اکرمی: نقدی حد و جایگاه خود را بداند

نویسنده
مهشید برومند

» واکنش عضو دولت به دخالت سرداران در پرونده مهدی هاشمی

چندروز پس از اظهارات فرمانده بسیج درباره محاکمه مهدی هاشمی و ادعای اینکه در پرونده او”هم مفاسد و فحشای اخلاقی، و هم مفاسد جاسوسی و براندازی و هم مفاسد اقتصادی” مطرح است و همچنین کنایه هایی به اکبرهاشمی رفسنجانی، سیدرضا اکرمی رییس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری و از اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز به این اظهارات واکنش نشان داده به زبان حدیث و روایت،به نقدی یادآور شده است که “حد و جایگاه خود را بداند و از آن فراتر نرود.”

سیدرضا اکرمی طی مقاله ای با عنوان “مردم و سردار نقدی” در روزنامه مردم سالاری با اشاره به اظهارات سرتیپ پاسدار محمدرضا نقدی در حضور ۴۵۰ نفر از “پیشکسوتان جهاد و شهادت” نوشته: “از زبان سردار نقدی خواندم: عده‌ای به خاطر سهم اندکی که در انقلاب داشته‌اند، فداکاری‌های عظیم ملت را نادیده می‌گیرند و خود را صاحب انقلاب می‌دانند و به خود اجازه می‌دهند هر تحریفی که می‌خواهند در فرهنگ و مرام انقلاب ایجاد کنند و هر تصرفی را در بیت‌المال روا داشته‌اند، انتظار هم این است که دستگاه‌های نظام جلوی این تصرفات ظالمانه ایستاده و حق مطلب را ادا کنند.”

رییس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری اضافه کرده است: “آیا شایسته است در حضور پیشکسوتان جهاد و شهادت، پس از ۲۵ سال بعد از ارتحال امام و ۲۶ سال پس از پایان جنگ تحمیلی، مطالبی بیان شود که فقط «القاء شبهات» است و بیان رخدادی‌های نامتوازن توسط عده‌ای اندک، که معلوم نیست سهم‌داران اندک انقلاب کیستند، چون اسم برده نشده و آدرس هم داده نشده است، اینان کیستند که فداکاری‌های عظیم ملت را نادیده می‌گیرند و خود را صاحب انقلاب می‌دانند و کار تحریف در فرهنگ و مرام انقلاب انجام می‌دهند و تصرف در بیت‌المال دارند.”

او در ادامه اظهارات نقدی را “غیرقابل باور” خوانده و خاطرنشان کرده: “فرموده‌اید «امروز قوه قضائیه در آزمونی سخت و سرنوشت‌ساز قرار گرفته و مردم انتظار دارند، برخورد با غاصبان بیت‌المال و متعدیان به اعتبار جمهوری اسلامی، قاطع، بدون ملاحظه اسم و رسم‌ها، و شفاف باشد». جناب آقای نقدی! واژه «مردم» واژه‌ای است که همه گویندگان آن را بر زبان و قلم می‌آورند و معلوم نیست که «این مردم» کیستند و گوینده سخن چه «نیابتی و وکالتی» از آنان دارد. خوانندگان کدام جریده، سخنان شما را می‌خوانند و می‌پذیرند، حتی ۴۵۰ نفر پیشکسوت جهاد و شهادت حاضر در جلسه اظهارات شما را می‌پذیرند؟”

سیدرضا اکرمی خطاب به فرمانده بسیج افزوده: “برای قوه قضائیه، وظیفه و مسئولیت تعیین کردن، چه جایگاهی دارد؟ سردار محترم، امام علی علیه‌السلام می‌فرماید «رحم‌الله امرء عرف قدره و لم یتجاوز حده» رحمت بر آن کس باد که حد و جایگاه خود را بداند و از آن فراتر نرود.”

این عضو ارشد تشکل جامعه روحانیت مبارز که اکبرهاشمی رفسنجانی یکی از بنیانگذاران آن است ضمن انتقاد از این فرمانده سپاه افزوده: “اینها کیستند و کجا معلوم شده که «هم مفاسد و فحشای اخلاقی و هم مفاسد جاسوسی، براندازی، اقتصادی» دارند؟ راستی مشوه کردن جامعه و مخشوش نمودن اذهان خوانندگان جرائد و نقل کردن مطالب شما به دیگران، چه وجه شرعی و قانونی و اخلاقی دارد؟ دادن نسبت‌های حقوقی «مفاسد و فحشای اخلاقی، جاسوسی، براندازی، اقتصادی» به برخی که هنوز «اتهام آنان» معلوم نیست چه رسد به جرم، چه دستاوردی دارد؟ این شازده و طاغوت چه کسانی هستند که یک جلسه برای آنان صرف می‌کنید؟”

مشاور عالی وزیر کشور در دولت حسن روحانی تکرار واژه های “مردم و چک‌پول‌های بی‌اندازه، سال ۸۸، اراذل و اوباش، آشوب ۸ ماهه در تهران و…” را دستمایه کرده و مواضع و اظهارات ضد و نقیض او در چند سال اخیر را به رخ او کشیده است.

