آزمون های زبان انگلیسی متوقف شد

نویسنده

» گزارشی از نیویورک تایمز از ایران

یگانه تربتی

آزمون های آی تی اس در ایران بطور موقت قطع شد و این شامل آزمون معروف تافل هم می شود. می توان این اتفاق را یکی از اولین تاثیر های تحریم های جدید علیه ایران قلمداد کرد.

کارشناسان و ایرانیان تبعیدی به این روند اعتراض کرده اند و می گویند اگر قرار باشد تحریم ها باعث شود که ایرانیان نتوانند در خارج از ایران تحصیل کنند این درست عکس انتظار جوانان ایرانی است که گمان می کنند که غربی ها در صدد کمک به آنها هستند.

آزمون تافل، میزان آشنایی متقاضیان تحصیل در خارج از کشور را نشان می دهد و اغلب دانشگاه های غربی از دانشجویان خود مدرک قبولی در این آزمون را می خواهند.

در وبسایت ای تی اس که برگزار کننده تافل در ایران است آمده است: “قطعنامه سازمان ملل  بانک ها و موسسات مالی را از کار کردن با ایران منع کرده است. به همین دلیل ای تی اس در حال حاضر نمی تواند از متقاضیان ایرانی وجه امتحان را دریافت کند.”

ابراهیم خدایی معاون سازمان سنجش آموزش که برگزار کننده این امتحان در ایران است گفت که این سازمان با مشکل پرداخت وجه ثبت نام مواجه شده است. با توجه به قطع همکاری بانکی ایران توسط  کشورهای دیگر  و عدم ارسال هزینه ثبت نام، این موسسه کاری نمی تواند انجام دهد.

سازمان ملل دور چهارم تحریم ها را در ماه ژوئن تصویب کرد. در قطعنامه صادر شده که بمنظور توقف برنامه های اتمی ایران است، هدف اصلی خریداری اسلحه و نقل و انتقال پول توسط سپاه پاسداران است که با برنامه های اتمی ایران در ارتباط هستند.

پرزیدنت اوباما قانونی را تصویب کرد که بموجب آن تحریم های بیشتری شامل بانک های خارجی که با ایران  سپاه پاسداران تجارت می کنند، می شود.

کریم سجادپور، کارشناس مسائل ایران در موسسه کارنگی می گوید که ای تی اس سازمانی است که نباید شامل تحریم ها بشود. او می گوید: “ممنوعیت برگزاری آزمون تافل در ایران درست عکس تحریم های هوشمندانه است و این آزمون یکی از راه هایی است که جوانان ایران بتوانند به خارج بروند”.

او می گوید: “این دولت ایران نیست که با برگزار نشدن آزمون تافل  به دردسر می افتد. این مردم ایران هستند که مورد آزار قرار می گیرند.”

یک دانشجوی ایرانی که در دانشگاه ییل بیوشیمی می خواند ونمی خواهد نامش فاش شود، گفت که این موضوع  یک مانع دیگر بر سر راه ایرانیانی است که می خواهند  برای تحصیل به خارج از ایران بروند.

این دانشجو که در زمانی که در ایران بود این آزمون را داده بود، می گوید: “همه چیز برای جوانان ایرانی سخت تر می شود.”

فیلیپ کرولی، سخنگوی وزارت امور خارجه می گوید که در صورتی که راه حلی پیدا شود، دولت آن را مطرح می کند تا این آزمون ها در ایران برگزار شود.” وی در ادامه می گوید: “این تحریم ها به گونه ای ادامه  پیدا خواهد کرد که دردسر کمتری برای مردم ایران داشته باشد.”

 

نیویورک تایمز، 17 ژوئیه