کردستان؛ دو هفته پس از اعتصاب سراسری

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» مصاحبه با وکلا و نزدیکان زندانیان کُرد

تهدید و احضار بازاریان، بازداشت فعالان و تشدید نگرانی ها نسبت به اجرای حکم زندانیان سیاسی محکوم به اعدام در دومین هفته پس از اعدام زندانیان سیاسی کرد و اعتصاب سراسری در کردستان همچنان ادامه دارد. صالح نیکبخت وکیل مدافع برخی از زندانیان سیاسی کرد در حالی که هفته گذشته در مصاحبه با روز “اعاده دادرسی را تنها راه جلوگیری از اعدام حبیب الله لطیفی” خوانده بود، شب گذشته در مصاحبه ای دیگر به نقل از دادستان شهر سنندج خبر اجرای حکم آقای لطیفی در 17 خرداد ماه را تکذیب و از ادامه پیگیریهای حقوقی پرونده موکلان و “تغیرات عمده” در پرونده عدنان حسن­پور، روزنامه نگار زندانی کُرد سخن گفت. یکی از نزدیکان مختار هوشمند هنرمند بازداشت شده کُرد نیز در مصاحبه ای کوتاه با روز از “انتقال وی به بازداشت گاه اداره اطلاعات سنندج” خبر داد.

نیکخبت: هنوز دغدغه اجرای حکم حبیب وجود دارد

هفته­ی گذشته اخباری مربوط به ابلاغ اجرای حکم حبیب الله لطیفی زندانی محکوم به اعدام کرد و اجرای آن در 17 خرداد ماه جاری منتشر شد. خبری که در نتیجه­ی پیگیری های “روز” از سوی برخی از نزدیکان آقای لطیفی هم تائید شد. اما صالح نیکبخت وکیل مدافع این زندانی سیاسی این خبر را تکذیب می کند. این تکذیب در حالیست که وی هفته گذشته از صحت این خبر ابراز بی اطلاعی کرده بود.

صالح نیکبخت وکیل پرونده حبیب الله لطیفی در مورد آخرین وضعیت پرونده این زندانی سیاسی محکوم به اعدام به “روز” می گوید: “با توجه به مراجعات مکرر خانواده آقای لطیفی به دادستان سنندج و دادیار اجرای احکام و اطلاعاتی که به عنوان وکیل پرونده بدست آورده ام؛ مشخص شد خبر منتشره دایر بر اجرای حکم موکل بنده در روز 17 خرداد ماه جاری صحت ندارد. این خبر مورد تکذیب آقای جوهری دادستان فعلی سنندج قرار گرفت”.

این وکیل دادگستری در ادامه توضیحاتش در مورد پرونده حبیب الله لطیفی می افزاید: “در پی مراجعه ای که به دادسرای سنندج انجام دادم معلوم شد که درخواست عفو خانواده موکلم که به کمسیون عفو بخشودگی در تهران ارسال شده است هنوز به سنندج باز نگشته و این مراجع به طور کلی خبر منتشر شده دایر بر اجرای حکم در 17 خرداد ماه را تکذیب کردند”.

او در ادامه با اعلام اینکه اجری حکم حبیب الله لطیفی همیشه یکی از دغدغه هایش بوده است گفت: “از میان احکام صادره علیه موکلین اینجانب تا کنون تنها حکم اعدام آقای لطیفی تائید شده است. من همیشه دغدغه اجرای این حکم را داشته ام، اما امیدوارم آخرین راه های اقدام ما به نتیجه رسد و حکم صادره در مورد وی به اجرا در نیاید”.

تغییرات عمده در پرونده­ عدنان حسن پور

صالح نیکبخت که همزمان وکالت پرونده چند زندانی سیاسی کُرد دیگررا بر عهده دارد، از تغییراتی که در پرونده عددنان حسن­پور روزنامه نگار دربند کُرد به وجود آمده است خبر داد.

