سئوالات هماهنگ شده و مجریِ احمدی‌نژادی

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» سیمای اسلامی صدای اصولگرایان را هم درآورد

آخرین گفت‌وگوی تلویزیونی محمود احمدی‌نژاد این بار با واکنش شدید برخی رسانه‌های اصولگرا مواجه شده است. حتی روزنامه‌های جمهوری اسلامی و حزب‌الله، مجری برنامه را به سازشکاری و حضور نمایشی متهم کردند.در مقابل، روزنامه دولتی ایران با پوشش کمرنگ انتقادات نمایندگان مجلس، آن را واکنش‌هایی تند و اهانت‌آمیز خواند.

 

مجری فقط سر تکان داد و تصدیق کرد

صبح روز دوشنبه چهارم دی ماه، روزنامه دولتی ایران با عکس‌هایی از دیدار رییس و اعضای هیات دولت با علی‌اکبر جوانفکر در بیمارستان منتشر شد و برعکس روز قبل چندان به اظهارات محمود احمدی‌نژاد در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی نپرداخت. واکنش نمایندگان مجلس هم در صفحه سیاسی این روزنامه با واکنش شدیدی مواجه شد. روزنامه ایران با ذکر اینکه “چند ماه پیش نیز پس از مصاحبه تلویزیونی رئیس جمهور، موجی از واکنش‌های تند و اهانت‌آمیز علیه دکتر احمدی‌نژاد مجلس شورای اسلامی را دربرگرفت” اعتراض احمد توکلی در مجلس را بی‌اساس و جوسازی توصیف کرد و نوشت: “احمد توکلی در جلسه علنی روز گذشته مجلس بار دیگر و به بهانه‌های واهی، منتخب ملت را مورد اهانت قرار داد.”

اما سایر روزنامه‌های اصولگرا در مقابل آخرین اظهارات و وعده‌های احمدی‌نژاد یا سکوت کردند و یا اینکه راه انتقاد را در پیش گرفتند. در صف مقدم منتقدان رسانه‌های “جمهوری اسلامی” و “حزب‌الله” قرار داشتند.

“احمدی‌نژاد فرافکنی می‌کند”؛ این تیتر یک روزنامه جمهوری اسلامی بود که از زبان نمایندگان مجلس انتخاب شده بود. یکی دیگر از تیترهای صفحه یک این روزنامه هم این بود: “تلویزیون اگر مصاحبه‌کننده واقعی می‌خواهد بسم الله!” در این مطلب انتقادی آمده بود: “شب یکشنبه برای چندمین بار پیاپی، سیمای جمهوری اسلامی از آقای احمدی نژاد چیزی به نام مصاحبه پخش کرد که از نظر فن رسانه‌ای اصولاً نمی‌توان آن را مصاحبه نامید. مصاحبه یا گفتگو به سؤال و جواب‌هائی گفته می‌شود که مصاحبه کننده موضوعات مورد نظر مردم را از مصاحبه شونده بپرسد و اگر از مصاحبه شونده آمار، اطلاعات و اظهارنظرهای غیرمنطبق با واقعیت‌ها شنید، آنها را گوشزد نماید تا پاسخ‌های روشن و توضیحات تکمیلی داده شود و افکار عمومی بعد از شنیدن آنها درصدد داوری برآید.”

جمهوری اسلامی معتقد است که سئوال‌ها از پیش تعیین شده بوده و مصاحبه کننده هم جز “سر تکان دادن، لبخند زدن و تصدیق کردن” کار دیگری نکرده است: “تلویزیون، با این روش که در پیش گرفته، خود را بی‌اعتبار می‌کند و از سطح رسانه ملی که باید بازتاب دهنده خواسته‌های منطقی و معقول مردم باشد تنزل می‌نماید. مصاحبه کننده باید نماینده مردم باشد و نقطه نظرهای مردم را با مصاحبه شونده مطرح نماید و همراهی با مصاحبه شونده به هر دلیل که باشد، وی را از این جایگاه دور می‌کند.”

نویسنده با اشاره به اینکه حتی “یک سئوال واقعی” پرسیده نشده است، پیشنهاد داده: “اگر تلویزیون فاقد خبرنگاری است که بتواند به وظیفه مصاحبه کنندگی خود در گفتگو با رئیس‌جمهور عمل کند یا به دلیل ملاحظاتی که ممکن است داشته باشد صلاح می‌داند خبرنگاران خود را با این موضوع درگیر نکند، رسانه‌های دیگر این آمادگی را دارند که خبرنگاران خود را به کمک بفرستند و سیمای جمهوری اسلامی را از این وضعیت نگران کننده نجات دهند.”

