رفاقت نظام اسلامی با کمونیست کره ای

نویسنده
شیرین کریمی

» سردار وحیدی: کارشناس نظامی نفرستاده ایم

در حالی که اخبار رسانه های معتبر غربی حکایت از رابطه نظامی جمهوری اسلامی با نظام کمونیستی کره شمالی دارد، دیروز وزیر دفاع دولت احمدی نژاد گفت: “این ادعاها یک گمانه زنی بیش نیست. “

به گزارش خبرگزار فارس نزدیک به سپاه، وی این ادعا را در پاسخ به اخباری گفت که حکایت از اعزام کارشناس های نظامی تهران به پیونگ یانگ دارداما سردار احمد وحیدی می گوید: “جمهوری اسلامی ایران تا کنون کسی را بدین منظور نفرستاده است. “

پیشتر خبرگزاری رویترز در گزارشی فاش کرده بود که یک گروه از متخصصین ایرانی برای کمک فنی در ارتباط با پرتال موشک هایی با برد بلند کره شمالی، در این کشور آسیای شرقی مستقر شده اند.

در همین ارتباط خبرنگار روزنامه چومان ایبو هم نوشته اتومبیلی را دیده است که متخصصان ایرانی از آن خارج شده اند.

بر اساس گزارش این روزنامه کره ای ارتباط ایران در زمینه موشکی با کشور کره شمالی از دهه ۸۰ میلادی در طی جنگ ایران و عراق آغاز شده است.

همچنین براساس گزارش سازمان ملل متحد در مورد تحریم ها که در سال ۲۰۱۱ انتشار یافته دو کشور تکنولوژی موشکهای بالستیک را بصورت مشارکتی انجام می دهند.

با این حال مقامات جمهوری اسلامی این اخبار را تکذیب می کنند. پیش از سردار وحیدی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی نیز در کنفرانس خبری هفتگی خود در پاسخ به سئوال خبرگزاری دانشجویان ایران ـ– ایسنا ـ– پیرامون اخبار منتشر شده مبنی بر سفر کارشناسان نظامی ایران به کره شمالی برای انجام همکاری‌های موشکی با این کشور گفته بود :” ادعایی که مطرح می‌شود به ویژه درباره همکاری‌های موشکی و هسته‌یی، تبلیغات بی‌اساسی است و تلاش می‌کنند از این طریق هراسی ایجاد کنند روابط ما با کشورهای مختلف منطقه را تحت‌الشعاع قرار دهند. این مساله به هیچ وجه صحت ندارد. “

 

سرکوب در داخل، رفاقت در خارج

جمهوری اسلامی اگرچه در سال های پس از انقلاب نیروهای چپ و کمونیست ایرانی را به شدت سرکوب کرد، اما همواره روابط گرم و حسنه ای با کشورهای کمونیستی همچون چین، کوبا، روسیه سفید و کره شمالی داشته است. از همین رو است که رامین مهمانپرست به خبرنگار ایسنا خاطرنشان می کند: “روابط دوجانبه با کره شمالی بعد از پیروزی انقلاب در همه زمینه‌ها شکل گرفت و در مقطعی در زمان جنگ تحمیلی این همکاری‌ها شامل همکاری‌های نظامی هم می‌شد. پس از آن مقطع همکاری‌های ما در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی و کمک‌های انسان‌دوستانه ادامه پیدا کرد و تاکنون نیز این روابط در چارچوب دنبال می شود. “

پاییز امسال هم یک هیات پارلمانی از تهران رهسپار پیونگ یانگ شد. حمیدرضا ترقی عضو بلند پایه حزب موتلفه که ریاست این هیات را بر عهده داشت گفته بود: “طرفین گزینه های احتمالی برای کاهش تاثیرگذاری تحریم های اقتصادی کشورهای غربی علیه کره شمالی را مورد بحث قرار دادند. “

رفاقت اصولگرایان با کمونیست های کره ای چنان بالا گرفته که به ادعای ترقی، پیونگ یانگ حتی پرتاب یک موشک ماهواره ای را یک ماه قبل از اعلام رسمی در تاریخ 1 دسامبر به تهران اطلاع داده است.

