بنی یعقوب و خبرنگار منتقد اسراییل، برنده یک جایزه

نویسنده

» اهدای غیابی جایزه شجاعت در روزنامه نگاری

مراسم اهدای جایزه شجاعت در روزنامه نگاری شب گذشته در باشگاه ملی رسانه ها(National Press Club)  در شهر واشینگتن با حضور سه تن از چهار برگزیده امسال برگزارشد. از کشور ایران ژیلا بنی یعقوب یرنده این جایزهشده  بود که وی در این مراسم حضور نداشت.

ژیلا بنی یعقوب، که بیش از ۶۰ روز را بعد از انتخابات خرداد ماه در زندان گذراند، درحالی این جایزه را از آن خود کرد که هم اکنون همسر وی بهمن احمدی ابویی نیز همچنان بلاتکلیف در زندان به سر می برد.

دیگر برندگان این جایزه ارینا خلیپ از کشور روسیه سفید که یکی از دبیران روزنامه نوویاگازتا است بود. اگنس تیل از کامرون و امیراهاس خبرنگار اسراییلی روزنامه هاآرتص نیز برندگان امسال این جایزه بودند.

در ابتدای این مراسم که نزدیک به سیصد نفر از اهالی مطبوعات ورسانه های آمریکا ودیگر کشورهای جهان در باشگاه ملی رسانه ها در شهر واشینگتن دی سی حضور داشتند پس از سخنان مایکل فریدمن استاد رسانه دانشگاه جورج واشینگتن کلیپ کوتاه ویدپویی از زندگی برندگان جایزه و کارهای انها درکشورهای یاد شده پخش شد تا بییندگان با گوشه ای از شرایط و سوابق کاری آنها آشنا شوند.

جودی وودروف ریس بنیاد بین المللی رسانه زنان در این خصوص گفت:” این روزنامه نگاران برجسته برای گزارشگری در کشورهایی انتخاب شده اند که نوشتن اخبار و جستجوی حقیقت زندانی آنها را در خطر دستگیر و حمله فیزیکیی وبعضا مرگ می اندازد. با این حال آنها مداوم برای سالها این ریسک ها را به جان خریده اند تا بتوانند بتوانند ما راروشن کنند وزندگی دیگران را ارتقابخشند.”

سپس برندگان جایزه به روی صحنه آمده و در یک میزگرد در حضور حاضرین به سوالهای گوناگون در مورد فعالیت کاری خود ونظرشان درمورد روزنامه نگاری و نقش اینترنت در فعالیت های خود سخن گفتند. نکته جالب توجه انتقادات صریح خبرنگار هاارتص از نحوه پوشش خبرهای فلسطین در روزنامه های آمریکایی بود. وی خطاب به حاضرین گفت که خبرنگاران آمریکایی یک درصد واقعیت فلسطین واشغالگری اسراییل را هم گزارش نمی کنند. او با اعلام اینکه غزه یک زندان بزرگ برای فلسطینیان است  نحوه رفتار اسراییل با فلسطینی ها را با دولت آپارتاید آفریقای جنوبی مقایسه کرد و گفت که این کاری است که هر روز در فلسطین انجام می شود. او سپس گفت درست است که دراسراییل مطبوعات سانسور نمی شوند اما چاپ مطالب انتقادی هم دشواری های خاص خودش را دارد.

درمیان برنامه چندین بار با سخن از ژیلا بنی یعقوب سختی کار روزنامه نگاران و وضعیت زندانی شدن آنها نیز مطرح شد و اعلام شد که وی بعد از انتخابات دو ماه را در زندان گذرانده و هم اکنون همسر وی نیز در زندان است وتلاش های وی برای آزادی وی همچنان بی اثر وثمر مانده است.

از دیگر حامیان این برنامه می توان به بنیاد بین المللی رسانه زنان، دانشگاه جورج واشینگتن و موسسه رسانه جهانی دانشگاه جورج واشینگتن اشاره کرد.

درادامه برنامه خبرنگار روسیه سفید نیز با تایید سخنان خبرنگار اسراییلی از اینکه در قلب اروپا دولتی وجود دارد که بدیهی ترین حقوق شهروندانش را نقض می کند انتقاد کردو گفت که در نگاه خبرنگاران آمریکایی اساسا کشورش روی نقشه جغرافیا وجود ندارد.