روزنامه حزب‌الله هم نوشته که به جز پنج شش دقیقه پایانی گفت‌وگو، ۸۰ درصد صحبت‌ها تکراری بوده است. همچنین نوشته مرتضی حیدری برای طرح مبحث پایانی در مورد ضرورت حضور حداکثری در انتخابات با احمدی‌نژاد هماهنگ بوده و او را “مجری باهوش و رییس‌جمهور دوست” نامیده است. به اعتقاد نویسنده این روزنامه، رییس دولت کاملا از مسیر تعیین شده خارج شده و “به خاکی زده” است.

سیاست روز از جمله منتقدان ملایم بود که در سرمقاله خود طرح سوال کرد: “چرا اینقدر تفاوت فاحش میان برخی سخنان و آمار و ارقام مسئولین دیده می‌شود؟ این تفاوت‌های فاحش و تاثیرگذار در صحنه اقتصادی کشور چه تاثیری بر روند فعالیت‌های اقتصادی از جمله تولید، صادرات، واردات خواهد داشت؟ اینگونه سخنان دوگانه که از سوی مقامات کشور چه در حوزه قوه مجریه و چه در حوزه قوه مقننه طرح می‌شود، چرا باید این همه از هم دور باشد؟”

نویسنده این یادداشت با ردیف کردن برخی تناقضات اظهارات احمدی‌نژاد با سایر مسئولان در انتها آورده: “آقای احمدی نژاد در گزارش خود به مردم ،از معوقات بانکی گفت که «نمی‌گذارند وام های معوق را پس بگیریم.» در حالی که آقای آملی لاریجانی روز گذشته اعلام کرد که دو سال است قوه قضاییه درخواست نام بدهکاران و افرادی که معوقات بانکی دارند را به دولت داده است. اگر موفقیتی در هر زمینه‌ای برای کشور ایجاد می‌شود برای یک فرد و یک گروه و یا یک دستگاه و قوه نیست بلکه برای همه است و اگر هم ناکامی و عدم موفقیتی پیش می‌آید باز هم برای همه است.همه دستگاه‌ها و قوا در هر دو مورد سهیم هستند نمی‌توان موفقیت‌ها را به نام خود گذاشت. عدم موفقیت را به نام دیگران تمام کرد.”

قدس هم “واکنش مجلس به سخنان رییس‌جمهور” را تیتر کرد و نوشت که وعده یارانه پنج برابری توخالی است.

  

ژست انتخاباتی

روزنامه‌های متمایل به اصلاح‌طلبان هم بیکار نبوده و انتقاداتی را متوجه این گفت‌وگوی تلویزیونی کرده‌اند. روزنامه اعتماد که برای واکنش نمایندگان به این اظهارات تیتر “اخطار قانون اساسی” را انتخاب کرده بود، سه یادداشت هم در نقد ادعاهای رییس دولت داشت. در یکی از آنها، داریوش قنبری مدعی شده بود که “ صحبت‌های آقای احمدی‌نژاد در شنبه شب یک نطق انتخاباتی تمام‌عیار بود که هدف‌شان هم مبرا کردن دولت بود از مشکلاتی که به واسطه مدیریت ایشان در چند سال گذشته به وجود آمده بود.”

روزنامه بهار هم در سرمقاله خود، مصاحبه تلویزیونی احمدی‌نژاد را “تبلیغات زودرس انتخاباتی” نامید و نوشت: “دولت که می‌داند شرایط اقتصادی- اجتماعی موجود دستاوردی برای او و حامیانش در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی در بر ندارد و نمی‌تواند کارنامه خود را متکای نامزد اصلی خود قرار دهد می‌کوشد تا مقصر را بیرون از قوه‌مجریه معرفی کند و از خود سلب مسئولیت کند. دیگران (سایر قوا) هم که می‌دانند تا روزهای انتخابات باید آماده اقدامات دولت علیه آنها باشند، انتقادها و افشاگری‌های دولت را برنمی‌تابند تا اقدام تبلیغاتی دولت را بی‌پاسخ نگذارند و با وجود آنکه دولت می‌کوشد تا مرکز فساد را حوزه‌های دیگر نشان دهد، مرجع این فساد را به خود دولت برگردانند.”