عدنان حسن‌پور که ۳ سال پیش بازداشت شده بود، در تابستان سال ۸۶ به اتهام محاربه، به اعدام محکوم شد و این حکم به تائید دادگاه تجدیدنظر استان کردستان نیز رسید. پس از آن با درخواست وکیل وی صالح نیکبخت در مورد بررسی مجدد پرونده در دیوان عالی کشور، موافقت و متعاقبا حکم ۳۱ سال حبس برای این روزنامه‌نگار و فعال مدنی کرد، صادر شد.

اینک صالح نیکبخت می گوید: “در مورد عدنان حسن­پور باید بگویم خوشبختانه تغییرات عمده ای در پرونده ایشان صورت گرفته است که اوایل هفته آینده به طور رسمی آن را اعلام خواهم کرد”.

این وکیل دادگستری از ارائه توضیحات بیشتری در مورد “تغییرات عمده” در پرونده عدنان حسن­پور خودداری کرد.

 

انتقال مختار هوشمند به اداره اطلاعات

مختار هوشمند، فعال فرهنگی و مسئول انجمن هنرهای تجسمی مریوان که اوایل هفته گذشته از سوی نیروهای امنیتی این شهر بازداشت شده بود، بدون اطلاع خانواده به اداره اطلاعات سنندج منتقل شده است.

یکی از نزدیکان این هنرمند کرد با اعلام این خبر به “روز” گفت: “با توجه به اینکه پیگیری های خانوده در مراکز امنیتی و اطلاعاتی شهر مریوان بی نتیجه مانده و همچنین بنا پیگیری های برخی از نزدیکان معلوم گردید که مختار هوشمند به اداره اطلاعات شهر سنندج منتقل شده است”.

این شخص نزدیک به مختار زارعی با اعلام اینکه خانواده این فعال مدنی کُرد هیچ اطلاعی از وضعیت فرزندشان ندارند افزود: “از همان روز بازداشت نیروهای امنیتی خانواده این هنرمند را تهدید کرده اند که از اعلام خبر دستگیری و مصاحبه با رسانه ها خود داری کنند”.

روز 2 خرداد ماموران امنیتی شهر مریوان با ورود به منزل شخصی مختار هوشمند، پس از تفتیش و بازرسی محل زندگی وی ایشان را بازادشت کردند.ماموران در جریان بازداشت مختار هوشمند، کیس کامپیوتر، برخی مدارک شخصی و  تعداد زیادی از کتابهای وی را با خود برده اند.

مختار هوشمند نقاش، فعال فرهنگی، مسئول انجمن هنرهای تجسمی شهر مریوان و دبیر اجرایی جشنواره سالانه طراحی غرب کشور  است  که در سالهای گذشته نمایشگاه های متعددی در زمینه هنرهای تجسمی در مریوان و دیگر شهرهای کردستان برپاکرده است.

 

به بانیان اعتصاب بگوئید برقتان را وصل کنند

در حالیکه دو هفته از اعتصاب عمومی مردم کردستان در اعتراض به اجرای حکم پنج زندانی سیاسی که چهار نفر آنها کرد بودند می گذرد  تهدید ها و احضار کسبه و بازاریان هنوز ادامه دارد.

در این احضارها مسئولان امنیتی بازاریان را تهدید به ابطال پروانه کسب کرده و از آنها کتبا تعهد گرفته اند که به هیچ عنوان اقدام به “تعطیلی غیر قانونی مغازه هایشان نمی کنند”.

بر پایه ی همین گزارشها خبرنگار روز در شهر بوکان افزوده است که مسئولان اداره اماکن در پاسخ به درخواست جمعی از بازاریان مبنی بر وصل دوباره برق مغازه ها گفته اند: “بروید به آن هایی که درخواست اعتصاب کرده اند بگوئید برقتان را وصل کنند”.

به گزارش خبرنگار “روز” در کردستان، از همان روزهای پس از اعتصاب اداره اماکن و نهادهای امنیتی در شهرهای کردستان اقدام به احضار و تهدید بازاریان و قطع برق مغازه و پاساژها نموده اند.