از مرده هم می ترسند

لیلا طیری
لیلا طیری

» صدور پیام های تسلیت به میرحسین موسوی ادامه دارد

به ترتیب از چپ به راست:شهیدسیدعلی موسوی حبیبی[خواهرزاده میرحسین موسوی]، حاج میر حسن موسوی[پدرشهید موسوی و همسر خواهرمیرحسین موسوی]، میرحسین موسوی، میراسماعیل موسوی[پدر میر حسین موسوی]میرمحمودموسوی[برادرمیر حسین موسوی]دکتر شریف زادگان[همسرخواهرمیر حسین موسوی]

با گذشت یک هفته از درگذشت میراسماعیل موسوی، پدر میرحسین موسوی، صدور پیام های تسلیت از سوی شخصیت ها و گروههای مختلف سیاسی در حالی ادامه دارد که آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی همچنان سکوت کرده است.

میراسماعیل موسوی، پسر دایی سید جواد خامنه ای، پدر آیت الله خامنه ای بود و رهبر جمهوری اسلامی قبل از انقلاب و زمانی که فراری بود در منزل اومخفی شده بود. با این حال او نه تنها تسلیت نگفته بلکه همچنان در مقابل فشارهای امنیتی و برخوردها با خانواده آقای موسوی نیز سکوت اختیار کرده است.

همزمان برخی از شخصیت ها و افرادی که پیام تسلیت صادر کرده بودند تحت فشار قرار گرفته اند و فراکسیون اقلیت مجلس ساعاتی پس از انتشار پیام تسلیت، ناچار از حذف آن از خروجی ارگان خود یعنی پارلمان نیوز شد و رسانه های حکومتی به نقل از تعدادی از اعضای این فراکسیون صدور این پیام تسلیت را زیر سوال برده و انکار کردند.

در بخشی از پیام تسلیت فراکسیون اقلیت مجلس آمده بود: “درگذشت پیرفرزانه وفقید وارسته حاج میر اسماعیل موسوی پدر بزگوار جناب آقای میر حسین موسوی نخست وزیر دوران هشت سال دفاع مقدس را به بیت مکرم و معزز موسوی به خصوص یار دیرین حضرت امام و همراه پاک، صادق و صمیمی مردم جناب آقای میر حسین موسوی فرزند برومند ایشان تسلیت گفته و از لغو مراسم ختم این سلاله رسول مکرم اسلام ابراز تاسف می‌کنیم”.

پیشتر هاشمی رفسنجانی نیز به دلیل صدور پیام تسلیت خطاب به میرحسین موسوی از سوی پایگاه خبری دولت محمود احمدی نژاد مورد حمله قرار گرفته بود.

 

ادامه فشارها بر خانواده موسوی

خانواده آقای موسوی که ناچار از لغو مراسم ترحیم میراسماعیل موسوی شده بودند، در شب هفتم او نیز مراسمی برگزار نمی کنند. پیش از این خدیجه موسوی خامنه، خواهر میرحسین موسوی به “روز” گفته بود که هیچ مراسمی برگزار نخواهد شد و رفت و آمدها تنها در خانه آنها است.

روز گذشته وب سایت کلمه در گزارشی خبر داد که در هفتمین روز درگذشت بزرگ خاندان موسوی، نه مجالی برای فاتحه‌خوانی و تسلیت‌گویی به آنها باقی گذاشته شده و نه امکانی برای همنشینی و همدردی دوستان و یاران پیشین باقی مانده است. توقع تسلیت‌گویی از سوی نان‌خوردگان و نمکدان‌شکستگان دیروز و قدرت‌طلبان بی‌اخلاق و بد‌سیاست امروز پیشکش، که حتی پیام‌های تسلیت از سر معرفت هم از تعرض افراد قلم‌به‌مزد در امان نمی‌ماند تا بار دیگر طنین سخن معروف مرجع تقلید سبز را زنده کند که: از مرده هم می‌ترسند.

همزمان علی شکوری راد، نماینده سابق مجلس و عضو جبهه مشارکت که در مراسم تشییع پیکر میراسماعیل موسوی بازداشت شده بود، در وبلاگ شخصی اش عکس دکتر جواد سلیمی، داماد میرحسین موسوی را منتشر کرده که صورتش در اثر ضرب و شتم از سوی ماموران کبود است.

دکتر جواد سلیمی، برادر سه شهید است که دو تن از آنها از فرماندهان جنگ ایران و عراق بوده اند.