سیدرضا اکرمی خطاب به فرمانده بسیج تاکید کرده که “از سال ۸۸ تا ۹۳، ۵ سال می‌گذرد، راستی معلوم ساختید که آشوب‌گران ۸۸، داخلی بودند یا خارجی، سران فتنه در خارج بودند یا داخل، در ۸۸ به وجود آمدند یا ۷۸، پاره‌کنندگان عکس امام، چه کسانی بودند و چرا محاکمه نشدند و به مردم معرفی نشدند؟”

او همچنین با طرح این پرسش ها که “آیا نام بردن از آیت‌الله هاشمی‌ و حجت‌الاسلام ناطق‌نوری در مناظره قبل از ۲۲ خرداد فتنه نبود؟ آیا حمله به کوی دانشگاه پس از ۲۲ خرداد و کوی نمایندگان مجلس فتنه نبود؟ آیا سخنرانی در میدان ولی‌عصر در روز ولادت حضرت زهرا علیه اسلام «که لازم است امروز دیده و شنیده و بررسی شود» توسط آقای احمدی‌نژاد فتنه نبود؟ حادثه کهریزک فتنه نبود؟” اضافه کرده: “بنده عرض می‌کنم که هر اتهامی در دادگاه بررسی و حکم صادره مطاع خواهد بود و اشاعه هر اتهامی، حالت شرعی ندارد و فقط «بدبینی و فاصله‌افکنی و کینه‌سازی» را با خود خواهد داشت.”

این مقاله در شرایطی منتشر شده است که در دو هفته اخیر به واسطه برگزاری جلسات غیرعلنی رسیدگی به اتهامات مهدی هاشمی، تعدادی از فرماندهان سپاه، منصوبان آیت الله خامنه ای و اصولگرایان تندرو دور تازه ای از حملات خود علیه اکبرهاشمی رفسنجانی را آغاز کرده اند.

محمدرضا نقدی ۲۲ مردادماه پیش از برگزاری سومین جلسه دادگاهی مهدی هاشمی در جریان مراسمی با نامه “نشست سراسری پیشکسوتان جهاد و شهادت” گفته بود:” امروز قوه قضاییه در آزمونی سخت و سرنوشت‌ساز قرار گرفته است و مردم انتظار دارند برخورد با غاصبان بیت‌المال و متعدّیان به اعتبار جمهوری اسلامی، قاطع، بدون ملاحظه اسم و رسم‌ها و شفاف باشد.”

جانشین فرمانده کل سپاه در بسیج افزوده بود: “اگر از چنین افرادی پرونده ای با چنین ابعاد گسترده ای مطرح شود که هم مفاسد و فحشای اخلاقی، و هم مفاسد جاسوسی و براندازی و هم مفاسد اقتصادی در آن مطرح باشد، غیر علنی بودن جلسات رسیدگی به مفاسد اخلاقی برای جلوگیری از اشاعه فحشا در جامعه برابر قانون اساسی درست است. همچنین غیر علنی بودن دادگاه رسیدگی به مفاسد براندازی و جاسوسی نیز به جهت حفظ اسرار نظام و برملا نشدن روش های ضد جاسوسی سربازان گمنام امام زمان منطقی است و همه می پذیرند؛ اما خواست عمومی این است که رسیدگی به مفاسد اقتصادی چنین پرونده ای، در دادگاه علنی مطرح شود.”

وی در عین حال اتهاماتی به مهدی هاشمی وارد واضافه کرده بود: “مردم حق دارند بدانند پورسانت های سنگین نفتی را چه کسی به قیمت خدشه دار کردن اعتبار کشور از آن خود کرده است. همچنین حق دارند بدانند هزینه سنگین اداره برخی نشریات و روزنامه ها که هر روز همه با هم تیتر یکسان می زنند و اتفاقاً این تیتر یکسان، همان تیتر شب گذشته بی بی سی و دیگر رسانه های معاند علیه نظام است چطور تأمین می شود. حق مردم است اطلاع داشته باشند هزینه این به اصطلاح مطبوعات از کجا می آید.”

