیلاز با اشاره به کوتاه بودن ملاقات دیروز گفت:  وسط ملاقات یکباره پرده های کابین پایین افتاد و بدون خداحافظی مجبور شدیم سالن ملاقات را ترک کنیم.

وی  خبر از تفتیش سلول آقای لیلاز داده و گفت: به یکباره به سلول ایشان ریخته ایشان را بیرون برده اند و سپس پتوهای ایشان را تکانده و خودکاری که در اختیار داشت را از او گرفته اند و متاسفانه تاکنون نه لباس گرم و نه کتاب هایی که برای ایشان می بریم را از ما قبول نمی کنند  و روزنامه نیز در اختیار ایشان قرار نمی دهند.

خانم پناهی با بیان اینکه روز چهارشنبه ، این روزنامه نگار را برای اخذ دفاعیت آخر به دادگاه منتقل کرده بودند گفت: آقای سبحانی به من گفتند که دفاعیات آقای لیلاز اخذ شده و با ایشان دیدار کرده اند اما سعید این موضوع را تکذیب کرد و گفته که اصلا آقای سبحانی را ندیده و فقط یک امضا از او گرفته اند و دقاعیاتی در کار نبوده است.

خانم پناهی که روز گذشته به دادگاه امنیت نیز مراجعه کرده بود گفت: به ما گفتند که پرونده آقای لیلاز برای تعیین تکلیف ، به دادستان تهران فرستاده شده است.

وی با بیان اینکه آقای لیلاز اجازه تماس تلفنی با خانواده خود را ندارد گفت : امیدوارم دادستان تهران بر وعده خودش مبنی بر روشن شدن تکلیف عزیزان ما وفا کند و حداقل حقوق این زندانیان را مراعات کنند.

 

چهار ماه بلاتکلیفی

ژیلا بنی یعقوب نیز دیروز موفق شد با بهمن احمدی امویی به صورت کابینی ملاقات کند. خانم بنی یعقوب نیز به “روز” گفت که زمان ملاقات بسیار کم  و چند دقیقه بوده که وسط ملاقات نیز به یکباره تلفن قطع شده و پرده ها به پایین افتاده است .

وی روحیه همسر روزنامه نگارش را خوب توصیف کرده و گفت: متاسفانه 4 ماه است که بهمن در شرایط بلاتکلیف به سر می برد و قرار بازداشتی برای او صادر نشده و با قرار وثیقه همچنان در بند 209 زندانی است  و اجازه تودیع وثیقه را به ما نمی دهند.

به گفته خانم بنی یعقوب، کتاب هایی که او برای آقا یاحمدی امویی برده بود را از او نگرفته اند.

 

هنگامه شهیدی اعتصاب غذا کرد

هنگامه شهیدی که روز گذشته از بند 209 به بند عمومی زندان اوین منتقل شده در تماس تلفنی با خانواده اش اعلام کرده است که دست به اعتصاب غذا زده است و تا زمان آزادی دست از اعتصاب نخواهد کشید.

او به مادرش گفته است که انقدر به اعتصاب غذا ادامه خواهد داد که یا آزاد شود و یا جنازه اش را از ندان به خارج منتقل کنند.

مادر هنگامه شهیدی که مشکل نارسایی قلبی دارد بعد از شنیدن این قضیه دچار حمله قلبی شده و به بیمارستان منتقل شده است.

هنگامه شهیدی در شرح انتقال خود به بند عمومی می‌گوید:” به دلیل خصومت یکی از نگهبانان بند 209، من و فریبا پژوه را از یکدیگر جدا کردند. عصر امروز نیز، به من اعلام کردند که وسایلم را برای آزادی جمع کنم و درحالی که تا دم در زندان اوین نیزرفتم، مرا به بند عمومی منتقل کردند.” وی در مورد اعتصاب غذای خود می‌گوید:” امسال نذر کرده بودم تا در تاریخ 88/8/8 به حرم امام رضا بروم، اما با توجه به وضعیت بلاتکلیفی، اعتصاب غذای خود را از دیشب آغاز کردم. این تنها راهی است که می‌توانم نسبت به شرایط خود اعتراض کنم. یا جنازه من از زندان اوین خارج می‌شود، یا اینکه آزادم می‌کنند.”