آقای شکوری راد در توضیح این عکس و چگونگی بازداشت داماد میرحسین موسوی نوشته است: “مشت محکمی بر گوشۀ چشم چپش فرود آمد و عینکش را روی صورتش خرد کرد و بلافاصله مشت دیگری به چشم راستش. این پاسخی بود به اعتراض او به مرد درشت هیکلی که پنجۀ قوی خود را به بازوی زن چادری استغاثه کننده ای، که جرمش فریاد “یا حسین” بود، افکنده و وی را در مقابل چشمان حیرت زدۀ جمعیت، کشان کشان می برد و گاهی ضربه ای نیز بر او وارد می کرد. غیرت مسلمانی به او اجازه نداده بود که در برابر این صحنه، تنها نظاره گر باشد”.

او افزوده است: “چند نفر از مأموران امنیتی که لباس شخصی بر تن داشتند بر سر او ریختند و او را در حالی که از خود دفاع می کرد زیر ضربات مشت و لگد گرفتند و سپس کشان کشان از جمعیت مردم جدا کردند و در کنار دیوار، جائی که جز خودشان کسی نبود نگه داشتند. در این حال مأموری لباس شخصی و سپید موی که سن پدر جواد را داشت در پیش چشم مردمی که نظاره گر بودند همچنان به او لگد می زد. جواد که صورتش خونین و لباسهایش پاره شده بود دیگر رمق و تاب ایستادن نداشت و روی همان دیواری که تکیه زده بود، سُر خورد و روی پاهایش نشست.لحظاتی بعد بر دستانش دستبند زدند و درون یک سواری نشاندند. در آنجا بود که یکی دیگر از خیل مأموران دو مشت دیگر به صورت او کوفت تا به گفتۀ خودش تلافی کرده باشد. بر چشمان مجروحش نیز چشم بند زدند و بردند”.

آقای شکوری راد سپس به نقل از دکتر سلیمی اشاره کرده که بازجو “می پرسد: چرا بازداشت شدی؟ او می گوید: دیدم یک زن چادری را، که گفته می شد شعار یا حسین سر داده است، مأموری لباس شخصی و درشت هیکل گرفته است و کشان کشان می برد و در همان حال او را می زند. اعتراض کردم که چرا با یک زن نامحرم و در پیش چشم مردم این گونه رفتار می کنید … بازجو سخنش را قطع می کند و می گوید: جفنگ نگو!”

 

پیام های تسلیت به خانواده میرحسین موسوی

سید حسین مرعشی، عبدالله نوری، سید هادی خامنه ای، دکتر مصطفی معین، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران،  انجمن اسلامی مدرسین دانشگاهها، انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران، جمعی از فارغ التحصیلان و دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف،  کانون فارغ التحصیلان آذربایجان غربی،  جمعی از نمایندگان ادوار مجلس در خارج از کشور، جمعی از رزمندگان و ایثارگران سبز استان زنجان  و تشکل جوانان سبز استان زنجان، جمعی از دانشجویان واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور و فعالان ملی مذهبی استان خوزستان از جمله کسانی هستند که طی روزهای گذشته با انتشار پیام هایی درگذشت میراسماعیل موسوی را تسلیت گفته اند.

عبدالله نوری در پیامش خطاب به میرحسین موسوی نوشته است: جنابعالی و خانواده مقاومتان را که از مصادیق آیه مبارکه “لا یَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ” (مائده - 54) می باشید، در مقابل تمامی رنج ها و مصائبی که در دفاع از عزت و کیان اسلام و ایران تحمل کرده اید مصداق آیه شریفه “إِنَّما یُوَفَّی الصَّابرُونَ أَجْرَهُمْ بغَیْرِ حِسابٍ” (زمر - 10) قرار دهد.

سید حسین مرعشی نیزدر وب سایت شخصی خود نوشته است که میرحسین موسوی صادقانه به میهن اسلامی خدمت کرده و “ از خداوند متعال برای شما و بازماندگان صبر و برای آن فقید سعید علو درجات را مسالت می کنم؛ در نبندیم به روی سخن زنده تقدیر که از پشت چپرهای صدا می شنویم”.

اما مصطفی معین، وزیر سابق علوم تحقیقات و فناوری با حضور در منزل دکتر محمدحسین شریف زادگان (همسر خواهر میرحسین موسوی) درگذشت پدر میرحسین موسوی را تسلیت گفت و از حصر میرحسین موسوی و همسرش انتقاد کرد.

 او ابراز امیدواری کرد که وضع موجود تغییر کند و روند فعلی پایان پذیرد.