در همین راستا سایت دست راستی مشرق، روز یک شنبه با انتشار گزارشی ترجمه شده روابط جمهوری اسلامی و نظام کمونیستی کره را بحرانی برای آمریکا توصیف کرده و نوشته بود: “همکاری بین ایران و کره شمالی یک بحرانی است که هنوز تحت بررسی می باشد و در توانمندسازی و موفقیت اخیر موثر بوده است. این دو کشور یک رابطه معاملاتی را با یکدیگر آغاز کردند که ایران پرداخت کننده پول نقد آن و کره شمالی تامین کننده قطعات موشکی و فن آوری تکنولوژیکی آن است. “

به اعتقاد ناظران در حالی که همکاری های دو کشور “به خوبی” مستند شده است، “عقل متعارف می گوید که کشور گرسنه کره شمالی یک مشتری سودآور برای ایران بوده است. “

 

دیکتاتورترین

کُره شمالی با نام رسمی جمهوری دموکراتیک خلق کره، یکی از منزوی ترین و رمز آلود ترین حکومت های جهان را دارد. در پی فروپاشی شوروی این کشور با قحطی شدیدی در دهه ۱۹۹۰ میلادی رو به رو شد که به مرگ حدود نهصد هزار تا دو میلیون نفر انجامید. دولتهای غربی جامعه کره شمالی را جامعه‌ای به شدت طبقاتی و برپایه روابط خویشاوندی وارتباطات سیاسی توصیف می‌کنند. بنا بر گفته منابع مختلف شهروندان کره شمالی اجازه عبورومرور آزاد، چه درداخل وچه خارج از کشور راندارند.

با این حال این کشور اواخر دهه 90 مجهز به بمب اتمی شد و حالا تهدیدی استراتژیک برای واشنگتن و متحدانش در شرق آسیا محسوب می شود.

 هفته نامه اکونومیست کره شمالی  را دیکتاتوری ترین کشور جهان معرفی کرده است.

 

همکاری های موشکی و هسته ای

اوایل مهر روز، گزارشی از کریستین ساینس مانیتور منتشر کرد که بر اساس آن ایران و کره شمالی به توافقی در تهران دست پیدا کرده بودند که بر مبنای آن قراربود داد و ستد دو کشور در زمینه فن آوری هسته ای و موشکی افزایش پیدا کند.

بروس بشتول، مقام اطلاعاتی سابق ایالات متحده و نویسنده دو کتاب درباره ساختار نظامی کره شمالی می گوید: “این احتمال وجود دارد که ارسال فن آوری به ایران افزایش یافته باشد. ما شاهد آن هستیم که تعداد کثیری از دانشمندان کره شمالی به ایران سفر کرده اند. “

گرچه جزئیات داد و ستد تکنولوژیک اخیر فاش نشده است، اما بر اساس گزارش های دولت جمهوری اسلامی دو طرف پیرامون همکاری در حوزه پژوهش، مبادلات دانشجویی، آزمایشگاه های مشترک در فن آوری اطلاعات، مهندسی، بیو تکنولوژی، انرژی های تجدید پذیر، محیط زیست، توسعه پایدار کشاورزی توافق کرده اند.

به باور تحلیل گران در غرب، در کانون این فهرست، تعهد کره شمالی برای ارسال محموله های موشکی به ایران به چشم می خورد. بر اساس ادعای لری نیکپ، پژوهشگر سابق پژوهشکده کنگره آمریکا، در طی سه سال اخیر کره شمالی با فروش محموله های نظامی و فن آوری خود به ایران بین ۵. ۱ تا ۲ میلیارد دلار درآمد داشته است.

