حمایت اوباما از آزادی ایرانیان

نویسنده

» گزارشی از میدل ایست آنلاین

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در آستانه سالگرد انتخابات مخدوش ایران، از جهانیان خواست تا از مبارزه مردم ایران برای رسیدن به آزادی،حمایت کنند. این درخواست بعد از آن اعلام شد که رهبران مخالفان راه پیمایی سالگرد انتخاباتی که منجر به انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد تندرو شد را لغو کردند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران مخالفان در یک بیانیه مشترک اعلام کردند که این تصمیم برای حفاظت از جان و مال مردم ایران گرفته شده است.

سال گذشته که مردم ایران به پای صندوق های رای رفتند نتیجه ای که با آن مواجه شدند، پیروزی آسان احمدی نژاد بود. کاندیدا های مخالف اعلام کردند که در انتخابات تقلب شده است و مردم معترض به نتیجه انتخابات به خیابان ها آمدند و جمهوری اسلامی با استفاده از زور آنها را ساکت کرد.

اوباما در بیانیه ای که توسط یکی از مشاوران حقوق بشری اش خوانده شد، گفت: “شجاعت مردم ایران الگویی برای همه ماست و ما را به چالش می کشد تا تاریخ را به سمت عدالت هدایت کنیم.”

اوباما در بیانه اش گفته است: “این مسوولیت همه مردم و کشورهای آزاد است تا روشن کنند ما طرف کسانی هستیم که در پی آزادی، عدالت و عزت هستند.”

اوباما می گوید که روزی خواهد رسید که مردم ایران بتوانند آزادانه حرف بزنند و بدون ترس ابراز عقیده کنند، روزی که دولت ایران بجای ارعاب، نماینده مردم کشورش باشد.

اوباما گفت که انتخابات سال گذشته یادآورد سرکوب وحشیانه مخالفان و قتل افراد بی گناه است، مثل کشتن دختر جوانی در خیابان.

منظور اوباما ندا آقا سلطان دختر 26 ساله ای است که صحنه مرگش فیامبرداری شد و در سرتاسر دنیا منتشر شد و بدل به سمبل مقاومت مردم علیه حکومت اسلامی شد.

اوباما گفت: “شجاعت مردم ایران در مقابل فشار و سرکوب ستودنی است. این ما را به یاد جنبش های دموکراسی خواهی می اندازد که بعد از سال ها مبارزه آزادی و احترام را به همه جای دنیا بردند”.

سالگرد انتخابات ایران درست بعد از تصویب تحریم های سازمان ملل علیه برنامه های اتمی ایران بود.

اوباما کمی بعد از آنکه به ریاست جمهوری رسید، به ایران پیشنهاد مذاکره داد تا به سه دهه خصومت که از بعد از انقلاب اسلامی در ایران آغاز شده بود، پایان بدهد.

اما دولت آمریکا اعلام کرد که احمدی نژاد به این پیشنهاد پاسخ مشخص نداده است.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه نسبت به لغو راهپیمایی توسط رهبران مخالف ابراز تاسف کرد.

وی در جریان سفرش با باربادوس گفت: “اینکه مخالفان، راهپیمایی را لغو کردند نه فقط باعث تاسف است بلکه این آشکارا نشانگر این است که چرا رژیم ایران چنین نگرانی عمده‌ای در سراسر جهان به وجود آورده است.”

وی در ادامه گفت: “قتی سرکوب مردم از سوی آنها، تحریف نتیجه انتخابات، فعالیت‌های آنها در زمینه واردات و صادرات تروریسم در جهان و دنبال کردن سلاح‌های اتمی را درنظر بگیرید، به ترکیب بسیار خطرناکی می‌رسید.”

خانم کلینتون افزود:“به همین دلیل برای همبستگی در کنار مردم ایران می‌ایستیم، چنان که از بدو کارمان در دولت ایستاده ایم.”

 

منبع: میدل ایست آنلاین 11 ژوئن