ادعای مشارکت پرشور

نویسنده

» گزارش لوپوئن از انتخابات مجلس ایران

روز شنبه مطبوعات محافظه کار در ایران از مشارکت “تاریخی” مردم در انتخابات روز جمعه مجلس خبر دادند. درحالی که شمارش آرا در جریان است و تا روز دوشنبه به طول خواهد انجامید، وزارت کشور میزان مشارکت را ۶۴ درصد اعلام کرد.

روزنامه دولتی ایران در اشاره به فشارهای سیاسی و اقتصادی نوشت: “مشارکت گسترده ۳۰ میلیون ایرانی سیلی محکمی به چهره نکبت بار غرب بود.”

روزنامه فوق محافظه کار کیهان نیز به نوبه خود در صفحه اول از “حضور تاریخی مردم در حساس ترین لحظه تاریخ کشور” نوشته است.

مصطفی محمد نجار وزیر کشور روز شنبه اولین “برآورد” رسمی خود را انجام داد و گفت که ۶۴ درصد از ۴۸ میلیون رأی دهنده ایرانی روز جمعه به پای صندوق های رأی رفتند.

وزیر کشور که در تلویزیون سخن می گفت، از مردم ایران به دلیل “مشارکت پرشور”ی که “بار دیگر امید دشمنان را به یأس تبدیل کرد” تشکر نمود.

مشارکت در انتخابات مجلس به طور سنتی بین ۵۰ تا ۷۰ درصد اعلام می شود و در آخرین انتخابات در سال ۲۰۰۸ میزان آن ۵۵ ممیز ۴ درصد اعلام شده بود.

حکومت محافظه کار به دنبال بحران شدیدی که پس از انتخاب مجدد و سؤال برانگیز محمود احمدی نژاد متحمل شده، اکنون  به دنبال مشروعیت برای خود می باشد و درهمین راستا پیشاپیش اعلام کرد که مشارکت مردم در این انتخابات بسیار گسترده بوده. این درحالی است که مخالفان حکومت و اصلاح طلبان هرگونه مشارکت در انتخابات را بایکوت کردند.

درحالی که نتایج کامل تا روز دوشنبه مشخص نخواهد شد، اولین نتایج به دست آمده میزان فراکسیون های محافظه کار مجلس [به ویژه میان طرفداران و مخافان محمود احمدی نژاد] را نشان نمی دهد.

علی لاریجانی رییس کنونی مجلس و یکی از مخالفان اصلی محمود احمدی نژاد در قم انتخاب شد. ازطرف دیگر، بسیاری از نمایندگانی که بخاطر حمایت بی شائبه شان از دولت شناخته شده بودند، در شهرستان ها رأی نیاوردند. پروین احمدی نژاد، خواهر محمود احمدی نژاد، که برای اولین بار شرکت می کرد، در شهر گرمسار که زادگاه اوست رأی نیاورد.

ولی برخی محافظه کاران مخالف احمدی نژاد و طرفدار علی لاریجانی نیز در انتخابات شکست خوردند: احمد ناطق نوری، برادر رییس سابق مجلس، علی اکبر ناطق نوری، یکی از این افراد است.

منبع: لوپوئن، ۳ مارس