صندلی ریاست‌جمهوری مشکل دارد

نویسنده
جلال یعقوبی

» پایان آتش‌بس روحانی و صدا و سیما

حسن روحانی در جریان سخنرانی‌اش در همایش تجلیل از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی باز هم از صدا و سیمای جمهوری اسلامی انتقاد کرد. گرچه این اولین بار نیست که او از نحوه تعامل تلویزیون حکومتی با دولتش انتقاد می‌کند، اما این نخستین بار بود که در دوره ریاست محمد سرافراز این انتقادها بیان می‌شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسن روحانی در سخنرانی خود، وقتی که برنامه‌های اجرا شده دولت در زمینه کشاورزی را توصیف می‌کرد، اشاره‌ای هم به صدا و سیما کرد و گفت: “رسانه‌ها در زمینه انعکاس خدمات دولت به ما کمک نمی‌کنند و صداوسیما در انتقاد صددرصد از این فرصت علیه دولت استفاده کرده که البته ما انتقاد را خوب می‌دانیم اما در بیان خدمات دولت گاهی مشکل پیش می‌آید و شاید این مشکل در دوربین‌ها و فرستنده‌های صداوسیما وجود دارد.”

سخنان روحانی بلافاصله پاسخ مخالفان او را در پی داشت. حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر، نماینده مشهد و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به سایت جام‌جم آنلاین وابسته به صدا و سیما گفته : “من فکر می‌کنم رئیس جمهور از انعکاس نقاط ضعف دولت دلخور است که چنین انتقادی را مطرح کرده در حالی که پوشش خبری این مسایل و مشکلات در کنار انعکاس اقدامات دولت در خدمت‌رسانی به مردم و واقع‌بینی در امور اجتماعی جزو وظایف اصلی رسانه ملی است و صداوسیما در این زمینه فعالیتهای خوبی داشته است.” او افزوده: “این سطح از همراهی رسانه‌ای با دولت یازدهم را در هیچ دولت دیگری ندیده‌ایم.”

مهرداد بذرپاش، عضو هیات رئیسه مجلس هم در گفتگو با این سایت تاکیدکرده: “اینگونه انتقادات اهرمی در دست مدیران است تا همواره موضعی طلبکارانه از رسانه ملی داشته باشند و خدمات صداوسیما به دولت را کوچک، و اقدامات مورد توقع خود را بزرگ جلوه دهند.” او اضافه کرده: “هر لحظه از شبانه روز در شبکه های مختلف تلویزیونی یا رادیویی، یک وزیر یا مدیر دولتی در حال صحبت کردن است، تمام برنامه‌های رئیس جمهور به عنوان خبر اول در صدر اخبارصدا وسیما پخش می‌شود و به نظر می‌رسد که در یکسال و نیم گذشته بیشترین برنامه‌های آن در اختیار دولت بوده است. هم اکنون کمتر منتقدی نسبت به عملکرد کابینه یازدهم در برنامه‌های صدا و سیما حضور دارد تا نسبت به سیاستهای دولت از مسایل هسته‌ای تا موضوعات اقتصادی به صحبت بپردازد. با این وضعیت، اگر قرار است کسی از صداوسیما طلبکار باشد این منتقدین عملکرد دولت هستند نه دولت.”

از سوی دیگر فردی با نام مهدی فضائلی، که کارشناس رسانه‌ای معرفی شده بود هم گفته: “انتقادات رییس جمهور به رسانه‌ها و صدا و سیما، توهین کردن به منتقدین، ندیدن خدمات رسانه‌ها و بزرگ‌نمایی کردن انتقادات، خلاف انصاف است و در بروز این تصورات، مشاوران رسانه‌ای با ارائه اطلاعات مخدوش به رییس‌جمهور نقش دارند.” او همچنین تاکید کرده: “این نوع برخورد جناب آقای روحانی با صدا و سیما برای اولین بار نیست و قبلا هم تکرار شده است. به نظر می‌رسد انتقاد از عملکرد صدا و سیما از جمله شباهت‌های خیلی جدی ایشان با آقای احمدی‌نژاد است. ظاهرا صندلی ریاست‌جمهوری مشکلی دارد که هر کس روی آن می‌نشیند یک چنین نگاهی سراغش می‌آید.”

به نظر می‌رسد که دوره تعارفات میان مدیران جدید تلویزیون و دولت روحانی به پایان رسیده است. از نیمه آبان ماه گذشته که با حکم سیدعلی خامنه‌ای رئیس جدید تلویزیون حکومتی انتصاب شد، آتش‌بسی نانوشته میان دولت و صدا و سیما برقرار بود که با سخنان حسن روحانی شکسته است.

اوایل آبان ماه که شایعه انتصاب محمد سرافراز به ریاست صدا و سیما قوی شده بود، سایت تابناک، وابسته به محسن رضایی در تحلیلی به رایزنی‌های ناکام حسن روحانی برای انتخاب رئیس صدا و سیما اشاره کرده و نوشته بود: “ شاید اینکه رئیس صدا و سیما چه کسی باشد بیش از دیگران برای دولت اهمیت ویژه‌ای داشته باشد و در همین راستا شنیده‌های زیادی حاکی از تلاش رئیس جمهور روحانی برای انتصاب فردی نزدیک به خود از جمله عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور به عنوان رئیس صدا و سیما بود.” نویسنده تابناک معتقد بود: “اینک اما خبر‌ها حکایت از قطعی شدن انتصاب محمد سرافراز به عنوان رئیس صدا و سیما دارد. این انتخاب پیام‌های چندی دارد که شاید مهم‌ترین آن‌ها برای دولت و شخص حسن روحانی رئیس جمهور باشد.”

گفتنی است که روحانی در اواخر ریاست عزت‌الله ضرغامی بر صدا و سیما هم انتقاداتی از رویه این رسانه حکومتی بیان کرده بود. برای نمونه، او اوایل فروردین ماه گذشته در جلسه هیات دولت گفته بود: “بسیار خوشحالم که امروز انتقاد از دولت سهل و ساده انجام می‌گیرد. سایت‌های منتقدان، برنامه‌های صدا و سیما و روزنامه های آنها هرچه بخواهند می نویسند و می سازند. فکر نمی‌کنم هیچ زمانی اینچنین بدون دغدغه و به راحتی از شخص رییس‌جمهوری، از کار دولت و راه دولت نقد و انتقاد می کردند. ما پذیرای انتقاد هستیم و آن را قبول و مفید و لازم می‌دانیم؛ البته انتقادی که سازنده و توأم با دلسوزی باشد و با هدف اصلاح امور انجام بگیرد.”

روحانی چند ماه بعد و در جریان نشست خبری خود به مناسبت سالگرد انتخابات ریاست جمهوری هم گفت: “دولت چند بار اعلام کرده است که از نقد سازنده استقبال می‌کند. دولت می‌خواهد هر که حرف می‌زند با شناسنامه حرف بزند، زیرا برخی از منتقدان نهادهای ملی هستند و نهادهای ملی نمی‌توانند کار حزبی انجام بدهند. نهادهای ملی نمی‌توانند اپوزیسیون دولت باشند. نهادهای ملی کارشان تلاش و خدمت برای کل ملت، کشور و جامعه است.”

کنایه او به نهادهای ملی، در واقع اشاره مستقیم به صدا و سیما بود که در ادبیات حکومتی ایران، رسانه ملی شناخته می‌شود.