فرمانده بسیج آنگونه که خبرگزاری های متعلق به سپاه نوشته اند از مهدی هاشمی اسم نبرده اما به قوه قضاییه چنین توصیه کرده بود: “اگر جلسات دادگاه در رسیدگی به جنبه های منکراتی و فساد اخلاقی پرونده ها و همچنین مفاسد جاسوسی و امنیتی نمی تواند علنی باشد، پس لااقل رسیدگی به مفاسد اقتصادی در جلسات علنی رسیدگی شود تا مردم دوست و دشمن خود را بهتر بشناسند و دلسوزان دروغین مردم رسوا شوند.”

او همچنین بدون نام بردن از اکبر هاشمی رفسنجانی او را با کنایه خطاب قرارداده و اضافه کرده بود: “عده‌ای به خاطر سهم اندکی که در انقلاب داشته اند، فداکاری های عظیم ملت را نادیده می گیرند و خود را صاحب انقلاب می دانند و به خود اجازه می دهند هر تحریفی که می خواهند در فرهنگ و مرام انقلاب ایجاد کنند و هر تصرفی را در بیت المال روا داشته اند. انتظار هم این است که دستگاه های نظام جلوی این تصرفات ظالمانه ایستاده و حق مطلب را ادا کنند.”

مهدی هاشمی فرزند آیت الله اکبرهاشمی رفسنجانی پس از آغاز اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ و موضع گیری های پدرش در حمایت از نامزدان معترض از کشور خارج و نزدیک به سه سال بعد در مهرماه ۱۳۹۱ به ایران بازگشت و پس از معرفی خود به دستگاه قضایی نزدیک به ۳ ماه در بازداشت بود و در ادامه با قرار وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی آزاد شد.

تاکنون سه جلسه از رسیدگی به اتهامات او در دادگاه انقلاب برگزار شده که تمام این جلسات به خواست قاضی به صورت غیرعلنی بوده و جزییاتی از موارد اتهامی علیه وی منتشر نشده است.

این درحالی است که اصولگرایان تندرو و تعدادی از فرماندهان و نشریات سپاه و بسیج بصورت روزانه با انتشار مطالب و اظهارات مختلف خود اتهامات اقتصادی و امنیتی به او وارد کرده و از قوه قضاییه خواستار برگزاری علنی جلسات دادگاه وی هستند.

نزدیکان آیت الله اکبرهاشمی رفسنجانی اما تشکیل پرونده قضایی برای مهدی هاشمی را سیاسی و با هدف تحت فشار قرار دادن او عنوان کرده اند. از جمله یاسر هاشمی فرزند دیگر هاشمی رفسنجانی در جریان دومین جلسه دادگاه برادرش گفته بود: “اتهامات مهدی بیشتر جنبه‌ی سیاسی دارد.”

۲۷ مرداد نیز فاطمه هاشمی فرزند دیگر اکبرهاشمی رفسنجانی در جریان سومین جلسه رسیدگی به اتهامات برادرش به ایسنا گفت:“دارند انتقام پدر را از پسر می‌گیرند. انتقام اینکه پدرم در کنار مردم ایستاد و از حق‌شان دفاع کرد.”

همزمان محمود علیزاده طباطبایی وکیل مدافع مهدی هاشمی نیز پیش از برگزاری سومین جلسه دادگاه مهدی هاشمی گفته است:“اتهامات وارد شده به مهدی هاشمی مشخص است اما ما هیچ کدام از این اتهامات را قبول نداریم و این اتهامات نه امنیتی است و نه اقتصادی بلکه صرفا سیاسی است البته در پرونده درباره استات اویل هم مطالبی گفته شده است که مجلس و اطلاعات نظر خود را داده‌اند و گفته‌اند که ما هیچ نقشی در آن نداریم.”

غلامعلی رجایی مشاور رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز ۱۱ مردادماه به وبسایت پیام نو گفته بود: “این پرونده، ‏پرونده فرزندان آقای هاشمی نیست، بلکه پرونده خود آیت الله هاشمی است. از نظر برخی آقای هاشمی مجرمی است که پس از انتخابات باید تاوان خدمتش به مردم را بدهد.”

او همچنین افزوده بود: “این احتمال وجود دارد که این تخریب ها برای دور کردن ایشان از جامعه روحانیت و مجلس خبرگان است. با اینهمه واقعا در مورد انتخابات مجلس خبرگان کسی تصمیم آیت الله را نمی داند اما یکی از دلایل این حجم از تخریب این است که می خواهند با مطرح شدن نام فرزندان ایشان، هاله ای بر انتخابات خبرگان بیاندازند تا ایشان حضور نداشته باشند.”