باز هم دستگیری و اتهامات همیشگی

نویسنده
لوریان لوژور

» گزارش لوریان لوژور از دستگیری سه روزنامه نگار

به گفته یکی از مسؤولان قضایی تهران، سه روزنامه نگار ایرانی دستگیر شده در اواخر ماه ژوئیه که دو تن از آنان دارای ملیت آمریکایی هستند، به دلیل یک اتهام امنیتی همچنان در زندان بسر می برند.

جیسون رضاییان، نماینده اعزامی واشنگتن پست در تهران از سال ۲۰۱۲، همسرش یگانه صالحی که وی نیز روزنامه نگار است، و همچنین یک عکاس خبری ایرانی-آمریکایی در تاریخ ۲۲ ژوئیه دستگیر شدند. چهارمین نفر نیز در همان زمان دستگیر ولی بعداً آزاد شد.

آقای رضاییان دارای ملیت ایرانی و آمریکایی است. همسر او که برای روزنامه “نشنال” در امارات متحده عربی کار می کند ایرانی است و در آمریکا تقاضای اقامت دائم کرده.

عکاس خبری که خانواده اش نخواسته اند هویت اش فاش شود نیز دارای ملیت ایرانی و آمریکایی است.

غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل کشور، دراین خصوص گفت: “این سه نفر در ماجرایی دستگیر شدند که یک مسأله مالی نیست، بلکه موضوعی امنیتی است.” او در ادامه با اشاره به اینکه رسیدگی به پرونده آنان در مراحل “ابتدایی” است گفت: “من براساس قوانین نمی توانم جزئیات پرونده و میزان محکومیت متهمان را بیان کنم.”

این اولین باری است که یک مسؤول قضایی به ماهیت “امنیتی” دستگیری این روزنامه نگاران اشاره می کند. با این حال، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی دستگاه قضایی تهران، در اواخر ماه ژوئیه از این دستگیری ها به عنوان “فعالیت های دشمن و عوامل شان” یاد کرد.

ایالات متحده که از انقلاب اسلامی تاکنون با ایران روابط دیپلماتیک ندارد، به همراه روزنامه آمریکایی واشنگتن پست، انجمن های دفاع از روزنامه نگاران و همچنین سازمان ملل خواستار آزادی آنها شده. ولی ایران که ملیت دوگانه را به رسمیت نمی شناسد، براین باور است که این یک موضوع داخلی است.

به گفته ناظران خارجی که ازسوی فرانس پرس مورد پرسش قرار گرفته اند، این دستگیری ها احتمالاً بخشی از درگیری هایی است که در نزد حاکمیت جمهوری اسلامی میان محافظه کاران دستگاه قضایی و نهادهای امنیتی و رییس جمهور میانه رو حسن روحانی برای نشان دادن قدرت و نفوذشان به یکدیگر وجود دارد. روحانی که در ژوئن ۲۰۱۳ انتخاب شده، خواستار آن است که آزادی های فرهنگی و اجتماعی بیشتری به مردم داده شود و قصد دارد روابط ایران با دیگر کشورهای جهان، به ویژه ایالات متحده را که دشمن دیرینه جمهوری اسلامی محسوب می شود بهبود بخشد. برخی از ناظران همچنین بیم آن دارند که شاید این دستگیری ها باعث ایجاد مشکل در ادامه مذاکرات اتمی میان تهران و قدرت های جهانی شود که قرار است در ماه سپتامبر برگزار گردد.

منبع: لوریان لوژور، ۱۷ اوت