این روزنامه نگار گفته است که از قرص هایی که به دلیل ناراحتی قلبی اش استفاده می کند نیز استفاده نخواهد کرد.

 

پیمان عارف نیز اعتصاب غذا کرد

از سوی دیگر پیمارن عارف ، دانشجوی محروم از تحصیل نیز از روز گذشته دست به اعتصاب غذا زده است. سمیرا جمشیدی ، همسر پیمان عارف در این زمنیه به “روز” گفت: پیمان در بند 8 زندان اوین بود که دو روز است به بند 209 منتقل شده و بعد زا نامه ای که هفته گذشته در خصوص سخنان دادستان به اتفاق آقای مجید دری نوشته بود به شدت تحت فشار قرار گرفته است.

خانم جمشیدی افزود: از دیروز پیمان را به سلول انفرادی منتقل کرده اند و او نیز دست به اعتصاب غذا زده است.

پیمان عارف در حال گذراندن محکومیت ۱۸ ماهه خود می باشد و برای پرونده اخیر وی نیز پس از صدور قرار وثیقه ۱۰۰ میلیونی ، تودیع وثیقه صورت گرفته است، و نگهداری وی در بند انفرادی غیر قانونی است..

 

ملاقات با نورانی نژاد

خانواده حسین نورانی نژادعضو جبهه مشارکت نیز روز گذشته  با او دیدار کردند.

پرستو سرمدی، همسر رییس کمیته اطلاع رسانی جبهه مشارکت  به سایت نوروز گفت: وی علی رغم آنکه بیش از 40 روز است، در سلول انفرادی به سر می برد از وضعیت روحی مناسبی برخوردار است، اما به لحاظ جسمی کاهش وزن زیادی داشته و بسیار رنگ پریده شده است.

سرمدی افزود: همسرم مبتلا به بیماری آسم است و به هوای آزاد نیاز دارد بنابراین ادامه حضور حسین در سلول انفرادی، نگرانی زیادی را در مورد سلامت جسمی او به وجود می آورد.

وی با اعتراض نسبت به ادامه وضعیت بلاتکلیف پرونده همسرم گفت: در حالی که مدتی است از حسین بازجویی نشده همچنان در سلول انفرادی نگه داشته شده است و بعد از گذشت یک ماه و نیم از دادن پاسخ صریح به ما در مورد اتهام و دلیل بازداشت او خودداری می کنند

 

گلایه ابطحی از شایعات دولتی

دختر محمد علی ابطحی از ملاقات با پدرش در روز یکشنبه خبر داد و گفت: مانند همه زندانیان بند 2 الف اوین، پدرم نیز از یک ماه پیش می‌تواند هفته‌ای یک بار با خانواده خود ملاقات کند. ما در روزهای یکشنبه به دیدار وی می‌رویم و هم سلولی‌های پدرم روزهای دیگر ملاقات دارند.

فاطمه ابطحی، به سایت پارلمان نیوز گفته است که “پدرم از شایعاتی که در موردش پخش شده بود مانند این که می‌گفتند وی در ماه مبارک رمضان هر شب برای افطار به منزل می‌آمده، ابراز ناراحتی کرد و متاثر شد زیرا او مانند دیگر دوستان در بندش در ماه رمضان یک شب برای مرخصی ساعتی به همراه 3 مامور برای صرف افطار به منزل آمد”.

او افزوده است: “شایعه دیگری که در مورد پدرم مطرح شد این بود که گفته بودند او تنباکوی معسل از خانواده خواسته است و در زندان قلیان به او می‌دهند و چیزهای عجیب و غریبی از این قبیل. پدرم گفت که بعد از آزادی حتما از رسانه‌ای که این شایعات را پخش کرده شکایت می‌کند.در بسیاری موارد شایعه کردند که او آزاد شده است،در حالیکه در یک ماه اخیرتقریبا هر هفته به او و خانواده‌اش وعده آزادی داده‌اند، ولی تمامی این هفته‌ها با حسرت دیدار پدر در خانه پایان یافته است”.

محمد علی ابطحی با عبدالله رمضان‌زاده، صفایی فراهانی، محمد عطریان‌فر و سعید شریعتی هم سلول است و محسن میردامادی با فیض الله عرب سرخی و فریدی ، وهم چنین محسن امین‌زاده با مصطفی  تاج‌زاده نیزهم سلول هستند.