ایران و کره شمالی هر دو عضو شبکه عبدالقدیر خان بوده‌اند. او که پدر بمب اتمی در پاکستان محسوب می‌شد به هر دو این کشور‌ها در فن آوری غنی سازی اورانیوم و ساخت کلاهک اتمی کمک کرد. گمان می‌رود کره شمالی اکنون در حال تکمیل سایت برای گسترش غنی سازی بالای اورانیوم است. از سوی دیگر ایران نیز در غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم پیشرفت کرده است و از نظر فنی گام‌های کوتاهی تا غنی سازی ۹۰ درصد که در ساخت سلاح اتمی کاربرد دارد فاصله دارد.

آقای بشتول معتقد است: “کره شمالی یک فروشنده است نه یک خریدار. ” او می گوید نقش این کشور این است که با در اختیار گذاشتن دانشمند هایش، فن آوری سانتریفیوژ و حتی مواد خام به برنامه غنی سازی بالای اورانیوم در ایران یاری رساند. او تاکید می کند کره شمالی ذخائر غنی از اورانیوم خام و دیگر مواد در اختیار دارد.

 

هشدار اوباما به جمهوری اسلامی و کره

اوایل امسال باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، ضمن هشدار به کره شمالی و جمهوری اسلامی گفت گزینه های آنان محدود تر و دوستانشان معدودتر شده است، زیرا به جامعه بین المللی پشت کرده اند و دنیا این امر را به چشم تهدید می نگرد.    

او در سئول پایتخت کره جنوبی و در 30 مایلی مرز کره شمالی تصریح کرد: “اکنون دیگر باید روشن شده باشد. تحریکات شما و پیگیری تولید سلاح های هسته ای باعث افزایش امنیت شما نشده است، بلکه آنرا به خطر انداخته است. بر خلاف ارتقا عزت، که خواسته شماست، انزوای شما بیشتر شده است.”

وی با اشاره به ایران و کره شمالی گفت که “هنجارهای جدید بین المللی” برای برخورد با این دو کشور در حال شکل گیری است. وی افزود: “پیمان ها تعهد آور هستند. قواعد تشدید خواهند شد. تخلف از آنها هم عواقبی خواهد داشت؛ زیرا ما در آینده رژیم هایی که این سلاح خطرناک را در اختیار داشته باشند نخواهیم پذیرفت. “

 

سودای بالستیک

کاخ سفید به غیر از برنامه هسته‌ای تهران، دغدغه برنامه موشک‌های قاره پیمای بالستیک تهران را نیز دارد.

جامعه اطلاعاتی آمریکا از سال ۱۹۹۹ سال ۲۰۱۵ را تاریخ دستیابی تهران به قابلیت ساخت موشک‌های بالستیک می‌داند؛ تاریخی که گفته می‌شود ایران با دریافت کمک‌های کافی از خارج، به طور بالقوه قابلیت ساخت موشک‌های قاره پیمایی که توانایی رسیدن به آمریکا را خواهد داشت را به دست خواهد آورد. ایالات متحده ۱۰ هزار کیلومتر با ایران فاصله دارد.

ICBM عموما به عنوان موشکی تعریف می‌شود که بردش فرا‌تر از ۵۵۰۰ کیلومتر باشد. چنین موشکی می‌تواند از ایران اهداف خود در سراسر اروپا و خاورمیانه را تهدید کند.

وزارت دفاع در گزارش سالانه ۲۰۱۲ پیرامون قدرت نظامی ایران گفته بود: “ایران با دریافت کمک‌های کافی خارجی ممکن است به لحاظ فنی در سال ۲۰۱۵ قادر به آزمایش یک موشک قاره پیمای بالستیک باشد. “

با این حالا برخی در ایالات متحده معتقدند تحریم‌های گسترده بین المللی علیه تهران، احتمالا این تاریخ را به عقب خواهد انداخت.